سخنگوی اقلیم کردستان، در واکنش به ادعای دخالت کردستان عراق در نا آرامی های ایران گفت: اقلیم کردستان ثابت کرده است یک عامل ثبات در منطقه است و اجازه نداده و نخواهد داد که به عامل بی ثباتی یا آشوب در کشورهای همسایه بدل شود.

نخست وزیر اقلیم کردستان : ادعای دست داشتن اربیل در حوادث ایران خنده‌دار است

 

شرق پرس: شبکه خبری «کردستان ۲۴» گزارش داد نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، اتهامات وارد شده از سوی برخی مقامات ایران به اربیل را درباره دست داشتن در اعتراضات هفته گذشته در برخی شهرهای ایران «خنده دار» خواند.

 

روز پنجشنبه گذشته، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، با بیان این که اعتراضات و اعتشاشات در خارج از کشور طراحی شده بود، گفته بود برای مرحله دوم این طرح خارجی که مرحله خشونت و درگیری است، «دو اتاق عملیات در اربیل عراق و هرات افغانستان برای ورود تکفیری‌های داعشی به داخل ایران در خلال اجرای این ناآرامی‌ها» پیش بینی شده بود.

 

روز گذشته هم محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه جزئیاتی بیشتر درباره این طرح گفت: «چند ماه پیش رئیس میز عملیات ویژه سیا در اربیل عراق با رئیس دفتر پسر صدام و هانی التلفا برادر زن صدام و همچنین نمایندگانی از عربستان، بارزانی‌ها و منافقین تشکیل شد و این اتفاقات را برنامه‌ریزی کردند».

 

رضایی و منتظری هر دو از «همگرایی نتیجه بخش» به عنوان اسم این عملیات یاد کردند.

 

پس از این اظهارات، سفین دیزایی، سخنگوی اقلیم کردستان، با انتشار بیانیه ای بر روی وب سایت اقلیم کردستان عراق، ضمن بی اساس خواندن اتهامات وارده، گفت: «اقلیم کردستان ثابت کرده است یک عامل ثبات در منطقه است و اجازه نداده و نخواهد داد که به عامل بی ثباتی یا آشوب در کشورهای همسایه بدل شود».

 

در این بیانیه همچنین گفته شد: «این اتهامات در راستای روابط همسایگی میان اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران نیست».

 

اظهارات اقلیم کردستان درباره حسن همسایگی در حالی مطرح می شود که ششم دی ماه، شیخ جعفر مصطفی، از فرماندهان پیشمرگه، در گفتگو با رادیو صدای آمریکا، به طور ضمنی ایران را به دست داشتن در اعتراضات سلیمانیه و حلبچه در ماه گذشته متهم کرده بود.

 

او گفته بود برخی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان با همکاری برخی کشورهای همسایه در اغتشاشگری اخیر دست داشتند و هدف آنها فرستادن حشدالشعبی و ارتش عراق به این شهرها بوده است./پارسینه