روحانی در جمع رسانه ها و خبرنگاران گفت: به مردم قول می‌دهیم که شاهد پیشرفت در همه زمینه ها و افزایش رشد اقتصادی باشند.

روحانی در نشست خبری : قول می دهیم مردم شاهد رشد اقتصادی باشند / ارتش ترکیه از خاک سوریه خارج شود

 

شرق پرس: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی ضمن تبریک ایام دهه فجر به مردم، اظهار داشت : مردم خود انقلاب را به پیروزی رساندند. درود و سلام همه ما به امام بزرگوار، شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس

 

مهم ترین بخش های اظهارات رئیس جمهور روحانی در نشست خبری :

 

-هیچوقت نیست که این مردم از اصول آزادی، استقلال، حاکمیت ملی، مبارزه با استبداد و استعمار، ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست بردارند

 

-آرمانهای انقلاب، هدایتگر ما برای قرنهای پیش روست.

 

روزی که انقلاب ما به پیروزی رسید، تعداد جوانان ما کمتر از ۷ میلیون بود اما امروز ۲۵ میلیون جوان داریم.

 

-ما باید راه پیشنهادی جوانان را بشنویم و مطالعه کنیم و با آن‌ها به گفتگو بنشینیم، چرا که آن‌ها اکثریت جامعه ما هستند.

 

-دولت دوازدهم علاوه بر ادامه همه آرمان‌های انقلاب برای این دولت دو هدف مهم را تعیین و اعلام کرده: اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق.

 

-نرخ ارز را متعادل نمی‌بینیم و باید به تعادل برسیم.

 

– اگر نرخ ارز امروز بالاتر از هفته های پیش است، حتما نمی‌تواند دلایل اقتصادی و تجاری داشته باشد.

 

-در تامین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است یعنی درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی است که این موضوع دلایل اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد.

 

-ما امسال کسری بودجه نداریم و سال جاری یکی از سال های خوب ماست.

 

-توصیه من به مردم این است که در مسیر پرریسک ارز به خاطر منافع خودشان قدم برندارند زیرا که این مسیر با ثباتی نخواهد بود.

 

-مردم به توصیه‌های مسئولین اقتصادی و بانک مرکزی توجه کنند، چرا که این‌گونه قطعا ضرر نخواهند کرد.

 

-سازمان تامین اجتماعی باید از بنگاه‌داری اقتصادی دست بردارد.

 

-به وزیر کار تاکید کردم که شرط من در آمدن او به وزارتخانه این است که باید همه بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کند؛ البته قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.

 

-نه تنها سازمان تامین اجتماعی، بلکه همه دستگاه‌ها، بانکها و نیروهای مسلح باید بنگاه‌های اقتصادی را واگذار کنند؛ تنها راه نجات اقتصاد کشور همین است .

 

-از نظر توسعه انسانی، آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد ایران وضعیت مناسبی دارد.

-تا زمانی که ما به آینده خودمان کاملا امیدوار هستیم و سرمایه اجتماعی ما روز به روز بیشتر می‌شود و از توان کشورمان درست استفاده می‌کنیم، مسیر پیشرفت را ادامه خواهیم داد.

 

-آمار و ارقام می‌گوید که رشد اقتصادی ما در سال‌های اخیر مثبت بوده به گونه‌ای که در سال ۹۳ ، این نرخ ۳ درصد بود و در سال ۹۵ هم رشد اقتصادیمان دو رقمی بوده است.

 

– به مردم قول می‌دهیم که شاهد پیشرفت در همه زمینه ها و افزایش رشد اقتصادی باشند.

 

-وقتی خواست مردم ، فقط به سمت بخش اقتصادی می‌رود، همان نشنیدن صدای مردم است.

-مردم در زمینه اقتصادی نقد و اعتراض دارند که حق هم دارند، اما مردم در بحث اجتماعی، سیاسی و روابط اقتصادی هم حرف دارند؛ گوش ما کاملا باید شنوا باشد و بدانیم مردم چه می‌خواهند.

