به نوعی می توان گفت شهادت وی موجب شد یک اتحاد نادر میان اصولگرایان و اعتدال گرایان و حتی اصلاح طلبان ایجاد شود. بسیاری از فعالان سیاسی و هنرمندان و ورزشکاران و چهره های معروف ایران نیز متحدانه در مورد شهادت وی ابراز همدردی کردند...

واکنش رسانه های غربی به تشییع شهید بی سر : حججی باعث اتحاد احزاب سیاسی شد

 

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارش به مراسم پرشور تشیع شهید مدافع حرم پرداخت و نوشت: ایرانی ها مراسم بزرگی را برای سربازی که سر از تنش جدا شده بود برگزار کردند.

 

این خبرگزاری افزود: رهبر عالی ایران و هزاران نفر از مردم ایران در روز چهارشنبه در مراسم ترحیم و تشیع پاسدار جوان ایران که سر او توسط داعش از تنش جدا شده بود شرکت کردند. هرچند که برخی در ایران از حضور ایران در جنگ های برون مرزی انتقاداتی دارند، اما حتی بسیاری از چهره های هنری و بازیگران نیز این باره سکوت کردند و همه از به حمایت شهید حججی برخاستند.

 

اسوشیتدپرس در ادامه نوشت: تابوت وی که پرچم ایران پوشیده شده بود به میان مردم رفت و هزاران نفر از مردم با در دست داشتن عکس هایی از وی، در تشیع او حاضر شدند. همچنین در این مراسم بسیاری از مقامات ایران نیز حضور داشتند و به نوعی می توان گفت شهادت وی موجب شد یک اتحاد نادر میان اصولگرایان و اعتدال گرایان و حتی اصلاح طلبان ایجاد شود. بسیاری از فعالان سیاسی و هنرمندان و ورزشکاران و چهره های معروف ایران نیز متحدانه در مورد شهادت وی ابراز همدردی کردند.

 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشت: قتل [شهادت] محسن حججی نظر بسیاری از مردم ایران را جلب کرد و از زمان قتل این جوان ایرانی، در نوارهای ویدئویی و آثار هنری از حججی یاد شده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در خصوص مراسم بزرگداشت حججی نوشت، آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم ایران در نزدیکی تابوت حججی که پرچم ایران به دور آن پیچیده شده بود، نماز خواند و سپس عزاداران گل‌هایی را بر بالای تابوت وی قرار دادند.

 

این گزارش در توصیف این مراسم نوشت، نیروهای نظامی به همراه مردان و زنان در مراسم تشییع حججی شرکت کرده بودند و برخی تصاویر حججی را به دست داشتند و برخی نیز پرچم‌های سیاه‌رنگی را که در محرم رایج است به دست داشتند.

بنا بر این گزارش، بسیاری از مقامات کنونی و سابق دولتی از جمله «علی لاریجانی» رئیس‌ مجلس شورای اسلامی و «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور سابق ایران نیز در این مراسم حضور داشتند.

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد که سیاست نیز وارد این مراسم عزاداری شد و شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر داده شد.

 

این گزارش می‌افزاید، حججی یکی از بسیاری از مستشاران نظامی سپاه ایران است که در عراق و سوریه کشته می‌شوند.

واشنگتن پست نوشت، در حالیکه داعش تلاش داشت تا با دستگیری و سربریدن وی بعنوان یک تبلیغ برای خود استفاده کند، بسیاری در ایران نگاه متفاوتی دارند. تصویر حججی در نوار ویدئویی داعش، وی را در حالی که بعد از دستگیری صبورانه ایستاده بود، نمایش داد و دود از پشت سر او در بیابان بلند شده بود و همین حس میهن‌پرستی را در ایران برانگیخت./جام