بر اساس این توافق روسیه روسیه هشت واحد راکتور هسته‌ای با فناوری راکتورهای آب فشرده (PWR) برای ایران خواهد ساخت.

 

 

 

قرار داد همکاری اتمی ایران و روسیه امروز (سه شنبه) در مسکو به امضای علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و سرگئی کرینکو رییس سازمان انرژی اتمی – دولتی روسیه (روس اتم) رسید.

 

شرق پرس: بر اساس این قرار داد و تحت نظارت و ضمانت آژانس بین المللی انرژی اتمی ، روسیه هشت نیروگاه جدید هسته ای در ایران خواهد ساخت.

 

عصر ایران به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه نوشت: بر اساس این توافق روسیه روسیه هشت واحد راکتور هسته‌ای با فناوری راکتورهای آب فشرده (PWR) برای ایران خواهد ساخت. چهار واحد از این راکتورها در مجموعه نیروگاهی اتمی هزار مگاواتی بوشهر ساخته خواهند شد که سال گذشته از سوی روسیه به ایران تحویل شده است.

 

بر اساس این قرار داد روسیه متعهد شده تا سوخت مورد نیاز این هشت راکتور را طی تمامی دوران عمر کاری آنها تامین کند. همچنین روسیه متعهد شده سوخت مصرف شده این راکتورها را  نیز برای بازفرآوری و انبار کردن تحویل بگیرد.

 

علی اکبر صالحی در سخنانی به هنگام امضای این قرار داد همکاری امضای این توافق را نقطه عطی در تاریخ روابط ایران و روسیه دانست.

 

صالحی بااشاره به این نکته که با امضای این قرار داد ایران و روسیه بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده اند ، گفت  سیاست های دوستانه دولت روسیه در خاطر ایران خواهد ماند.

 

 قرارداد همکاری امضا شده در قالب پروتکل جدیدی بر قرارداد همکاری دولتی بین ایران و روسیه که در سال ۱۹۹۲ به امضای دو دولت رسیده است الحاق خواهد شد.

 

قرار داد همکاری جدید ایران و روسیه در حالی امضا شده است که ایران با کشورهای گروه ۱+۵ در آستانه پایان یافتن ضرب الاجل ۲۴ نوامبر (۳ آذر) برای دست یابی به یک توافق جامع هسته ای در حال مذاکره است.

 

روسیه به همراه چین و سه کشور اروپایی بریتانیا،آلمان و فرانسه و ایالات متحده آمریکا شش عضو گروه ۱+۵ را تشکیل می دهند.

 

رقم این قرار داد جدید ایران و روسیه هنوز اعلام نشده است.