در ابتدای روستای پایین زرندین مردی با وجود مشکلات و سختی‌های فراوان پس از سیل ویران‌گر نکا سرپناهی برای خانواده پنج نفره خویش ساخت تا شاید حوادث تلخ سیل نکا را بتوان در این کلبه کوچک و در یک روستای نزدیک به شهر از یاد برده باشد.

 

به گزارش شرق پرس، اجرای بهسازی و جاده‌سازی در سطح روستاها از اقدامات اثرگذاری است که اجرای آن سبب توسعه فعالیت اقتصادی در سطح روستاها می‌شود.

 

 

zarendin-neka 1

 

اما این بار احداث جاده در یکی از روستاهای استان مازندران به جای اینکه باعث خیر و برکت برای مردم روستا شود، در ابتدای مسیر باعث بی‌خانمانی یک خانواده پنج نفره شد.

 

در ابتدای روستای پایین زرندین مردی با وجود مشکلات و سختی‌های فراوان پس از سیل ویران‌گر نکا سرپناهی برای خانواده پنج نفره خویش ساخت تا شاید حوادث تلخ سیل نکا را بتوان در این کلبه کوچک و در یک روستای نزدیک به شهر از یاد برده باشد.

 

در ابتدای ورودی روستا و در بالای تپه خانه‌ای در حدود ۷۰ تا ۸۰ متری خودنمایی می‌کند که ظاهرا یک سرو گردن بالاتر از سایر منازل ساخته شده در روستا احداث شد.

 

 

جدا از ظاهر خانه که مانند ویلاهای ساخته شده در تپه‌های مازندران مناسب نیست ولی قرار گرفتن در بالاترین نقطه از سایر منازل روستایی نوید چشم‌انداز زیبا را به ارمغان می‌آورد.

 

همه این موارد که گفته شد شبیه صدای آواز دهلی است که از دور خوش به نظر می‌رسد، به این دلیل که این خانه که مامن خانواده پنج نفره در روستا زرندین بود، الان شبیه مخروبه‌ای بیش نیست.

 

دیوارهای خانه ترک برداشته است، امکان تردد بر روی ایوان وجود ندارد، به سختی می‌توان در ایوان رفت و آمد کرد، در نهایت اینکه صاحبان این خانه از ترس جان خود که مبادا این خانه بر روی سر آنها ویران شود، مجبور به ترک آن شدند.

 

 

zarendin-neka 2

خانه‌ای که قرار بود چند وقت دیگر صاحبان آن جشن عروسی دخترشان را در آن برگزار کنند و برای قبولی پسر بزرگ‌شان در دانشگاه شادی کنند، الان به غم‌کده تبدیل شده و ساکنان این خانه به جای فکر کردن برای مراسم عروسی به دنبال سرپناه در روستا، آواره این خانه و آن خانه هستند.

 

جزئیات بیشتر مشکلاتی که بر این خانواده نکایی روا شده است را از زبان مادر خانواده که با دختر کوچکش حاضر به مصاحبه شد، مرور می‌کنیم.

 

از مادر خانواده که ظاهرا چشم انتظار بود فردی بتواند صدایش را به گوش مسئولان برساند درباره اتفاقاتی که افتاد سئوال کردیم که گفت: به ما اطلاع دادند که قرار است مسیر راه روستای ما تعریض شود و ما هم به تبع سایر اهالی روستا از این موضوع خرسند شدیم.

 

وی بیان کرد: پس از تعریض چند متر از جاده، نوبت به خاک‌برداری از نزدیک منزل ما شد، به دلیل فاصله‌ای که جاده از منزل ما داشت فکر نمی‌کردیم که اجرای طرح به منزل ما خسارت وارد کند.

 

مادر خانواده اضافه کرد: روز به روز فعالیت پیمانکار طرح اضافه می‌شد تا اینکه در برخی از روزها متوجه شدیم که بر اثر فعالیت پیمانکار با دستگاه پیکور ستون‌های خانه ما نیز تکان می‌خورد و در برخی از روزها فرزند کوچکم از شدت ترس خانه را ترک می‌کرد.

 

رضایی اضافه کرد: با فعالیت بیشتر کارگران و ادامه روند خاک برداری چندین ترک در دیوار خانه پیدا شد که موجب اعتراض همسرم شد، مسئولان روستا برای اینکه در اجرای کار وقفه‌ای ایجاد نشود به صورت شفاهی به همسرم قول دادند که خسارت ناشی از تخریب منزل را پرداخت می‌کنند و حتی این قول نیز داده شد که در صورت خسارت جدی یک واحد منزل مسکونی برای آنها احداث می‌کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: عملیات خاک‌برداری از تپه به پایان رسید، امکان ادامه زندگی ما در این واحد مسکونی وجود نداشت، برای تهیه واحد مسکونی برای زندگی دچار مشکل شده بودیم.

 

رضایی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که داشتیم و بیکاری همسرم مشکل را ابتدا در محل و سپس از طریق مسئولان فرمانداری پیگیری کردیم و کم‌ترین جواب و راه حل دریافت کردیم.

 

zarendin-neka 3

وی خاطر نشان کرد: نداشتن سرپناه مناسب برای خانواده، بیکاری همسرم، تهیه جهیزیه برای فرزندم و مشکلات فکری که برای پسرم به وجود آمد همه یکباره شیرازه زندگی ما را به هم زد و در حال حاضر هم برای پرداخت اجاره بها دچار مشکل هستیم.

 

رضایی خاطر نشان کرد: همسرم موارد و مشکلات را بارها و بارها از طریق فرماندار سابق نکا و فرماندار فعلی پیگیری کرد ولی کم‌ترین جواب مناسب دریافت کرد.

 

وی به برگه کارشناسی شده‌ای که در دستش بود پس از پیگیری متوالی اشاره کرد و گفت: با پیگیری همسرم که حدود ۶ ماه از آن می‌گذرد، کارشناسی را برای برآورد خسارت به منطقه اعزام کردند.

 

رضایی اضافه کرد: پس از بررسی کارشناسی اعلام شد که این واحد مسکونی تنها ۳ میلیون تومان خسارت دیده، سئوال من از مسئول و کارشناسی که این‌گونه بررسی می‌کند، این است که آیا خانه‌ای که همه دیوارهای آن ترک برداشته و ما به توصیه همسایه‌ها مجبور به ترک منزل شدیم و امکان ریزش خانه در هر لحظه وجود دارد، با سه میلیون تومان درست می‌شود!

 

وی گفت: اصلا خود مسئولی که اینگونه برآورد خسارت کرد آیا حاضر است پس از تعمیر این واحد مسکونی با سه میلیون تومان در آن زندگی کند.

 

 خانواده رضایی مستندات پیگیری انجام شده از مسئولان شهرستان نکا را در اختیار فارس قرار دادند که این پیگیری در زمان حضور فرماندار قبلی نکا و فرماندار فعلی نیز انجام شد، ولی نتیجه‌ای نداشت

جاوید عباسی-فارس