شرق پرس: با فرا رسیدن ایام نوروز, سیر و سفر بیش از پیش رونق می‌گیرد و مسافران برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و بکر بار سفر را می‌بندد. شهر تاریخی بهشهر در شرق مازندران یکی از مقاصد پر طرفدار مسافران نوروزی محسوب می شود.   شهرستان بهشهر واقع در شرق مازندران از جمله شهرستان‌هایی است […]

 

شرق پرس: با فرا رسیدن ایام نوروز, سیر و سفر بیش از پیش رونق می‌گیرد و مسافران برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و بکر بار سفر را می‌بندد. شهر تاریخی بهشهر در شرق مازندران یکی از مقاصد پر طرفدار مسافران نوروزی محسوب می شود.

 

شهرستان بهشهر واقع در شرق مازندران از جمله شهرستان‌هایی است که به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری بسیار غنی است.

جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و قرارگیری این شهرستان در مسیر عبوری به مشهد مقدس از فاکتورهای اصلی جذب گردشگر در این منطقه به‌شمار می‌آید و در ایام پیک سفر با معضل جذب گردشگر در این شهرستان مواجه نیستیم.

بهشهر در سال گذشته پذیرای بیش از ۴۵ هزار مسافر نوروزی بوده و این مهم نشان از این دارد که شهرستان بهشهر این پتانسیل را دارد که بعنوان نگین گردشگری شرق مازندران معرفی شود و توسعه در این بخش نیازمند فراهم‌سازی بسترهای مناسب برای جذب بیشتر و افزایش میزان ماندگاری گردشگران در این شهر است.

شهرستان بهشهر به دلیل برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد چون شبه جزیره میانکاله، مجموعه تاریخی باغ شاه که دو اثر ثبت شده در یونسکو می‌باشند قابلیت تبدیل به قطب گردشگری در شرق مازندران را دارد که این مهم نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح، تبلیغات، فرهنگ‌سازی و آموزش است.

آبشار سنگ‌نو، پلنگ‌خیل، دریای چهار فصل، شبه جزیره میانکاله، چشمه عمارت از جمله آثار اصلی طبیعی و تاریخی این شهرستان می‌باشند که در دوره‌های گذشته به‌دلیل ساختار نامناسب از ورود قابل وصف گردشگر محروم مانده اند اما با توجه به تغییر نگاه نسبت به این صنعت بسترهای مناسب برای ورود این گردشگران به این مناطق در آینده میسر خواهد شد.

 

رستمکلا و هویت تاریخی

شهر رستمکلا که یکی از شهرهای واقع در شهرستان بهشهر است به لحاظ جاذبه‌های تاریخی بسیار غنی است که متاسفانه تکایا و مساجد موجود که هویت تاریخی این شهرستان هستند تنها برای استفاده ساکنین همان منطقه بکار می‌رود و هیچ‌گونه تبلیغات جهت جذب گردشگر در این شهر صورت نپذیرفته است.

 

 

بازارچه‌های محلی و لذت خرید

همزمان با سفر نوروزی مسافران با بازارهای محلی و لذت خرید در این قبیل بازارها در شمال کشور آشنا می‌شوند. بازارهای هفتگی، یکی از انواع بازارهایی هستند که یک روز در هفته و کانون شبکه ارتباطی مجموعه‌ای از مراکز زیستی تشکیل می‌شوند. دامنه فعالیت اقتصادی این هفته بازارها، مجموعه روستاهای حوزه جغرافیایی وابسته به آنها محدوده است؛ بساط‌‌‌‌‌‌ داران و مشتریان این بازارها هم عموماً قشرهای شهری و روستایی هستند.

 

 امروزه خرید به یکی از رایج‌ترین فعالیت‌های تفریحی تبدیل شده است و از طرفی خرید ارزان می‌تواند هم ارزش اقتصادی داشته باشد و هم یک امر لذت‌بخش باشد، چون پرداخت کمتر باعث صرفه جویی برای گردشگر می‌شود و همچنین خرید سود مندانه می‌تواند باعث افزایش خود مفهومی شود و زمینه احساس رقابت را فراهم آورد.

شهرستان بهشهر همانند شهرهای دیگر استان دارای بازارهای هفتگی و روزانه است.

در این شهر در روز چهارشنبه تمامی کسبه‌ها از شهرها و روستاها مجاور به این منطقه می‌آیند و محصولات خود را در معرض فروش قرار می‌دهند. این بازارچه‌ی محلی در ابتدای خیابان هنر (چهار راه ساختمان) و مسیری تاکسی رو می باشد و امکان پارک خودرو برای خریداران و گردشگران در این بازارچه ی محلی میسر است، علاوه بر چهارشنبه بازار، فروشندگان در بازار روز و بازار رضا و برخی هم به صورت دست‌فروش در راستای خیابان امام این شهر امرار معاش می‌کنند. لازم به ذکر است تعداد کسبه در این بازارها بیش از ۳۳۰ نفر است..

در ایام پیک سفر بازارچه‌های سنتی در قالب نمایشگاه‎‌های صنایع دستی و سوغات در مناطق گردشگر پذیر بهشهر دایر می‌شود.