 

-از ابتدای دولت یازدهم تا امروز، مسیر تورم به سمت پایین بوده و این نشان می‌دهد که مسیر ما درست بوده است.

 

-رشد اقتصادی ما در سال ۹۱ منفی ۷ بوده در حالی که سال گذشته رشد اقتصادی ما دو رقمی بوده است؛ اما این به آن معنا نیست که همه مشکلات مردم حل شده است.

-ما مستمری کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند را بیش از سه برابر افزایش دادیم؛ این یعنی به فقر و کسانی که در رنج هستند توجه داریم . در لایحه بودجه امسال هم برای ریشه‌کنی فقر بودجه گذاشتیم و این هم یعنی به رفع فقر توجه داریم.

 

-شعار دولت ، اشتغال مولد است یعنی دولت از قبل گوش شنوایی داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم احترام می‌گذارد.

 

-خوشحالم که امروز همه مسئولان می‌گویند باید صدای مردم را شنید ؛ امروز روز مبارکی است.

 

-ما همواره در منطقه پیچیده‌ای که قرار داریم و مشکلات فراوانی که شاهدش هستیم، راه حل اساسی را راه حل سیاسی و مذاکره خصوصا با کشورهای منطقه می‌دانیم اما در عین حال ابایی نداریم که با غیر کشورهای منطقه صحبت کنیم.

 

-همواره باکشورهای داخل و خارج منطقه حرف می‌زنیم و مذاکره می‌کنیم، حتی در برخی مواقع از آن‌ها کمک می‌خواهیم؛ مثلا در حاشیه جلسه سازمان ملل یکی از خواسته‌های من این بود که بمباران مردم مظلوم یمن متوقف شود.

 

-سرمایه گذاری خارجی افزایش یافته و فاینانس‌های خارجی نسبت به گذشته بیشتر شده است، درباره بسیاری از موارد مهمِ سرمایه گذاری که فناوری پیچیده لازم دارد با کشورهای خارجی در حال مذاکره هستیم.

 

-اگر می‌خواهیم سرمایه و فناوری جذب کنیم و ایرانیان عزیزمان بازگردند، باید تریبون‌ها و رسانه‌ها هم‌صدا با دولت باشند، اما ممکن است صداها متفاوت باشند، در هر حال امیدواریم رسانه ها با دولت مشارکت بیشتری داشته باشند.

 

-در جریان مسائل منطقه خصوصا سوریه روابط خوبی در ماه‌های گذشته میان ایران، ترکیه و روسیه وجود داشته است.

 

-ورود ارتش کشوری به خاک یک کشور دیگر باید با اجازه دولت و رضایت مردم آن باشد؛ اگر دولت و مردمی اجازه ندهند ، این کار را درست نمی‌دانیم و می‌خواهیم این کار زودتر به اتمام برسد، زیرا این عملیات ثمری نخواهد داشت.

 

-برخی از استان‌ها هنوز سینما ندارند و ما باید برای ساخت سینما کمک کنیم، هم‌چنین باید بخش خصوصی و بانک‌ها را در این زمینه تشویق به همکاری کنیم.

 

-خوشحالم که ترامپ بعد از یک‌سال که به کاخ سفید رفته، هنوز نتوانسته به فریادی که در دوره انتخابات میزد که توافق را پاره می‌کند، دست پیدا کند.

 

-برجام آن‌قدر استحکام داشته که در یک سال گذشته در برابر آمریکا مقاومت کند.

 

-از هر کس که می‌پرسیم آمریکا چه می‌کند، می‌گویند ما نمی دانیم!

 

-هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کند که آمریکا نه تنها درباره ایران و برجام، بلکه درباره همه توافقات و همه کشورها می‌خواهد چه کند.

 

-برجام اضافه و کم نمی‌شود و ما آغازگر نقض برجام نیستیم. خطی به برجام اضافه نمی‌شود و خطی هم از آن کم نخواهد شد.

