جناب آقای بهروان ،از اینکه جنابعالی به عنوان یک مازندرانی در سطح کشور نقش آفرینی می کنید موجب سرافرازی و مباهات است ولی غفلت از فوتبال مازندران و کم توجهی به نیازمندیهای فراوان آن به هیچ وجه شایسته شأن و منزلت خیل عظیم فوتبالیست های مازندرانی نمی باشد.

 

soleimanii5

شرق پرس – سرویس ورزشی: برگزاری مسابقات فوتبال در بالاترین سطح کشور هیچ فرصتی را برای مدیر مربوط جهت پرداختن به سایر امور فراهم نمی کند با این وجود بهروان معمولاً موثر ترین روزهای هفته را در تهران و خارج از مازندران سپری نموده و اواخر هفته به استان مراجعه و در کنار انجام کارهای شخصی، در حاشیه، امور مربوط به هیئت فوتبال مازندران را نیز رتق و فتق می کند!

 

 

در بستر تاریخ و در ممالک و ملل و قبایل گوناگون شیوه های متفاوتی در مدیریت اعمال گردید که بسته به نیازمندیها – فرهنگها – سطح آگاهی و اطلاعات – امکانات فیزیکی و قابلیتهای مادی و معنوی – میزان سواد – برنامه ریزی و آینده نگری طبقه بندی و تفکیک می گردند لیکن به طور کلی می توان دو هدف عمده و اساسی را در مدیریتهای اعمال شده فرض و تدوین کرد به عبارتی مدیران به دور از تفاوتهای ریز و درشت در دو مسیر کلی حرکت می کنند.

 

 
الف : یک دسته از مدیران کسانی هستند که هم در زمان مدیریت خودشان منشا تحول و اثرات مثبت هستند و هم به گونه ای برنامه ریزی می کنند تا در آینده فضای مناسبی برای توسعه و پیشرفت فراهم شود .

 

این گروه از مدیران ضمن بهره مندی از امکانات در اختیار امکانات فراتری برای آینده گان فراهم می سازند تا فرآیند مدیریت در چرخه زمان متوقف نگردد و یا مسیر قهقرائی را طی ننماید.

 

انتقاد پذیری – پذیرش نظرات دیگران – پرهیز از اعمال سلیقه فردی – بهره مندی از خرد جمعی – راضی نبودن به وضع موجود و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب،امکان ابراز وجود به دیگران – یادگیری و یاد دادن ( آموزش ) ، مسئله یابی و تلاش برای حل آن – مشارکت در تصمیم سازی ، تصمیم گیری و اجراء و ارزیابی و نظارت و …. از مهمترین شاخصه های مدیران موصوف می باشد .

 

ب : دسته دیگر از مدیران کسانی هستند که بسیاری از شاخص های مطرح شده در بند الف را دارا نبوده و یا اساساً اعتقادی به آن ندارند و در عمل نیز برای تحقق آنها هیچ تلاشی از خود بروز نمی دهند از خصوصیات مدیران موصوف بی اعتنائی به نظرات دیگران – عدم استقبال از پیشنهادات – مقابله با تغییرات جدید – ادامه امور صرفاً براساس تجربه شخصی ( آزمون و خطا ) عدم امکان بروز خلاقیتهای فردی و گروهی – ترس از واگذاری امور به دیگران، نظارت آمرانه به جای نظارت مشوقانه – سرکوب رقبا به هر شکل و قیمت ممکن و امثالهم می باشد.

 

روش شناخت مدیران مزبور به راحتی قابل انجام است. بهترین و کاملترین روش،ارزیابی و شناخت عملکرد مدیران مربوط در پروسه زمانی خاص می باشد.
جهت رسیدن به این مهم نیز شاخص های متعددی از جمله میزان رضایت مندی – افزایش راندمان کاری – میزان بهره مندی از دانش دیگران – میزان برخورداری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری – تعداد و میزان موفقیتهای واقعی قابل بررسی و رسیدگی است.

