تاخیر چند روزه آمریکا در پاسخ به پیشنهادات توافق هسته ای گمانه زنی های زیادی را بوجود آورد که بر پایه نظرات کارشناسان آمریکایی میتوان ترس بایدن را یکی از دلایل این تاخیر دانست ...

شرق پرس : حالا دیگر توپ در زمین ایالات متحده آمریکا است و اتحادیه اروپا و ایران منتظر پاسخ کاخ سفید به پیشنهادات نهایی اروپا برای توافق هسته‌ای هستند.

اما با وجود اینکه قرار بر این بود تا پایان هفته گذشته دولت آمریکا جمع بندی و نظر خود را اعلام کند، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که بررسی نظرات ایران هنوز ادامه دارد. با بروز این تاخیر آرام آرام این شائبه مطرح شد که به احتمال زیاد کاخ سفید با نظرات ایران موفقت نخواهد کرد و توافق صورت نمی گیرد.

برخی تحلیلگران که چنین احتمالی را مطرح می کنند مبنایشان اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا است که گفته بود:

«ما از همان ابتدا رویکردی سنجیده و اصولی برای این مذاکرات اتخاذ کرده‌ایم. اگر ایران آماده پایبندی به تعهداتش ذیل توافق ۲۰۱۵ است، ما نیز آماده انجام همین کار هستیم. ما نظرات ایران در مورد متن نهایی پیشنهادی را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی آنها هستیم. ارتباط ما با اتحادیه اروپا خصوصی است. ما در طول این فرآیند به طور منظم با آنها در تماس بوده ایم.»

آنها بر این باورند که هر زمان که این پیام ارسال می‌شود، پاسخ ایالات متحده بعید به نظر می‌رسد که «بله قطعی» باشد و احتمالا پاسخ امریکا یک نه یا یک چیز میانی خواهد بود.

استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا آمریکا “ضعف داخلی بایدن و ترس از واکنش جمهوریخواهان و برخی دموکرات‌ها” را از دلایل به تاخیر انداختن توافق با ایران دانست و گفت: بازگشت آمریکا به برجام برای صلح و ثبات غرب آسیا و بحران انرژی و اقتصاد جهانی مهم خواهد بود و می‌تواند جایگاه داخلی بایدن را بهبود بخشد.

“دیوید یعقوبیان” گفت: تحریم‌ های نفتی علیه ایران، ونزوئلا و روسیه نتیجه معکوس داشته است. بنابراین بازگشت به برجام، همانطور که بایدن به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری وعده داده بود، به طور همزمان برای کاستن از دامنه بحران جهانی انرژی و بازگرداندن ایالات متحده به اجرای قوانین بین‌المللی موثر خواهد کرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین المللی همچنین اظهار داشت: هم دولت اوباما و هم دولت ترامپ در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تقلب کردند که منطقاً نوعی تضمین در آینده را ضروری می کند. اگرچه بایدن واقعاً از این موضوع اجتناب می‌کند تا درها را برای خروج احتمالی ایالات متحده در آینده باز بگذارد، اما مانع اصلی برای تضمین قابل دوام بیشتر، محصول «ناتوانی برای توافق» یک امپراتوری رو به افول با سیاست های بطور فزاینده جنون آمیز است که همیشه به دیکته کردن خواسته هایش به جهان عادت داشته است.

این استاد دانشگاه آمریکا همچنین درباره ادعای توافق بهتر و طولانی تر مقام های آمریکایی تصریح کرد: حتی سرسخت‌ترین چهره های امپریالیستی در آمریکا متوجه شده اند که تلاش‌هایشان برای پیوند دادن برجام به موضوع های دیگر و ایجاد «توافق بهتر و قوی‌تر» برای آمریکا مانند سیاست تحریم «فشار حداکثری» با شکست خفت باری روبرو شده است.