مسلم رضائی محلی اظهار داشت: آموزش فنی و حرفه‌ای یک نهاد مهم و تاثیرگذار در جامعه است و با آموزش مستقیم کارآموزان، زمینه ایجاد اشتغال پایدار را فراهم می‌کند.

 

 
rezaeenekaسرپرست  مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان نکا از برپایی ۱۶۱ دوره آموزشی در ۴۶ کارگاه مهارتی و در ۷۳ حرفه با رویکرد صنعت، خدمات و کشاورزی در شش ماه نخست سال جاری خبر داد.

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از روابط عمومی مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهید رجائی شهرستان نکا، مسلم رضائی محلی اظهار داشت: آموزش فنی و حرفه‌ای یک نهاد مهم و تاثیرگذار در جامعه است و با آموزش مستقیم کارآموزان، زمینه ایجاد اشتغال پایدار را فراهم می‌کند.

 

وی افزود:مهارت آموزی یکی از مهمترین عوامل ایجاد اشتغال در جامعه بوده و در راین راستا مرکز نکا با برپایی دوره‌های مختلف آموزشی و افزایش کیفیت ، عرصه را برای مهارت آموزی  متقاضیان فاقد مهارت، مهیا کرده است .

 

سرپرست آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان نکا با اشاره به فعالیت مستمر درطول سال خاطرنشان کرد: این مرکز بعنوان تنها مرکز دولتی بهمراه ۳۳ آموزشگاه آزاد در سطح شهرستان وظیفه مهارت آموزی به متقاضیان جویای کار را برعهده دارد و ما نیز با تمام توان خود برای بهبود کیفیت دوره‌ها آموزشی همتی مضاعف خواهیم داشت .

 

 

faniherfeneka1

 

رضائی محلی از آموزش ۴۱۴ هزار نفر– ساعت توسط فنی و حرفه‌ای نکا در نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت: سالانه بیش از ۳ هزار نفر کارآموز در ۲۵ حرفه تخصصی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در این مرکز    فرا می‌گیرند.

 

سرپرست آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان نکا یادآور شد: در شرایط کنونی ۳۶۰ نفر در مرکز و آموزشگاههای آزاد ، در سطح شهرستان آموزش‌های مهارتی لازم را فرا می‌گیرند.

 

وی تصریح کرد در نیمه نخست سال جاری ۱۱۶۰ نفر در آموزشگاه های آزاد و ۳۴۰ نفر در مرکز ثابت فنی و حرفه ای نکا آموزش های مهارتی را فرا گرفته اند.

 

رضائی افزود: ایجاد اشتغال پایدار از اساسی‌ترین برنامه‌های مسئولان است و مرکز فنی و حرفه‌ای  نکا ، زمینه‌سازی لازم برای این مهم را انجام داده می دهد .

 

این عضو کمیته اشغال شهرستان نکا خاطر نشان ساخت، ارائه آموزش در مراکز دولتی فنی و حرفه ای کاملا رایگان است.
 

 

faniherfeneka2



رضائی در بخش دیگری از گزارش عملکرد فنی و حرفه ای شهرستان نکا تصریح کرد: در راستای کیفیت‌ بخشی به عملکرد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد و بهره‌وری مطلوب از سرمایه، نیروی انسانی ، امکانات و همچنین تحقق اهداف سازمان طی ۶ ماهه نخست سال جاری  تعداد ۷۳ مورد نظارت و بازرسی از آموزشگاههای آزاد شهرستان انجام شده است .

 

وی یادآور شد: طی نیمه نخست سال جاری تعداد  ۱۳ کارت  ابلاغ مدیریت ، ۳۳ کارت مربیگری و ۹ مجوز تمدید پروانه تاسیس آموزشگاه در شهرستان صادر شده است .

 

سرپرست فنی و حرفه ای نکا ضمن اظهار اهمیت و حمایت از بخش خصوصی مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی بر در نظر گرفتن قوانین و آئین نامه ها وسیاستهای سازمان و گروههای هدف و استفاده از پتانسیلهای موجود در بخش خصوصی در جهت رسیدن به اهداف دولت اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد با خلاقیت ،دانش و مهارت موسسین آموزشگاهها موجبات رشد و پویایی هر چه بیشتر فعالیت بخش غیر دولتی در حوزه آموزشهای مهارتی  فراهم گردد.