 

-برجام توافقی بین‌المللی است، تعهد حزب دموکرات آمریکا نیست؛ ترامپ فکر می‌کند برجام تعهد حزب دموکرات است، اما برجام تعهد دولت آمریکا است و اگر تخلف کند اعتبار خود را مخدوش کرده است.

 

-برای شرایط آینده پیش‌بینی لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما در برجام تامین شود در این توافق می‌مانیم.

 

-در سال گذشته ، میزان ایجاد اشتغال ما حدود ۷۰۰ هزار نفر بود و تلاش ما این است که این رقم امسال افزایش یابد.

 

-همه برنامه ریزی ما بر مبنای اشتغال بیشتر است اما نمی‌توانم بگویم آمار به یک میلیون می‌رسد یا نه.

 

-تمرکز دولت بر بازسازی ناوگان فرسوده و بازآفرینی شهرهاست.

 

-طرح های وزارت کار برای ایجاد اشتغال در سال ۹۷ اجرایی خواهد شد.

 

-یکی از وژگی‌های بودجه امسال ، شفافیت است.

 

-تردیدی وجود ندارد که آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است.

 

-آمریکا موضوع اعتراضات ایران را به یک مسئله سیاسی ، بین المللی و امنیتی تبدیل کرد و آن را به سازمان ملل برد؛ یکی از شکست های مفتضحانه آمریکا همین بود زیرا همه کشورها با او مخالفت کردند.

 

-در کاخ سفید برای اولین بار شنیدم رئیس جمهور امریکا «چلوکباب» داد تا علیه ایران رای داده شود.

 

-قاطعانه در برابر آمریکا می ایستیم.

 

-من هیچ علامتی نمی بینم که در سال ۲۰۱۸ مشکلات منطقه ای و سیاسی برای ایران وجود داشته باشد.

 

-ممکن است آمریکا فشار علیه ایران را کمتر یا بیشتر کند اما روابط ما با اتحادیه اروپا نسبت به گذشته بهتر است.

 

-به دنبال این هستیم که جامعه ما روابط بهتری با دنیا داشته باشد. در حال گسترش نسل ۳ و ۴ موبایل در سراسر کشور هستیم.

 

– رئیس جمهور آمریکا توئیتی می‌کند و میلیون‌ها نفر پاسخ می دهند و او عقب نشینی و حتی عذرخواهی می‌کند؛ این یعنی فضای مجازی بازیگر عمده شده است.

 

-دولت مصمم است شبکه های اجتماعی داخلی و پیام رسان‌های داخلی را تقویت کند و معتقد است انحصار در این زمینه معنا ندارد.

 

-اگر قرار باشد اپلیکیشنی همه فضاها را به خود منحصر کند، درست نیست، انحصار در این زمینه درست نیست . اپلیکیشن های مختلف باید وجود داشته باشند.

 

-همه آنهایی که معتقد به انقلاب هستند باید با همه توان در این فضا بیایند، اگر ما با همه توان در این فضا حضور پیدا کنیم این فضا و این فرصت تبدیل به چالش نمی شود.

 

-دوره اینکه بگوییم این را ببندیم و آن را فیلتر کنیم و دیش را از پشت بام به پایین پرت کنیم ، گذشته است.

 

-برجام قابل مذاکره مجدد یا بازنویسی نیست. برجام توافقی است که بعد از ۳۰ ماه تلاش نوشته و امضا شده و شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرده است؛ معنا ندارد درباره برجام با کسی مذاکره کنیم.

 

-تعهد ما در برابر دنیا این است که دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم، ما هم نخواهیم رفت؛ البته نه برای قوانین بین المللی بلکه به فتوای رهبری سراغ این سلاح ضد اخلاق و ضد شرع نمی رویم.اما آنچه ایران برای دفاعش نیاز داشته باشد تامین می‌کند و سراغ هیچ کسی نمی رود.

 

-موشک های ایران برای دفاع از خودمان و تدافعی است و برای کشتار جمعی هم ساخته نشده است؛ ما در این زمینه با کسی مذاکره نداریم.

