عفو اخیر محکومان اغتشاشات اخیر با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و پذیرش رهبر انقلاب باطل السحر چندین ماه فعالیت ضد انقلاب در دو قطبی کردن کشور، ایجاد جنگ حقوقی و حقوق بشری علیه ایران بود...

شرق مازندران : در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به رهبر انقلاب، مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، ایشان با این پیشنهاد موافقت کردند.

عفو اخیر از آن جهت که شامل محکومان و متهمان می‌شود بی‌بدیل است. افراد و جوانانی که در حوادث اخیر پرونده قضایی برایشان تشکیل شده بود، بدون ثبت و سوءپیشینه شدن عفو شدند؛ این بدان معناست که به آینده جوانان نگاه ویژه‌ای شده است. باید خاطرنشان کرد که اغلب بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر، اتهاماتی غیر از موارد استثنا شده داشتند.

اعطای عفو گسترده و آزادی بسیار از محکومان، اقدامی عقلانی و قابل تقدیر از سوی دستگاه قضائی است و همین امر را باید به گونه ای شکست توطئه برخی از رسانه های خارجی برای دور کردن قشر نوجوان و جوان از نظام و کشور دانست.

در واقع عفو اخیر با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و پذیرش رهبر انقلاب باطل السحر چندین ماه فعالیت ضد انقلاب در دو قطبی کردن کشور، ایجاد جنگ حقوقی و حقوق بشری علیه ایران و همچنین خط بطلانی بر امنیت خیالی‌ بود که سرویس‌ها برای جاسوسان و عاملانشان ترسیم کرده بودند. این عفو یعنی پیام مهربانی کشور نسبت به فریب خوردگان و باز شدن پرونده ای جدید برای تعقیب دشمنان خارجی که سعی داشتند اقتدار کشور را هدف قرار دهند.

نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در این قضایا نگاه‌های محبت آمیز مطرح شود و جای تقدیر دارد که نگاه قوه قضاییه در این موضوع با نگاه افراطیون متفاوت است و فرمان عفو مقام معظم رهبری، نوعی دعوت عمومی برای اجماع و همگرایی و همدلی و محبت بیشتر در جامعه است؛ ارزش پیام عفو رهبری از این جهت است که نوعی آرامش و همگرایی و همدلی را به جامعه برمی‌گرداند.

موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان، نشان می‌دهد افرادی هم که در حوادث اخیر فریب جنگ ترکیبی دشمن را خوردند، فرزندان نظام هستند. دشمن تصور می‌‌کرد اگر جوانی که به دلیل چند اقدام احساسی و اشتباه در دستگاه قضائی محکوم شده است برای همیشه نیروی آنها خواهد بود؛ اما تدبیر پدرانه رهبر معظم انقلاب این گمان را باطل کرد و نشان داد که جمهوری اسلامی بر راه های ابطال توطئه های دشمن به خوبی اشراف دارد.

در واقع دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرام تری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود. این عفو عمومی دشمنان کشور را خلع سلاح کرده و زمینه تحریک آن‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد.

باید تاکید کرد که این عفو حکایت از برقراری ثبات و امنیت در نظام اسلامی دارد و چنین عفوی که رفع سوء اثر از محکومیت است، فوق‌العاده نتیجه مثبتی برای مشمولین این عفو دارد، به ویژه که اینها غالباً جوان هستند و اقتضا می‌کند آینده آنها چنین سوءپیشینه‌ای نداشته باشد. فرمان رهبر انقلاب می تواند شکاف‌ها را از بین برده و انسجام اجتماعی را رقم بزند. دو سوم پرونده‌های اغتشاشات اخیر هنوز به نتیجه نرسیده است؛ اینکه با عفو افراد متهم نیز موافقت شده، اقدام فوق‌العاده‌ قضائی است.

 

 

 

 

 

tabnak