 

وی همچنین افزود در شش ماهه نخست سالجاری بیش از ۲۰۰ عدد گواهینامه الکترونیکی مهارت بوسیله اداره کل آموزش فنی وحرفه ای مازندران جهت اعطا به قبول شدگان آزمونهای مختلف صادر شده است.

 

مسلم رضائی با اعلام این خبرگفت : درجهت تحقق دولت الکترونیک و ارائه خدمات مناسب به متقاضیان، سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور بسترهای لازم راجهت صدور گواهینامه های مهارتی به صورت الکترونیکی فراهم نموده است که این گواهینامه ها باعث ارتقاء امنیت، حذف فرایندهای اضافی چاپ وکاهش هزینه های مربوطه، افزایش سرعت صدور،کاهش ریسک نگهداری وامکان اخذ استعلام از طریق سامانه سراسری کشور می شود.

 

وی تصریح کرد: این گواهینامه ها بصورت الکترونیکی بوده که حداکثر تا بیست گواهینامه مهارتی در رشته های مختلف در آن ثبت می شود و کارآموزان می توانند از طریق سامانه HTTP://AZMOONPORTALTVTO.COM برای مشاهده و استعلام گواهینامه خوداقدام نمایند.

 

رضائی گفت :  ۳۷۶ نفر در ۶ ماه نخست سال جاری در آزمونهای سنجش مهارت  این مرکز شرکت کردند.

 

وی با اشاره به ثبت نام ۴۱۰  نفر در آزمونهای ۶ ماهه اول سال جاری در شهرستان افزود ، برگزاری این آزمون ها با توجه به درخواستهای مختلف از بخشهای صنوف ، قالیبافان ، صنعت ساختمان ، مرکز فنی و حرفه ای دولتی ، آموزشگاههای آزاد ، زندان ، پادگان و کاردانش صورت می گیرد .

 

وی افزود برنامه ریزی و اجرای این آزمونها در ۶ مرحله صورت گرفت و در برگزاری این آزمونها  از اساتید مجرب بعنوان آزمونگر و عوامل اجرایی در مراحل کتبی و عملی استفاده می شود .

 

 وی با بیان اینکه قالیبافان و فعالان بخش صنعت ساختمان بیشترین تعداد شرکت کنندگان در این آزمونها را دارا می باشند افزود پس از اعلام نتیجه آزمون کتبی و عملی ، گواهینامه مهارت یا کارت صلاحیت جهت استفاده متقاضیان صادر و در اختیار آنان قرار می گیرد.

 

آموزش مهارتی برای ۱۰۰ نفردر سکونت گاه غیر رسمی ( منطقه عباس آباد نکا )

 

مسلم رضائی محلی همچنین  از آموزش ۴۲ نفر از ساکنان منطقه عباس آباد نکا طی شش ماهه اول سال جاری در این شهرستان خبر داد.

 

سرپرست فنی  و حرفه ای این شهرستان گفت: بر اساس تفاهمنامه بین ستاد مبازه با مواد مخدر و آموزش فنی و حرفه ای ۴ دوره آموزشی ویژه ساکنان این منطقه در شهرستان برگزار شده است.

 

وی تصریح کرد : از تعداد فوق ۱۸  نفر را زنان و ۲۴ نفر را مردان تشکیل داده اند.

 

رضائی  اظهارداشت :آموزشهای ارائه شده در ۴ رشته خیاطی نازکدوزی ، برق ، لوله کشی آب و برق ساختمان است که به قبول شدگان آزمون پایان دوره گواهینامه مهارتی با کد استاندارد بین المللی اعطا گردید.

 

سرپرست آموزش فنی وحرفه ای نکا به وضعیت اشتغال متقاضیان شرکت کننده در دوره های فوق الذکر اشاره کرد و اظهار داشت : تحصیلات شرکت کنندگان در این دوره ها حدود ۷۵ درصد زیر دیپلم، حدود ۱۵ درصد دیپلم، حدود ۵  درصد فوق دیپلم، بودند .

