ريئس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان مياندورود گفت: متاسفانه امروز بعضي از دوستان بدون توجه به قواعد و قوانين، اقدام به تحليل خبر مي كنند كه انجام چنين امري كار دست انسان مي دهد و بسياري از جريان هايي كه در جامعه بوجود مي آيد به دليل همين موضوع است.

rasooli4

امام جمعه میاندورود در جمع خبرنگارن شهرستان میاندرود گفت: ما در دنیا نه زورمان و نه  دستمان به بعضی از یقه ها می رسد اما در قیامت باید پاسخگو باشند.

به گزارش شرق پرس, به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماز جمعه میاندرود حجت الاسلام سید مجتبی رسولی جویباری عصر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: اگر فاسقی خبر بیاورد باید در مورد آن تحقیق شود چرا که ممکن است خبری از روی جهالت نقل شده باشد و به افرادی آسیب برساند.

وی با تاکید بر اینکه نباید زود تصمیم گرفت و زود هم خبری را پذیرفت افزود: در عین حال که خبر نقش بی بدیلی در زندگی انسان ایفا می کند اما اقدام عجولانه و بدون تحقیق هم عین جهالت است.
حجت الاسلام رسولی به اهمیت خبر در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: امروز شما شاهدید که با یک خبر قیمت نقت ،طلا و ارز جابجا می شود و این نشان از میزان اهمیت خبر در جهان دارد.

تحلیل کننده خبر باید سواد تحلیل داشته باشد
وی با بیان اینکه خبر باید صادق باشد و نباید هر چه به ذهن،گوش و دست ما می رسد مخابره شود افزود:خبر و خبرنگار لازم و ملزوم هم هستند لذا نیاز است تا هم خبر صحت داشته باشد و صادق باشد و هم خبرنگار بر مرز صداقت حرکت کند.
امام جمعه میاندورود به اهمیت تحلیل خبر اشاره کرد و اظهار داشت:گاهی مشاهده می شود که در انعکاس یک خبر تحلیل شخصی ارائه می شود که این درست نیست چرا که تحلیل کننده خبر باید سواد تحلیل هم داشته باشد.
وی ادامه داد:این به آن معنی است که فرد باید خبرشناس باشد و به تمام حواشی آن آشنا باشد و تنها به صرف اینکه شخصی ۱۰ یا ۱۵ سال خبرنویسی می کند دلیل بر شایستگی فرد برای تحلیل یک خبر نمی باشد.
ریئس شورای فرهنگ عمومی شهرستان میاندورود گفت: متاسفانه امروز بعضی از دوستان بدون توجه به قواعد و قوانین، اقدام به تحلیل خبر می کنند که انجام چنین امری کار دست انسان می دهد و بسیاری از جریان هایی که در جامعه بوجود می آید به دلیل همین موضوع است.
وی در ادامه با تشریح مصادیق خبر رسانی اظهار داشت:خبرگزاری نقل خبر با واسطه است که کاری به درست بودن یا نادرست بودن آن ندارد اما وقتی خبرنگاری در صحنه حضور دارد و بی واسطه با خبر درگیر است ، لازم است تا آنچه درک می کند و حقیقت دارد را روایت کند.

بعضی بنگاه های خبری کارشان خبرپراکنی است

حجت الاسلام رسولی تعهد،صداقت و تقوا را از شاخصه های یک خبرنگار برشمرد و گفت: اما گاهی مساله بر سر خبر سازی است که فرد به دنبال سوژه می گردد تا خبرسازی کند.
وی ادامه داد: در خبر سازی فرد از یک طرف به دنبال خبرهای مثبت و از سوی دیگر هم به دنبال خبرسازی منفی است.
امام جمعه میاندورود در بخشی دیگری از سخنان خود با نکوهش خبربافی اظهار داشت:خبرباف بدون استناد و بدون اینکه یک موضوعی واقعیت داشته باشد، واقعه ای را جعل می کند و می بافد.
وی با اشاره به در جامعه خبری از این دست خبرنگاران کم نداریم افزود: برخی از بنگاه های خبری کارشان خبرپراکنی و انتشار خبرهای غیر واقعی است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی میاندورود ابراز داشت: این افراد به دنبال ایجاد تشویش و اضطراب در جامعه هستند تا با شایعه پراکنی آرامش جامعه را بر هم زنند.

خبرنگاری از مشاغل سخت حامعه است
وی خبر رسانی را انتشار درست، دقیق و شفاف واقعیات جامعه عنوان کرد و گفت:عمل به رسالت الهی و خبری باید برای یک خبرنگار بسیار مهم باشد.
حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه خبرنگاری یکی از مشاغل بسیار سخت جامعه است افزود:در این حرفه نه تنها انسان در معرض آسیب های روحی و روانی است بلکه خانواده انسان نیز درگیر این مسایل خواهند بود.
وی ادامه داد:خبرنکار باید قدر خود و قلم خود را بداند، چرا که اگر در راستای عمل به تکلیف الهی و رسالت خبری تلاش کنیم ،جامعه نیز متحول خواهد شد.

