از سال ۱۹۷۰ به بعد، سیا و یک نهاد جاسوسی دیگر در آمریکا (آژانس امنیت ملی) تقریباً تمامی عملیات‌های شرکت سوئیسی «کریپتو ای جی» را که تجهیزات ضد جاسوسی می فروخت ، تحت کنترل داشتند

شرق پرس : بر اساس اسناد تازه منتشر شده، رسانه ها گزارش دادند که شرکت سوئیسی «کریپتو ای جی» که میلیون ها دلار از مشتریان خود بابت فروش تجهیزات ضدجاسوسی و رمزگذاری مکالمات محرمانه دریافت می کرد، تمامی اطلاعات مشتریانش را به سرویس های جاسوسی آمریکا و آلمان ارائه می کرده است.

 

شنود مکالمات ایرانی ها در جریان گروگانگیری جاسوسان آمریکایی در ایران و ارائه ١٩ هزار پیام محرمانه نظامی و دیپلماتیک ایرانی ها در دوران جنگ عراق از جمله خدمات این شرکت به سیا بوده است.

 

کودتای اطلاعاتی قرن؛ سیا مالک مخفی شرکت فروشنده تجهیزات رمزگذاری بود

 

یک روزنامه اطلاعاتی گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای چند دهه به صورت مخفیانه مالک شرکت مهم سوئیسی «کریپتو ای.جی»، فروشنده تجهیزات رمزگذاری بوده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با عنوان «کودتای اطلاعاتی قرن» نوشته است: «دولت‌های سراسر دنیا طی بیش از نیم قرن برای محرمانه نگاه داشتن ارتباطات جاسوس‌ها، سربازها و دیپلمات‌هایشان تنها به یک شرکت اعتماد کرده‌اند.

این شرکت سوئیسی با فروش تجهیزاتش به بیش از ۱۲۰ کشور میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده است.

اما هیچ‌یک از مشتری‌های کریپتو خبر نداشتند که این شرکت به صورت مخفیانه تحت مالکیت سیا است و شراکتی فوق سری با دستگاه اطلاعات آلمان غربی دارد.

طبق گزارش واشنگتن‌پست از سال ۱۹۷۰ به بعد، سیا و یک نهاد جاسوسی دیگر در آمریکا (آژانس امنیت ملی) تقریباً تمامی عملیات‌های کریپتو را تحت کنترل داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

شبکه خبر