یکی از مهمترین عوامل عدم توسعه در استان مازندارن کشمکش های جناحی و باندی و تعصبات منطقه ای است که سایه سنگین آن مانند بختک به جان توسعه مازندران افتاده و بازنده اصلی این انشقاق نیز مردم هستند

شرق مازندران – محمد مبرا: مازندران به لحاظ برخورداری از منابع طبیعی، نیروی انسانی توانمند و مستعد و موقعیت استراتژیک یکی از استان های بسیار مهم کشور محسوب می شود.
همجواری با چهار کشور قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و روسیه بعنوان کشورهای ساحلی خزر و همسایگی با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان یک ظرفیت قابل توجه برای توسعه محسوب می شود.
اما متاسفانه برخورداری از همه ی این داشته ها، نتوانسته برای مردم رفاه نسبی و برای جوانان امیدافزایی داشته باشد و جدیدترین آمار مراکز رسمی نشان می دهد که مازندران در شاخص فلاکت اقتصادی وضعیت نگران کننده ای دارد.
البته این وضعیت چند علت مهم و تاثیرگذار دارد که پرداختن به همه آنها در این مجال نمی گنجد. اما یکی از مهمترین عوامل عدم توسعه در استان ما کشمکش های جناحی و باندی و تعصبات منطقه ای است که سایه سنگین آن مانند بختک به جان توسعه مازندران افتاده و بازنده اصلی این انشقاق نیز مردم هستند که پس پرده معاملات و معادلات را نمی دانند و تنها هزینه های اینگونه بازی های باندی، جناحی و گرایشات منطقه ای را می پردازند.

پرواضح است، جوانان مستعد و با انگیزه مهمترین بخش جامعه در آسیب از این مجادلات منفعت طلبانه و متعصبانه هستند که سالهای سال گریبان استان را فشرده است و ناچارند دلزده از تکرار تجارب تلخ به گوشه نشینی یا مهاجرت تن دهند و این موضوع خسارت جدی به سرمایه های فکری و نیروی انسانی خلاق و پویا در استان خواهد بود.

اما آفت ها و تهدیدهای بالقوه مانند گسترش فقر و آسیب های اجتماعی که ناشی از ضعف اقتصادی است ، مشکلات محیط زیستی و دست اندازی های خطرناک به منابع استان مانند احداث سد فینسک برای محدود سازی منابع آبی استان و همینطور خطرات توزیع ناعادلانه امکانات و بودجه در استان، ضرورت اقدامات وحدت آفرین را برای حرکت در مسیر توسعه مازندران گوشزد می کند و تاکید می گردد که در شرایط کنونی مجالی برای گسترش مناقشات نیست.
از طرفی در همه این سالها مدیران ما به این باور نرسیدند در کنار نگاه های حزبی و جناحی، بحث ضروریات توسعه ای استان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و متاسفانه گاهی اوقات حتی نمایندگان مجلس نیز الویت های جناحی و تعصبات منطقه ای را بر منافع استان ترجیح دادند که این رویه در استان های پیشرو در اقتصاد کمتر دیده می شود.
به نظر می رسد، با توجه به عقب ماندگی ها و فرصت سوزی های نگران کننده، ضرورت اقدامات وحدت آفرین در جهت توسعه از سوی همه تاثیرگذاران در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استان با محوریت رسانه های مستقل و مردمی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و البته وقت آن رسیده که مردم ما نیز برای کمک به پیشرفت و عبور از موانع، معیارهای جدیدی را برای سنجش و اعتماد به مدیران و نمایندگان شهر و شهرستان ها بکار گیرند.

محمد مبرا – سردبیر