 

رضائی دامه داد: از این توزیع آماری به اجمال می توان دریافت که میزان ابتلای به اعتیاد و بزهکاری با میزان تحصیلات رابطه معکوس دارد.

 

مسلم رضائی ضمن تاکید بر همکاری کلیه ادارات در راستای  تحقق فرمایشات مقام معظم رهبر و اشتغال زایی در شهرستان نکا در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و همچنین به منظور استفاده از فرصت های موجود در جهت اشتغال دارندگان کارت مهارت فنی تفاهم نامه همکاری فی ما بین مرکز آموزش فنی وحرفه ای و کمیته امداد امام خمینی (ره )،شهرداری، نیروگاه شهید سلیمی ، بخشداری ، در راستای توانمندسازی، ایجاد اشتغال وکارآفرینی با رویکرد آموزش های بازارمحور وغالب درآمد ماده ۱۷  منعقد گردید.

 

رضائی افزود : طبق این تفاهم نامه ها برگزاری دوره های آموزشی کارآفرینی جهت توانمند سازی متقاضیان در زمینه ایجاد اشتغال و برگزاری دوره های آموزشی متقاضیان بر اساس نیاز آموزشی اعلام شده از سوی شرکت و دوره های آموزشی متقاضیان در قالب آموزش های بازار محوراز تعهدات این مرکز می باشد.

 

گفتنی است ایجاد اشتغال پایدار برای افراد دارای مهارت، اقدام در راستای رسیدن به اهداف سیاست های سازمان مبنی بر تحقق شعار “هر ایرانی یک مهارت”، استفاده از امکانات ، تسهیلات و فضاهای آموزشی و فرهنگی توسط طرفین از تعهدات مشترک طرفین در این تفاهم نامه ها می باشد.

 

 سرپرست  آموزش فنی و حرفه ای شهرستان نکا از ارتقای سطح توانمندی و تخصص سالانه بیش از  ۹۰۰ نفر از کارگران صنعت ساختمان شهرستان در راستای افزایش کیفی ساخت و سازها با ارائه آموزش های کاربردی فنی و مهارتی از ابتدای شروع طرح، ساماندهی و آموزش کارگران ساختمانی در ۱۵ حرفه مهارتی تاکنون خبر داد.

 

رضائی با اشاره به دو اصل مهم تخصص و توان نیروهای مجرب صنعت ساختمان و استفاده از مصالح پرکیفیت در ساخت و ساز، اظهار داشت: با ایجاد بسترهای لازم جهت ارتقای توانایی‌های فنی کارگران صنعت ساختمان علاوه بر مقاوم سازی و افزایش ضریب ایمنی بناها در مقابله با حوادث غیرمترقبه و طبیعی،  از بروز حوادث ناشی از کار که بر اثر عدم آموزش ایمنی و بهداشت کار به آنان می باشد را کاهش دهیم.

 

وی اجرای طرح بیمه تأمین اجتماعی کارگران صنعت ساختمان دارای گواهینامه مهارت را گام ارزشمندی در راستای سوق دادن جامعه کارگری به کسب مهارت‌های حرفه‌ای و توسعه فرهنگ مهارت گرایی به جای مدرک گرایی دانست و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با توجه به اهمیت حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه به ویژه کارگران زحمتکش صنعت ساختمان، به آموزش و سنجش کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اقدام و گواهینامه مهارت فنی برای آنها صادر می نماید.

 

سرپرست  آموزش فنی و حرفه ای شهرستان نکا بیان داشت: کارگرانی که دارای کارت مهارت بوده و آموزش‌های لازم را فراگرفته ‌اند با تأیید اشتغال آنان از خدمات تأمین‌ اجتماعی و مزایای مندرج در قانون تأمین ‌اجتماعی شامل حوادث و بیماری ها، غرامت دستمزد، ازکارافتادگی ، بازنشستگی و فوت بهره مند می شوند.