 

 
کشتی به گل نشسته هیئت فوتبال استان مازندران

 

بحث اصلی این نوشته بیان وضعیت فعلی کشتی به گل نشسته هیئت فوتبال استان مازندران است که ملوان آن در کشور دارای مسئولیت است و اتفاقاً همین موضوع یکی از اصلی ترین چالشهای موجود در هیئت فوتبال استان تلقی می گردد.

 

behravan55

بر همگان واضح و روشن است برگزاری مسابقات فوتبال در بالاترین سطح کشور هیچ فرصتی را برای مدیر مربوط جهت پرداختن به سایر امور فراهم نمی کند با این وجود مدیریت هیئت فوتبال استان مازندران معمولاً موثر ترین روزهای هفته را در تهران و خارج از مازندران سپری نموده و فقط اواخر هفته به استان مراجعه و در کنار انجام امورات شخصی، در حاشیه ،امور مربوط به هیئت فوتبال مازندران را نیز رتق و فتق میکند!

 

 
روزهای مفید در تهران، آخر هفته در مازندران!

 

مدیریت محترم به دلیل مشغله کاری فراوان و دوری از استان،معمولاً به مدیریت از راه دور و آنهم به شیوه خاص خودش اکتفاء نموده وبدیهی است در چنین اوضاعی خیلی از وقایع و اتفاقات فوتبال از نظر ایشان پنهان شده و یا به عبارتی پنهان نگه داشته می شود.

 

همکاران اعم از کسانی که دستی بر آتش فوتبال دارند و یا آنهایی که کمترین اطلاعات را از فوتبال استان در ذهن می پرورانند بر این باورند که استان مازندران در شرایط فعلی مهمترین خواستگاه معرفی بازیکنان به سایر استانهای کشور و حتی خارج از کشور می باشد.

 

 
اضمحلال فوتبال مازندران به لطف آقایان

 

لیکن بررسی ها نشان می دهد هیئت فوتبال استان و برنامه های آن در قیاس با سایر عوامل کمترین نقش را در ایجاد این موفقیت داشته است در مقابل نابودی باشگاه های بازیکن ساز در استان –عدم فعالیت تیم های فوتبال محلات و اضمحلال تیم های فوتبال مختلف در اکثر قریب به اتفاق شهرها، فعالیت حرفه ای و مقطعی برخی تیم های تازه تأسیس – مشکلات و معضلات بسیار فراوان هیئت های فوتبال شهرستانها – برگزاری مسابقات فوتبال صرفاً جهت ارائه آمار بدون کیفیت و برنامه ریزی مستقیم هدفمند عدم هماهنگی لازم فیمابین عوامل برگزاری مسابقات در بسیاری از موارد – عدم توجه به پیشکسوتان عرصه فوتبال و نیز عدم استفاده از تجارب ارزشمند آنان در بهبود وضعیت فعلی فوتبال – فقدان یک برنامه بلند مدت برای برون رفت از اوضاع نابسامان فوتبال – مدیریت متمرکز و انحصاری بر ورزش فراگیر فوتبال و … را می توان از دستاوردهای هیئت فوتبال استان قلمداد کرد که همانند «حلقه های زنجیر به هم پیوسته» چنان دست و پای فوتبال را در محاصر و سیطره خویش در آورده که جای هیچ تحرکی را باقی نگذاشته است.

 

سالهای متمادی اسامی خاص و اشخاص ویژه ای آن چنان سکان هدایت پر طرفدارترین رشته ورزشی را در دستان خود گرفته اند که گوئی هیچ یک از اهالی استان پهناور مازندران توان و لیاقت مدیریت و اداره فوتبال استان را نداشته و نخواهد داشت .

 

با اندکی تأمل و بررسی اجمالی می توان پی برد که وضعیت فوتبال استان هر سال رو به افول می رود هر چند نمی توان نقش سایر عوامل و متغییر ها را در بروز و تشدید مشکلات از نظر دور داشت لیکن در چنین وضعیتی ، بی تحرکی و رخوت مدیران و مسئولان فوتبال استان و ادامه فعالیت آنان با همان شیوه های قدیمی نه تنها توجیه پذیر نیست بلکه تأسف انگیز و باور نکردنی است.

