احمد حسین زادگان گفت : نقد کنندگان منطقه آزاد مازندران که بدون تحلیل کارشناسی نامه نگاری کردند، باید  بدانند که این کارشان باعث عقب افتادگی استان می شود

شرق پرس : استاندار مازندران از کارشکنی عده‌ای در داخل استان برای به شکست کشاندن طرح منطقه آزاد مازندران انتقاد کرد و گفت: عده‌ای بدون توجه به منافع عموم مردم مازندران علیه این طرح نامه‌نگاری می‌کنند.

احمد حسین زاد گان در آئین تجلیل از کارفرینان برتر مازندران در ساری افزود : در نظر گرفته سه لکه برای منطقه آزاد مازندران یک طرح مطالعه شده و کاملا کارشناسی بوده است و بر اساس توافق همه جانبه تمامی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی تهیه و ارائه شده بود ولی اکنون عده ای بدون توجه به منافع استان و بر اساس منفعت منطقه ای و قومی و قبیله ای به دنبال تخریب این طرح هستند.

وی توضیح داد : پشت مصوبه دولت و مجلس در تعریف سه لکه برای منطقه آزاد مازندران یک کار جمعی و کارشناسی نهفته است و این طرح در واقع مبتنی بر خرد جمعی است ، ولی من تعجب می کنم چه طور عده ای بدون فکر و مطالعه فقط در صدد ایجاد اختلاف هستند.

نماینده عالی دولت در مازندران که خود طراح تعریف سه لکه برای منطقه آزاد مازندران بوده است ، تاکید کرد : نقد کنندگان منطقه آزاد که بدون تحلیل کارشناسی نامه نگاری کردند ، باید  بدانند که این کارشان باعث عقب افتادگی استان می شود و مردم هم این را بدانند که عده ای نمی خواهند به اختلافات منطقه ای و قومی و قبیله ای در مازندران به نفع توسعه استان پایان دهند.

ارائه پیشنهاد برای تعیین و تصویب منطقه آزاد در مازندران سابقه دستکم سه دهه ای دارد و آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال ۹۷ حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان وقت استان در مجلس با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود.

پس از تجربه تلخ تابستان ۹۷ در مجلس شورای اسلامی و ورود احمد حسین زادگان به عنوان استاندار بومی به مازندران ، طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در استان در دستور کار قرار گرفت و تدوین شد. این طرح تاکنون علاوه بر طی مراحل کارشناسی در ریاست جمهوری و تصویب در مجلس ، در شورای نگهبان به ایراد برخورد کرد و به مجلس بازگردانده شد تا رفع ایراد شود که ظاهرا این مرحله را هم پشت سر گذاشته است و اکنون در شورای نگهبان است.

بر اساس این طرح، برای بهره گیری سراسر استان مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان و مکمل هم برای راه اندازی این ساختار اقتصادی پیشنهاد شد.

واگرایی آفت مهم توسعه مازندران

استاندار مازندران گفت : کسانی که نامه نگاری می کنند بدانند ، برای من حسین زادگان این موضوع اصلا مطرح نیست که در زمان استانداری من و با پیگیری هایی که انجام شده است در دولت تدبیر و امید این طرح مصوب شد . برای من و مجموعه کارشناسانی که این طرح را ارزیابی و تدوین کردند و همه آنانی که برای تصویب آن تلاش نمودند ، اصل توسعه و پیشرفت مازندران است و قطعا مخالفت ها و نامه نگاری هایی که انجام می شود به زیان استان است.

حسین زادگان تاکید کرد : منطقه آزاد حق مسلم مردم مازندران است و همه باید از آن بهره مند شوند. واگرایی ، حب و بغض و اعمال سلیقه بدترین آفت برای توسعه مازندران است و استان سرسبز و پرپتانسیل ما را بدبخت کرده است.

استاندار مازندران تصریح کرد : ما زمان برای جنگ نداریم . اصلا نباید دنبال حاشیه ها برویم و به همین دلیل از اعضای محترم شورای نگهبان می خواهیم تا با نگاه کارشناسی به این طرح نگاه و آن را بررسی کنند.

حسین زادگان از مخالفان منطقه آزاد نیز خواست تا منافع خودشان را بر منافع استان ترجیح ندهند و تاکید کرد : این که سه لکه برای منطقه آزاد مطرح شد ، اصلا به معنی رسیدن به حق و حقوق همه منطقه و یا خدای نکرده وجود اختلاف در غرب ، مرکز و شرق استان نیست.

وی افزود : مازندران در سه منطقه غرب ، مرکز و شرق به خاطر شرایط اقلیمی و آبی و خاکی دارای ظرفیت های زیر ساختی متفاوتی است ، به همین دلیل  سه لکه منطقه آزاد در استان مطرح شده است.

نماینده عالی دولت در مازندران ایجاد منطقه آزاد در استان را مطالبه عمومی با قدمت حدود سه دهه ای برشمرد و تاکید کرد : انتظار داریم این مطالبه بحق و به تاخیر افتاده مردم استان هر چه زودتر محقق شود و دیگر به تاخیر نیفتد.

منطقه آزاد به ناحیه ویژه ای در خارج از مرز گمرکی گفته می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند. هدف اصلی ایجاد این مناطق، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.

مازندران با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، بیشترین خط ساحلی ارتباط گیری را با کشورهای حاشیه این دریا از طریق چهار بندر در اختیار دارد. این استان همچنین از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه، امکان ارتباط گیری با اروپا را هم داراست.

به گزارش ایرنا، تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از هفت میلیون تن در سال و داشتن رتبه اول تا سوم در تولید دستکم ۱۵ نوع محصول کشاورزی مزیت و قابلیت دیگری است که مازندران را به پرظرفیت ترین نقطه کشور در ایجاد منطقه آزاد تبدیل کرده است.