مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد در صورت عدم حمایت آمریکا از ارتش عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش ، دولت بغداد مجبور خواهد بود از ایران کمک نظامی طلب کند. شرق پرس:  یکی از مشاوران نوری مالکی که نخواسته نامش فاش شود با اعلام این موضوع به روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گفته […]

 

مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد در صورت عدم حمایت آمریکا از ارتش عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش ، دولت بغداد مجبور خواهد بود از ایران کمک نظامی طلب کند.

شرق پرس:  یکی از مشاوران نوری مالکی که نخواسته نامش فاش شود با اعلام این موضوع به روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گفته است که درباره ادعای حضور نیروهای ایرانی در عراق به منظور مقابله با گروه داعش ، اطلاعی ندارد.

شبکه سی ان ان آمریکا روز جمعه به نقل از یک منبع امنیتی عراقی مدعی شد ۵۰۰ نیروی نظامی ایرانی به منظور مقابله با تحرکات گروه تروریستی داعش وارد عراق شده اند، ولی سخنگوی وزارت خارجه ایران این ادعاها را تکذیب کرده است.

اوباما چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد کشورش به منظور مقابله با داعش همه گزینه ها از جمله اقدامات نظامی فوری و محدود را در نظر خواهد گرفت.

دولت مالکی نیز از آمریکا خواسته است به منظور حمایت از ارتش عراق در مقابله با تحرکات گروه تروریستی داعش ، علیه این گروه حملات هوایی انجام دهد.

مشاور مالکی به نیویورک تایمز گفته است : من نمی گویم هر اتفاقی در عراق می افتد آمریکایی ها مسئول آن هستند. اما خروج نیروهای آمریکایی از عراق بدون تامین پشتیبانی های لازم هوایی برای ارتش عراق ، یکی از اشتباهات عمده دولت اوباما بود.

این مقام عراقی در ادامه افزوده است ارتش عراق برای مقابله با داعش به پشتیبانی هوایی و کمک اطلاعاتی آمریکا نیاز دارد و در صورتی که آمریکا از این پشتیبانی ها دریغ کند، دولت بغداد از ایران کمک خواهد خواست.

این مشاور مالکی افزوده است: اگر آمریکا وارد نشود ایرانی ها برای جلوگیری از سقوط حکومت عراق وارد عمل خواهند شد و این بسیار خطرناک است. آنها برای جلوگیری از سقوط دولت عراق حاضرند به سختی بجنگند.

این مقام عراقی یکی از دلایل عقب نشینی سریع نیروهای ارتش عراق در موصل را ترکیب جمعیتی ارتش مستقر در موصل دانست که به گفته این مقام عراقی ۸۰ درصد آنها از کردها بودند که به محض ورود نیروهای داعش به موصل، این سربازان به مناطق امن منطقه اقلیم کردستان عراق رفته اند و صحنه را ترک کرده اند.

دولت عراق  آمریکا را متهم به عدم حمایت و پشتیبانی از ارتش و نیروهای امنیتی عراق می کند و این در حالی است که مقامات واشنگتن می گویند بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای تجهیز ارتش و نیروهای امنیتی عراق صرف کرده اند و بحران اخیر در اشغال موصل از سوی داعش و پیشروی آنها به سمت بغداد و فرار ارتش عراق از مقابل ستیزه جویان داعش ، ناشی از ضعف رهبری و مدیریت ارتش عراق بوده است.

 

/انتهای خبر