این آقای نماینده در مخالفت با خبر انتخاب بندرامیرآباد بعنوان منطقه آزاد, حاضر است اصل وجود مناطق آزاد در کشور را زیر سئوال ببرد, اما نمی گوید که خود جنابشان به چه دلیل از ایجاد منطقه آزاد در غرب مازندران حمایت می کنند؟

شرق پرس- محمد مبرا: به نظر می آید خبر خوشی که ربیع فلاح استاندار سابق مازندران در جلسه معارفه استاندار جدید اعلام کرد به مذاق برخی ها خوش نیامد و این مسئله همچنان در برخی محافل سیاسی واکنش های زیادی به دنبال دارد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که بعد از سالها پیگیری و بهره گیری از نظرات کارشناسان, ربیع فلاح در اعلامی دیرهنگام و در وقتهای تلف شده مدیریت خود, در جلسه تودیع و معارفه استانداری گفت : “خبر خوشی بدهم که بندر امیر آباد به عنوان منطقه آزاد انتخاب شده است”. البته این خبر خوش در همان جلسه و در حضور وزیر کشور واکنش های منفی دو نماینده مجلس ( نانواکناری نماینده مردم بابلسر فریدونکنار و احمدی لاشکی نماینده نوشهر چالوس) را در پی داشت.

  نانواکناری در واکنش به این خبر استاندار سابق گفت : استاندار گروهی از نخبگان را مشخص کرد تا در مورد انتخاب منطقه آزاد در مازندران کارشناسی شده نظر بدهند ولی امروز ایشان بی توجه به این موضوع بحث منطقه آزاد شدن امیرآباد را اعلام می کنند.

احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس نیز در تائید سخنان نانواکناری اظهار داشت : ما مازندرانی یکپارچه هستیم و خواهش می کنم نمایندگان مجلس را به جان هم نیاندازید. وی افزود : قرار نیست اینجا مطلبی گفته شود تا نمایندگان مجلس به جان هم بیافتند!

این نماینده مجلس در ادامه اظهاراتش گفت : پیگیری کردم و متوجه شدم اسم مازندران در لیست جدید اعلام شده برای مناطق آزاد وجود ندارد لذا آقای فلاح حرفی نزند که نمایندگان به جان هم بیافتند!

البته جالب ماجرا آنجاست که قاسم احمدی لاشکی (نماینده نوشهر و چالوس ) در همان روز و در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها با اشاره به سخنان ربیع فلاح در مراسم تودیع خود و اعلام خبر انتخاب بندرامیرآباد بعنوان منطقه آزاد گفت: مجمع نمایندگان استان برای تکریم و قدردانی از ایشان لوح و هدیه ای تهیه کرده بودند ولی با توجه به سخنان وی درباره اعلام منطقه امیرآباد بعنوان منطقه آزاد اقتصادی, این هدیه ها را به ایشان ندادیم!!!

مشخص نیست چگونه این نمایندگان عزیز صحبت از یکپارچگی و وحدت مازندران می کنند اما در عمل و در واکنش به یک خبر اقتصادی که مطمئنا منافعش برای همه استان خواهد بود اینگونه موضعگیری می کنند. جدای از مسائل کارشناسی و کارنامه وزین بندرامیرآباد در شرق مازندران که شایسته توسعه به نفع استان و ایران است, آیا این بزرگواران با خود اندیشیده اند که سخنان آنان که بوی منفعت های قومی و قبیله ای و نه منفعت استان مازندران به مشام می آید, در پرونده مواضع سیاسی شان ثبت و ضبط خواهد شد؟ آیا این رفتار خود را برای مدیریت های کلان احتمالی آینده قابل دفاع می دانند؟ آیا از محرومیت های شرق مازندران و رنج های مردم منطقه مطلع هستند که اینگونه برای یک طرح که ممکن است محرکی برای چرخ اقتصاد مردم کل مازندران باشد دستان خود را مشت می کنند و ابرو درهم می کشند؟

اما این پایان ماجرا نبود. شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد نیز شب گذشته در نشست خبری در واکنش به سخنان ربیع فلاح در مورد انتخاب بندر امیرآباد به عنوان منطقه آزاد گفت: با توجه به عملکرد فعلی مناطق آزاد موجود، دولت با افزایش تعداد آنها موافق نیست و این ادعای ربیع فلاح به نظر بنده یک بحث سیاسی است و این گونه حرف زدن بر چه پایه و مبنایی است چون این بحث نیازمند مصوبه مجلس است که اصلا در مجلس مطرح نشده است.

 نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس در پاسخ به طرح این مسائل اظهار داشت: مناطق آزاد قرار بود سکوی صادرات باشند اما هم اکنون فقط به منطقه‌ای برای خرید و فروش برخی اجناس داخلی و بیشتر اجناس خارجی شده‌اند و فعلا برای شرایط اقتصادی کشور تاثیر مثبتی هم نداشته‌اند ! و با نظر به اینکه مازندران از نظر جغرافیایی درطول تعریف شده است و از نظر سرزمینی شرایط ویژه ای دارد پیشنهاد شد سه منطقه آزاد برای استان مطرح شود که محل بحث و تبادل نظر است و هنوز هم به نتیجه مطلوب نرسیده است.

اظهارات شریعت نژاد نماینده شهرستان های غربی مازندران نیز جای تامل بسیار دارد. گویا وی در مخالفت با خبر انتخاب امیرآباد بهشهر بعنوان منطقه آزاد, حاضر است اصل وجود مناطق آزاد در کشور را زیر سئوال ببرد, اما نمی گوید که خود جنابشان به چه دلیل از ایجاد منطقه آزاد در غرب مازندران حمایت همه جانبه می کنند؟

البته درباره ایجاد مشکلات و روند کُند انتخاب منطقه آزاد در مازندران به نظر می آید دولت مقصر اصلی ماجراست. چراکه در مسائل دیگر ازجمله انتخاب استاندار غیربومی علی رغم مخالفت ها و موضع گیری ها و خط و نشان ها, با قدرت استاندار مورد علاقه خود را معرفی کرد و هیچ توجهی به صداهای مخالف نداشت. حال چگونه است که تصمیم گیری قطعی در موضوع منطقه آزاد امیرآباد بهشهر که با خود صدها دلیل و نظر کارشناسی موافق دارد و از طرفی نگاه مردم ۵ شهرستان شرقی مازندران به آن دوخته شده است, اینگونه مستاصل و سردرگم عمل می کند؟ این در صورتی است که شخص رئیس جمهور و وزرای دولت از بندرامیرآباد بهشهر بازدید کردند و بارها از توانایی ها و استعدادهای منحصربفرد و ممتاز این بندر برای توسعه استان و کشور سخن گفته بودند.