 

-اگر آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد، شرایط نوینی درست می‌شد و ممکن بود درباره مسائل دیگری هم با آنها صحبت کنیم اما آنها این فرصت طلایی را از دست دادند. اگر آنها دست از خلاف، تهدید و تحریم بردارند خود به خود فضا بهتر می‌شود.

 

-ترامپ قدس را پایتخت اسرائیل معرفی کرد اما در مقابل خوشبختانه همه کشورها به جز یک یا دو کشور با این تصمیم مخالفت کردند، آمریکا قصد دارد از این فرصت علیه قدس و بیت المقدس و کشورهای منطقه از جمله ایران استفاده کند.

 

-به نظر من با گذشت زمان ، کسانی که در ریاض حاکم هستند باید بدانند مسیری که انتخاب کرده اند نادرست است . همه تلاش آنها برای اینکه یمن را در اختیار داشته باشند به کجا رسید؟ تلاش آنها برای اینکه عراق را در اختیار داعش قرار دهند به کجا رسید؟ بنظرم محاسبات آنان محاسبات اشتباهی است.

 

-اگر کسی فکر کند اسرائیل دشمن ایران و دوست کشورهای منطقه است، تصور اشتباهی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، صهیونیسم دشمن منطقه است.

 

-ما دلمان می‌خواهد رژیم سعودی بر سر عقل بیاید و مسیر خود را عوض کند ، در این زمینه هم هر کاری از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم.

 

-احزاب ما عمدتاً در زمان انتخابات فعال می‌شوند مثل مغازه های فصلی که در فصل مشخصی باز می‌شوند و دوباره تعطیل می‌شوند.

 

-ما در آلودگی هوا تنها کاری که بلدیم انجام دهیم، تعطیل کردن مدارس و دانشگاه هاست؛ این ساده ترین کاری است که ما انتخاب می‌کنیم در حالی که باید راهی صحیح و درست انتخاب کنیم.

 

-طرح نوسازی حمل و نقل ما در کشور نیازمند بودجه است، برای اینکه به مردم بگوییم ماشین فرسوده‌ات را بیاور و ماشین جدید بگیر، باید پول و بودجه در نظر بگیریم.

 

-عربستان که چندین برابر ما نفت می فروشد از سال گذشته تا امسال قیمت گازوییل خودرا دو برابر کرده است.

 

-افغانستان همسایه شرقی ماست که در طول قرن‌ها رابطه خوبی باهم داشتیم و ایران، میهمان نوازی خوبی نسبت به برادران و خواهران افغانش داشته است.

 

-امروز افغانستان با تروریسم مواجه است؛ ما آمادگی داریم به این کشور کمک کنیم، البته آمریکایی‌ها در این کشور حضور یافته و پایگاه ایجاد کرده اند که امنیت این کشور را تامین کنند، اما این اتفاق نیفتاد.

 

-هز زمان که افغانستان بخواهد، ایران در مبارزه با تروریسم همراهشان خواهد بود و به آنها کمک می‌کند.

 

-برای جوانان و خانه اولی‌ها تسهیلات قابل توجهی در نظر گرفته شده است ، برای کسانی که در بافت فرسوده هستند هم مسکن بهتری ساخته می‌شود.

 

-قشرهایی که نیازمند دریافت یارانه نیستند، نباید یارانه دریافت کنند.

 

-با روسای کمیسیونهای مجلس و رئیس مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق جلسه گذاشتم، اما در شیوه شناسایی افرادی که نیازمند دریافت یارانه نیستند نتوانستیم به نتیجه برسیم.

 

-دولت یارانه افرادی که نیازمند نیستند را قطع می‌کند.در شناسایی افرادی که نیازمند دریافت یارانه نیستند مشکل داریم.

 

-مجلس باید در تبصره ۱۸ دولت را حمایت کند.قیمت حاملهای انرژی باید افزایش تدریجی پیدا کند البته دولت با افزایش یکباره قیمت‌ها مخالف است.