 

اقامتگاه بوم‌گردی

بوم گردی یا اکوتوریسم یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ­ گذشته و حال حاضر مردمانی که از سال ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند. بوم گردی ، واژه ی پیچیده و غریبی نیست، رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است؛ سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم ، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنین منطقه ی گردشگری خاصی می شود.

 

آمادگی بهشهر برای استقبال از مسافران نوروزی

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در سال گذشته ۲ اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان فعال بود که در ۶ ماه گذشته هفت اقامتگاه بوم‌گردی دارای مجوز شدند و بیش از ۲۰ پرونده در دست اقدام است.

حسین رمضان‌پور از افتتاح نخستین خانه بوم‌گردی در امیرآباد بهشهر خبر داد و گفت: این اقامت‌گاه بوم‌گردی در زمینی به مساحت یک‌هزار متر مربع است با قدمت بالای ۷۰ سال توسط عماد تبیانی راه‌اندازی شده است تا بتواند به چرخه توریسم در شهرستان کمک کند.

وی افزود: اقامتگاه بوم‌گردی کومه واقع در خلیل‌شهر دارای  ۴  کلبه در میان درختان جنگل است که روزانه پذیرای گردشگران بومی زیادی است.

 

 

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به دلایل عدم توسعه بخش گردشگری در شهرستان اشاره کرد و گفت: عدم اتکا به داشته‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگ بومی جهت جذب گردشگر و استفاده غیر مرتبط از اماکن تاریخی را می‌توان از دلایل عدم توسعه بخش گردشگری در شهرستان دانست.

وی بابیان اینکه گردشگری مقوله‌ای فرابخشی است و یک اداره نمی‌تواند برای گردشگری شهرستان برنامه‌ریزی کند، اظهار کرد: برنامه نوروزی شهرستان با هماهنگی ستاد تسهیلات سفر و هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط صورت پذیرفته و هدایت گردشگران به سمت جاذبه‌های روستایی و بوم‌گردی با تکیه بر فرهنگ و تولیدات بومی از برنامه‌های اصلی ماست.

رمضان‌پور بااشاره به اینکه در حال حاضر شش دفتر گردشگری در بهشهر فعال است، افزود: دفاتر گردشگری می‌توانند در جذب گردشگران و افزایش اقامت توریست در شهر نقش بسزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: در ایام نوروز همچون سال‌های گذشته نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در عباس آباد، غار هوتو و کمربند و همچنین در روستای هدف گردشگری آسیابسر باهدف به نمایش گذاشتن هنر مردم شرق مازندران، اشتغالزایی و چرخش اقتصاد منطقه برگزار می‌گردد.

 

اسکان نوروزی

مدیر آموزش و پرورش بهشهر از آمادگی مدارس شهرستان بهشهر برای اسکان مسافران نوروزی خبر داد و گفت:در آستانه فرارسیدن سال جدید و ایام نوروز  ۱۲ مدرسه در قالب ۹۹ کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی آماده‌سازی می‌شود.

اصغری با اشاره به اینکه  در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۵۰۰  مسافر در قالب ۸۶ کلاس اصلی و ۱۳ کلاس اضطراری خدمات ارائه شد، افزود: در نوروز ۹۷،  دوازده مدرسه  در قالب ( ۸۶ کلاس اصلی و ۱۳ کلاس اضطراری ) و ۲۶ سوئیت در بهشهر و ۲ مدرسه در روستای سفید چاه و کیاسر آماده ارائه خدمات به مسافران است.

وی افزود: تمامی مسافران اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی می‌توانند از ۲۸ اسفندماه از خدمات ستاد اسکان نوروزی بهره‌مند شوند.

 

طرح آرامش بهاری

رئیس اوقاف و امور خیریه بهشهر بابیان اینکه امامزادگان و بقاع متبرکه از ۲۸ اسفندماه پذیرای مسافران نوروزی است، افزود:  طرح آرامش بهاری همچون سال‌های گذشته  در ۱۶ بقعه شهرستان اجرایی می شود.

حجت‌الاسلام شجاعی با اشاره به تقارن لحظه سال تحویل با وفات امام هادی(ع) بیان کرد: باتوجه به اینکه شب عید مصادف با شهادت امام هادی(ع) شده است به همین مناسبت مراسمی در امامزاده عبدالحق بهشهر باسخرانی امام جمعه شهرستان برگزار می‌گردد.

وی بابیان اینکه دو مبلغ غیربومی در ایام نوروز در بقاع متبرکه فعالیت دارند، تصریح کرد: در دو بقعه سید علی خلیل‌شهر و امامزاده یوسف رکاوند مبلغ اعزامی داریم و در دیگر بقاع متبرکه مبلغین بومی حضور دارند.

این مسؤول از برگزاری خیمه معرفت در چندین امامزاده شهرستان خبر داد و گفت:غرفه‌های مشاوره خانواده، حجاب و عفاف و کودکان با حضور مبلغ دینی و اعزامی از ۲۸ اسفندماه در چندین امامزاده شهرستان برپا می‌شود.

به گزارش فارس, وی بااشاره به اینکه تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی در بقاع متبرکه اندیشیده شد، افزود: برنامه لحظه تحویل سال از برنامه‌هایی است که همه ساله در اماکن مذهبی و امامزاده‌ها برگزار می‌شود و برنامه محوری امسال در امامزاده عبدالحق بهشهر است.