یک متخصص ویروس شناسی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا گفت : دانشگاه واشنگتن آمریکا پیش بینی کرده است که احتمالا آمار مرگ امیکرون در اواخر اسفند در ایران به حدود 150 نفر در روز خواهد رسید...

شرق پرس : رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که از ۲۰ بهمن آمار روزانه ابتلا به سویه امیکرون کرونا در کشورمان به اوج خواهد رسید، گفت: دانشگاه واشنگتن پیش بینی کرده است که احتمالا آمار مرگ امیکرون در اواخر اسفند در کشورمان به حدود ۱۵۰ نفر در روز خواهد رسید.

امیکرون یکی از جدیدترین سویه های کرونا است. امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا در جنوب قاره آفریقا شناسایی شد. حدود دو هفته است که گسترش امیکرون در کشورمان منجر به آغاز موج ششم کرونا شده است. هم اکنون روزانه بیش از ۲۰ هزار ایرانی به امیکرون مبتلا می شوند. اما با وجود سرایت پذیری شدید امیکرون، همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشورمان جدی گرفته نمی شود.

رسیدن آمار مبتلایان روزانه به بالای ۲۰ هزار نفر

با گسترش سویه امیکرون و آغاز موج ششم کرونا در کشورمان، کرونا به برخی مسئولان کشور که دو یا حتی سه دُز واکسن تزریق کرده اند نیز سرایت کرده است و روز گذشته خبر ابتلای ۳۰ نماینده مجلس به کرونا منتشر شد. در این خبر همچنین آمده بود که ۱۰ نفر از این نمایندگان به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده اند تا مشخص شود که اساسا سویه امیکرون شوخی ندارد و می تواند یک سوم از جمعیت نمایندگان مبتلا را به بیمارستان بکشاند.

این نکته ای است که پرفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: بدون شک ما اکنون در شروع پیک بلند ابتلا به کرونا قرار داریم و آمارهای منتشرشده توسط وزارت بهداشت نشان می دهد که در روزهای اخیر آمار مبتلایان به کرونا از ۳ هزار نفر در روز به بالای ۲۰ هزار نفر در روز رسیده است و احتمال افزایش شدید آمار مبتلایان به کرونا در کشورمان دور از انتظار نیست.

مرگ امیکرون از ۱۰ اسفند بالا خواهد رفت

این متخصص ویروس شناسی با بیان این که شیوع سویه امیکرون از ۲۰ بهمن به اوج خواهد رسید، اظهار داشت: تلفات ناشی از امیکرون در ایران از ۱۰ اسفند به بعد به شدت بالا خواهد رفت و اواخر اسفندماه شاهد به اوج رسیدن آمار مرگ ناشی از سویه امیکرون در کشورمان خواهیم بود. امیکرون هم اکنون در سراسر دنیا به شدت در حال گردش است و افرادی که به بیماری های زمینه ای دچار هستند یا فاکتورهای خطری را در بدن خود دارند که احتمال خطرناک شدن کرونا را در آنها بیشتر می کند، احتمال مرگ بر اثر امیکرون وجود دارد.

وی افزود: سویه امیکرون ایمن‌گریزترین جهش ویروس کروناست که تا کنون در سطح جهان شیوع پیدا کرده است و قطعا ما در روزهای آتی شرایط بسیار سختی را از نظر شیوع امیکرون خواهیم داشت و مهمترین راهکار مقابله با این سویه نیز تشدید رعایت پروتکل های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و انجام سایر رفتاری است که دم به دم ویروس کرونا ندهد.

در بازگشایی ها تجدید نظر کنیم

ناجی با تاکید بر لزوم تجدید نظر در بازگشایی های اخیر اظهار داشت: با توجه به سرایت پذیری بسیار بالای سویه امیکرون، ما حتما باید در بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، برگزاری کنسرت ها و اجراهای تئاتر و باز بودن سینماها، همایش ها، نمایشگاه ها و رستوران ها تجدید نظر کنیم. قطعا اعمال محدودیت های شدید کرونایی در حال حاضر می تواند منجر به کاهش شیوع گسترده سویه امیکرون در کشورمان شود.

وی در ادامه تاکید کرد: هم اکنون شاهد آن هستیم که روز به روز تعداد شهرهای قرمز کشور به شدت افزایش می یابد و اگر ما می خواهیم جلوی این روند را بگیریم، حتما باید به محدودیت های سختگیرانه کرونایی بازگردیم، زیرا با وجود این که سویه امیکرون شدت بیماری خفیف تری دارد، اما بازهم احتمال مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری دور از انتظار نیست.

احتمال مرگ افراد دارای بیماری های زمینه ای بر اثر امیکرون

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رکوردشکنی مرگ روزانه ناشی از کرونا در آمریکا بر اثر گسترش سویه امیکرون در این کشور اظهار داشت: درست است که گسترش امیکرون در آمریکا منجر به شکسته شدن رکورد مبتلایان و مرگ روزانه ناشی از کرونا در این کشور شد، اما اساسا نسبت تعداد مرگ به ابتلای امیکرون کمتر از سویه های قبلی کروناست، اما بازهم وقتی تعداد افراد زیادی در کشورمان به امیکرون مبتلا شوند، قطعا آمار مرگ ناشی از این سویه در کشورمان افزایش محسوسی خواهد یافت.

این متخصص ویروس شناسی ادامه داد: اگر تعداد زیادی از افراد جامعه ما به سویه امیکرون مبتلا شوند، قطعا احتمال مرگ افرادی که دارای بیماری های زمینه ای یا فاکتورهای خطر هستند، بالا خواهد رفت و دانشگاه واشنگتن پیش بینی کرده است که احتمالا آمار مرگ امیکرون در اواخر اسفند در کشورمان به حدود ۱۵۰ نفر در روز خواهد رسید.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر ما اجرای پروتکل های بهداشتی را به طور کامل کنار بگذاریم و نخواهیم محدودیت های کرونایی را در روزهای آتی تشدید کنیم، بعید نیست که حتی در روزهای آینده آمار مرگ ناشی از امیکرون در کشورمان از پیش بینی دانشگاه واشنگتن نیز بالاتر برود و اساسا تمام آمارهای آینده مربوط به میزان ابتلایان و مرگ بر اثر امیکرون به رفتارهای مردم و شدت اعمال محدودیت های بهداشتی از سوی دولت بستگی دارد.

هر چه زودتر همه افراد دُز سوم واکسن را بزنند

ناجی با تاکید بر این که تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا نمی تواند کارآیی مناسبی را در برابر سویه امیکرون ایجاد کند، اظهار داشت: مهمترین راهکار مقابله با سویه امیکرون تزریق عمومی دُز سوم واکسن کروناست و این در حالی است که اکنون فقط حدود ۲۸ درصد افرادی بالای ۱۸ سال در کشورمان دُز سوم واکسن را تزریق کرده اند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر آمار پایین تزریق دُز سوم واکسن در کشورمان هرچه زودتر افزایش پیدا نکند، قطعا آمار مرگ ناشی از کرونا در ایران به زودی سه رقمی خواهد شد و اگر ما نخواهیم رعایت محدودیت های بهداشتی را جدی بگیریم، بعید نیست به زودی با آمارهای سنگین تر مرگ ناشی از امیکرون مواجه شویم.