یخکشی که میزان متوسط کاهش بارندگی در مازندران را در سالجاری حدود پنج درصد برشمرد ، ادامه داد : این رقم کاهش درشرق استان 50 تا 60 درصد است که به دلیل بارندگی بسیار فراوان اوایل پائیز آن هم در غرب مازندران به ویژه در شهر رامسر این میانگین به پنج درصد رسیده است.

 

sad-ab

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: هم اکنون ذخیره سازی آب پشت سد شهید رجایی و سد البرز به ترتیب ۴۰ و ۲۰ میلیون متر مکعب کاهش را به نسبت سال قبل نشان می دهد و ذخیره سازی این سدها نسبت به سال قبل سراشیبی و کاهش را نشان می دهد.

 

به گزارش شرق پرس, محمد ابراهیم یخکشی میزان ذخیره سازی آب پشت سد البرز در مدت مشابه سال قبل ۱۳۸ میلیون متر مکعب و پشت سد رجایی ۱۲۴ میلیون مترمکعب بود.

 

وی از کاهش بارندگی ، برف و روان آبها در سال جاری بعنوان عامل اصلی کاهش میزان ذخیره سازی آب پشت سد های مازندران عنوان کرد.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران ابراز امیدواری کرد با تداوم بارندگی در روزهای آتی ،کمبود آب سدهای استان جبران شود .

 

وی میزان ذخیره سازی سالانه آب در آب بندان های مازندران را ۳۷۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: سدها توان تنظیم آبهای سطحی استان به میزان ۱۰ درصد را دارند که با بهره برداری سدهای گلورد ، هراز و چالوس این میزان به ۳۰ درصد افزایش می یابد .

 

یخکشی که میزان متوسط کاهش بارندگی در مازندران را در سالجاری حدود پنج درصد برشمرد ، ادامه داد : این رقم کاهش درشرق استان ۵۰ تا ۶۰ درصد است که به دلیل بارندگی بسیار فراوان اوایل پائیز آن هم در غرب مازندران به ویژه در شهر رامسر این میانگین به پنج درصد رسیده است.

 

وی از کشاورزان خواست تا با آبگیری آب بندانها و بازسازی سردهنه و لایروبی انهار و همچنین حفر و تجهیز چاه های دارای پروانه تا قبل از فصل زراعی اقدام بکنند .

 

مازندران دارای ۱۴۷ شاخه رودخانه ، یکهزارو ۷۹۸ سردهنه کشاورزی ،۴۸ رشته قنات ، هفت هزارو ۳۹۴ دهنه چشمه و۷۶۳ قطعه آببندان است.

 

بیش از ۷۰ هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز درمازندران وجود دارد که به طور میانگین سالانه حدود یک و دو دهم میلیارد مترمکعب آب از آنها برداشت می شود.

 

میزان متوسط بارندگی در استان مازندران سالانه ۷۰۰ میلیمتر و توان بالقوه ابهای سطحی وزیرزمینی مازندران ۶/۶میلیارد مترمکعب است./ایرنا