کارگران سدگلورد نکا به دلیل اینکه از ماه خرداد امسال حقوقی دریافت نکرده اند دست از کار کشیدند خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند

کارگران سد گلورد نکا دست از کار کشیدند

 

به گزارش شرق پرس  جمعی از کارگران سد گلورد امروز در آغاز روز کاری با گرد هم آمدن در محل کار از تاخیر در پرداخت حقوقشان گله کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود و پرداخت حقوق معوقه ۶ ماهه خود شدند. 


مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران در اینباره به  ایرنا گفت که عقب افتادن سه تا چهار ماهه حقوق کارگران تحت پوشش پیمانکار در اجرای طرح مهمی مانند سد سازی به خاطر در اختیار داشتن تجهیزات موضوعی طبیعی و ظاهرا منطبق با قراردادهای آنان است .


امرالله براری افزود : البته پیمانکار طبق مقررات باید از طریق داشته های خود وضعیت کارگران را مشخص کند ، اما شرکت آب منطقه ای به عنوان مجری بر اساس توافق پس از بررسی های صورت وضعیت ، طلبکاری های پیمانکار را به مرور پرداخت می کند.


وی توضیح داد : به نظر می رسد با توجه به اینکه بسیاری از امکانات و تجهیزات با ارزش شرکت پیمانکاری در اختیار کارگران است ، پیمانکار حداقل ۲ تا سه ماه از حقوق کارگران را در اختیار می گیرد تا پس از اتمام کار و تحویل تجهیزات به آنان پرداخت کند .


براری در پاسخ به این پرسش که آیا طلبکاری های این پیمانکار به صورت اوراق قرضه پرداخت می شود یا نقدی است ، گفت : شرکت بیشتر پرداختی ها خود را به این پیمانکار نقدی داده است.


وی افزود : اینکه در اواخر کار پیمانکار ، کارگران دچار برخی مشکلات در زمینه عقب افتادن حقوق و دغدغه بیکاری داشته باشند ، امری طبیعی است چرا که پیمانکار تا زمانی که با شرکت قرارداد دارد ، می تواند کارگر در اختیار بگیرد.


مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران گفت : در حال حاضر سد گلورد در مرحله آبگیری قرار دارد و البته بخشی از اجرای عملیات شبکه آبیاری پائین دست سد ، اندازه گیری و تاج سد نیز باقی مانده که درحال اجراست.


 درد دل کارگران سد گلورد 


کارگرانی سدگلورد گفتند که مدتها مشغول فعالیت در ساخت سد گلورد و ساخت و سازهای مختلف بوده اند و تنها خواسته اشان این است که اولا حقوق معوقه اشان پرداخت شود و دیگر این که با توجه به مشکلات اقتصادی در معرض بیکاری قرار نگیرند.


آنان با اعلام این که از ماه خرداد امسال حقوقی دریافت نکرده اند ، گفتند که با توجه به متاهل بودن و داشتن فرزندان مدرسه ای ، تاخیر در پرداخت حقوق ، زندگیشان را با مشکل مواجه می کند .


این کارگران بخشی از مشکلات خود در زمینه پرداخت نشدن بموقع حقوق را ناشی از بهانه گیری های پیمانکار دانستند و افزودند : این که هر زمان درخواست پرداخت حقوق داریم به ما بگویند که پول ندارند و وضعیت اقتصادی مناسب نیست ، پاسخ منطقی محسوب نمی شود و ما هم می پرسیم چرا وقتی پول ندارند ، شرکت را تعطیل نمی کنند تا ما هم تکلیف خود را بدانیم .

 


 فرمانداری نکا پیگیر مشکل کارگران است 


فرماندار نکا هم با تائید پرداخت نشدن چند ماهه حقوق کارگران از سوی شرکت های خصوصی پیمانکار در ساخت سد گلورد به خبرنگار ایرنا گفت : پیگیری های لازم در این مورد انجام شده است و امیدوارم بزودی این مشکلات برطرف شود. 


فاز نخست آبگیری سد گلورد سیزدهم تیر ماه سال جاری با حضور وزیر نیرو ، استاندار و مسؤولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.


بر اساس بر آورد شرکت آب منطقه ای مازندران برای احداث کامل طرح های سد گلورد مازندران بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تا کنون با یک هزارو ۲۰۰میلیارد ریال آن تامین و پرداخت شده است.


سد گلورد دارای مخزن ۱۰۷ میلیون متر مکعبی است که در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد. 


این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا ، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن ، ساخت نیروگاه برق آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد./ایرنا