 

 
آقای بهروان این وضع شایسته فوتبال مازندران هست؟

 

جناب آقای بهروان ،از اینکه جنابعالی به عنوان یک مازندرانی در سطح کشور نقش آفرینی می کنید موجب سرافرازی و مباهات است ولی غفلت از فوتبال مازندران و کم توجهی به نیازمندیهای فراوان آن به هیچ وجه شایسته شأن و منزلت خیل عظیم فوتبالیست های مازندرانی نمی باشد.

 

به جرأت می توان ادعا کرد اگر وجود برخی افراد عاشق و شیفته فوتبال در استان نباشد فوتبال بحران زده استان رو به تعطیلی خواهد رفت که در این صورت استعدادهای سرشار جوانان جویای نام به ورطه فراموشی سپرده خواهد شد.

 

 
عملکردمسئولین تیم های فوتبال به پای هیئت فوتبال نوشته نشود

 

متاسفانه عملکرد عوامل هیئت فوتبال استان مازندران نه تنها موجب رغبت و دلگرمی زحمتکشان بی مزد و مواجب مسئولین تیم های فوتبال نمی شود بلکه باعث می گردد دلسوختگان فوتبال استان از کرده خود پشیمان شده و عطای فوتبال را به لقای آن ببخشند و در راستای حفظ حیثیت و آبروی خویش علیرغم میل باطنی جوانان تحت پوشش خود را رها کرده و منتظر اتفاقات بعدی باشند.

 

هر چند هنوز عاشقان سینه چاک فوتبال بدون توجه به نامهربانی های هیئت فوتبال کماکان به ارائه خدمت در عرصه فوتبال ادامه می دهند لیکن به حکمت شیرین و واقعی این شعر باید توجه شود که گفته است ( اگر از جانب معشوق نباشد کششی – کوشش عاشق بیچاره به جائی نرسد ) بدیهی است تلاشهای صادقانه خادمین و متولیان تیم های فوتبال در رده های مختلف ، نه تنها قابل توجه است بلکه قابل تقدیر و تقدیس است، باید با هوشیاری و واقع بینی به  گونه ای محاسبه کنیم تا عملکرد مدیران و مسئولین تیم های فوتبال به پای هیئت فوتبال نوشته نشود.

 

زیرا مدیران و متولیان هیئت فوتبال کمترین نقش را داشته و اصلی ترین و مشقت بارترین امور توسط کسانی انجام می شود که معمولاً مورد بی مهری قرار می گیرند.

 

 
فوتبال مازندران بهروان را بزرگ کرد اما…

 

اعمال سلیقه در امور –  بی نظمی اداری – فقدان سیاست اجرائی کارآمد – تصمیمات و تغییرات ناگهانی – جریمه  تیم ها معمولاً با هدف وصول وجه نقد – عدم اعلام و ابلاغ آراء کمیته انظباطی بدون رعایت مقررات اداری – بکارگیری جملات و عبارات بدون رعایت حتی موازین آیین نگارش – صدور مجوز و کارت شرکت در مسابقات برای بازیکنان بدون ثبت در دفاتر هیئت – عدم ثبت و درج کامل وقایع و اتفاقات و اطلاعات فوتبال در سایت هیئت به استثتای چند شاخص  ابتدائی و اولیه و …. از جمله نواقصی است که کاملاً قابل مشاهده است.

 

البته وجود اینگونه نواقص و مشکلات تبعی آن کاملا با شیوه مدیریت ارتباط مستقیم داشته و نمی توان نقش مدیران مربوطه را در حدوث و بروز آن نادیده گرفت.

 

کلام آخر اینکه فوتبال مازندران نفش خود را در ارتقاء و تعالی افرادی مثل جناب آقای بهروان ایفا نموده است اما سئوال اینجاست آیا ارتقاء یافتگان فوتبال مازندران تاثیری در بهبود وضعیت فوتبال استان داشته اند یا خیر؟جواب سئوال این به وجدان بیدار و منصف خوانندگان عزیز واگذار می شود.

ابوالقاسم سلیمانی مدیر تیم  سد نکا