خبر دروغ انسان را غصه دار می کند
امام جمعه میاندورود با بیان اینکه اولویت مطالعه بنده سایت های استانی و بعد کشوری است ابرازداشت: برخی افراد اقدام به بعضی خبرنویسی ها می کنند که تشویش اذهان عمومی است چرا که هیچ کس از خبر خوب ناراحت نمی شود اما خبر دروغ انسان را غصه دار می کند.
وی با بیان اینکه وقتی شایعه منتشر شد دیگر نمی شود  آن را مهار کرد، گفت:از خود بنده خبرهای سراسر شایعه و دروغی پخش می شود که کاملا نادرست است اما وقتی بر روی خروجی سایتی قرار می گیرد دیگر نمی شود مانع نشر آن شد.
حجت الاسلام رسولی با انتقاد شدید از برخی خبرهای دروغ منتشر شده اظهار داشت:در جشن روز جوان بنده را به عنوان متهم ردیف اول آن همایش معرفی کردند.

هم دروغ گفته اند و هم تهمت زده اند

وی با بیان اینکه آنهایی که در آن جلسه حضور داشتند می دانند ماجرا از چه قرار است افزود:اما کسانی که نبودند به خبر درج شده در سایتی استناد می کنند که در آن بنده را حامی فتنه و فتنه گران و سینه چاک آنها قلمداد کرده است.
امام جمعه میاندورود گفت: در آن روز بنده خطاب به جوانان عرض کردم یکسال ما حرف زدم شما شنیدید امروز ما سکوت می کنیم شما هر چه دل تنگتان می خواهد بگویید که یکی از جوانان در مورد موضوع حصر سوال پرسید.
وی با بیان اینکه سوال حق جوان است و باید بپرسد افزود:اما اینکه بدون سند و مدرک کسی را متهم کنیم کار ناشایستی است.

دستمان به بعضی یقه ها نمی رسد
حجت الاسلام رسولی گفت: آقایان نوشتند بنده در آن روز افتضاح به بار آوردم و همه جمع انگشت به دهان ماندند که عزیزی که این خبر را مخابره کرده است هم دروغ گفته است و هم تهمت زده است.
وی با بیان اینکه ما در دنیا نه زورمان و نه  دستمان به بعضی از یقه ها می رسد افزود: اما روز قیامت قطعا دستمان به آنها خواهد رسید و حتما آقایان باید پاسخ دهند.
امام جمعه میاندورود قضاوت بدون سند و مدرک را اشتباه اول منتقدان دانست و تصریح کرد:کی بنده گفتم برای من هم موضوع حصر یا رفع حصر جای سوال است؟بنده عرض کردم این موضوع برای جوان ها و نخبگان جامعه جای سوال است که پاسخش هم در این جلسه نیست بلکه باید در کشور به آن پاسخ داده شود.

دروغگو کم حافظه است
وی با بیان اینکه این سخن بنده کجا حمایت از فتنه گران است افزود: آقایان تیتر کردند و عکس آقای موسوی را زدند و گفتند آقای تاثیرگذار حمایت تا کجا!!!؟
حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه بنده در آن جلسه نیازی به توضیح نمی دیدم افزود: چرا که خبر صادق، با خبرنگار ناصادق، خبر را به افتضاح می کشاند هر چند که ما در خفا و پنهان این دوستان را نصیحت کردیم اما باز هم اخبار ما با ۱۸۰  درجه تغییر منعکس می شود.
وی با بیان اینکه در مراسم یادواره شهدای شهرستان بنده را متهم کردند که در ایام فتنه موضع نگرفتم و در همایش روز جوان می نویسند که مگر مواضع ایام فتنه یادتان رفته است اظهار داشت:دروغگو کم حافظه است اگر بنده در ایام فتنه موضوع نگرفتم پس چرا آنروز اینگونه نوشتید و اگر هم  موضع گرفتم چرا باز دروغ منتشر می کنید؟

 مملکت قانون دارد/ما تابع قانون هستیم
امام جمعه میاندورود با بیان اینکه بنده چرا حرفی بزنم که درگیر مسایل حاشیه ای شوم افزود: در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم مملکت قانون دارد. ما قوه قضاییه و رهبری داریم، کشور ما بی قانون نیست اگر بر اساس قانون این آقایان حصر شده اند که خب قانون است ، اگر قانون جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده است که باید حصر شوند خب ما چه بگوییم؟اگر قانون بخواهد آن ها را حصر یا زندانی کنند خب قانون است و ما نیز تابع قانون هستیم.
در پایان مراسم امام جمعه میاندورود با اهدای قرآن و هدایا از خبرنگاران تجلیل کرد.