همایش دوست‎داران محیط‌زیست با عنوان کشاورزی پاک‎تر زندگی سالم‏تر جمعه با حضور علی فلاح مشاور استاندار مازندران در امور سازمان‏‌های مردم‌نهاد در سالن ورزشی دارابکلا در بخش مرکزی میاندورود برگزار شد.

 

keshavarzii45

همایش «کشاورزی پاک‎تر زندگی سالم‌تر» جمعه در روستای دارابکلا میاندورود برگزار شد.

 

 

به گزارش شرق پرس، همایش دوست‎داران محیط‌زیست با عنوان کشاورزی پاک‎تر زندگی سالم‏تر جمعه با حضور علی فلاح مشاور استاندار مازندران در امور سازمان‏‌های مردم‌نهاد در سالن ورزشی روستای دارابکلا در بخش مرکزی میاندورود برگزار شد.

 

در این همایش ۳۰۰ نفر از کشاورزان میاندورودی و  هفت کارشناس غیردولتی علوم مرتبط با محیط زیست شرکت داشتند.

 

چگونگی کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در امور زراعی و باغبانی و انتقال تجربه‌های نتیجه بخش از زبان کارشناسان و کشاورزان پیشرو در قالب پنل‎های علمی و کاربردی از برنامه‌های این همایش زیست‌محیطی بود.

 

برگزارکنندگان این همایش انجمن مهرورزان زمین پاک ساری و انجمن فرزندان زمین پاک داربکلا با مشارکت دهیاری این روستا بودند.

 

راه‎های جایگزین کردن روش‎های بیولوژیک به جای استفاده مکرر از سموم شیمیایی کشاورزی در این همایش تا حدودی به کشاورزان آموزش داده شد.

 

از دیدگاه کشاورزان دعوت شده مهم‌ترین نقص این همایش غیردولتی کم بودن زمان برگزاری آن در نتیجه کمرنگ بودن آموزش‎های کاربردی برای کشاورزان بود اما برخی از کارشناسان اعلام آمادگی کردند تا در صورت تداوم همایش در آینده جنبه کاربردی آن را رونق بیشتری دهند.

 

تاکید فراوان بر اهمیت استفاده از روش‎های بیولوژیک به جای استفاده فراوان از سموم و کودها در کشاورزی، وقت قابل توجهی از این همایش دو ساعته را به خود اختصاص داد.

 

همسو نبودن سیاست‎های کلان دولت با کشاورزی ارگانیک و ابهام در نحوه فروش متمایز محصولات ارگانیک حاصل از کشت بیولوژیک نسبت به سایر محصولات در بازار تجاری و مصرف از جمله گلایه‌ها و نگرانی‎های کشاورزان و کارشناسان و سایر فعالان این بخش بود.

 

به گزارش فارس، انجمن فرزندان زمین پاک دارابکلا از سال گذشته با هدف جلوگیری از آلوده کردن منابع طبیعی به‌ویژه جنگل‎های این منطقه با مشارکت و استقبال اهالی به ویژه شکارچیانی تشکیل شد که در یک جلسه گروهی تصمیم گرفته بودند دیگر شکار نکنند و جلوی شکار در این مناطق را با فعالیت‎های زیست‌محیطی بگیرند.