شاعری گفت : طرح انتقال آب خزر به سمنان با توجه به اثرات سوء زیست محیطی قابلیت اجرا ندارد و بودجه ای مطالعاتی این طرح در مجلس رای نیاورد

به گزارش شرق پرس روز دوشنبه ۲۳ مهر ۹۷ در صفحه نخست روزنامه همشهری؛ خبری با تیتر “خزر به سمنان می آید” منتشر شد که در این خبر نماینده مردم سمنان در مجلس بیان کرده بود “انتقال آب دریای خزر به سمنان مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دریافت کرده است” اما واقعا چنین تصمیمی واقعیت دارد؟

علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس در گفت و گو با ایسنا, اظهار داشت؛ مجوزی مبنی بر انتقال آب دریای خزر به سمنان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر نشده است و فقط سال گذشته آقای کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای اعلام کرده بود “در صورتی که تصفیه آب دریای خزر را انجام دهند و پسماند نمک آن را در خود استان سمنان تخلیه کنند، انتقال آب خزر به سمنان بلامانع است” اما این نامه به هیچ عنوان به منزله صدور مجوز انتقال آب دریای خزر به سمنان نیست.

وی افزود: طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان نیازمند مجوز ارزیابی زیست محیطی است که تاکنون این مجوز در سازمان حفاظت محیط زیست به تایید نرسید و مطالعات ارزیابی زیست محیطی بر این طرح صورت نگرفته است. به همین دلیل تا زمانی که مطالعات ارزیابی زیست محیطی درباره انتقال آب دریای خزر به تصویب سازمان حفاظت محیط زیست نرسد اجرای این طرح غیرقانونی است.

شاعری خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب خزر به سمنان با توجه به اثرات سوء زیست محیطی قابلیت اجرا ندارد و همچنین ردیف بودجه ای که برای مطالعه این طرح در نظر گرفته شده بود در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و از لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ حذف شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: نمایندگان مجلس سه استان شمالی کشور بارها مخالفت شدید خود را با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی اعلام کردند؛ به هیچ عنوان اجازه این اقدام غیر اصولی و غیرکارشناسی داده نمی شود و نمی گذاریم فاجعه دریاچه ارومیه در شمال کشور تکرار شود.

شاعری افزود: خزر یک دریاچه بسته است و به همین دلیل برداشت آب از دریای خزر موجب پسروی آب دریا، خشک شدن تدریجی تالاب های متصل به دریای خزر، افزایش شوری آب، گرم شدن آب دریا، بهم خوردن اکوسیستم طبیعی، به خطر افتادن زیستگاه ماهیان و سایر موجودات زنده در دریای خزر و بهم خوردن زنجیره حیات در اکوسیستم با ارزش خزری  شده و همچنین در مسیر خط انتقال آب از مازندران به سمنان بخشی از درختان ارزشمند جنگل های هیرکانی قطع و تخریب می شود.

وی  یادآورشد: نماینده مردم سمنان در مجلس با مطرح کردن دریافت مجوز انتقال آب دریای خزر به  این استان؛ آرزوی خود را بیان کرده است چراکه با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس سال ۹۸ برخی نمایندگان با دادن وعده ها و شعارها می خواهند تنور انتخابات را گرم کنند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس اظهار کرد: اگر سازمان حفاظت محیط زیست اجازه انتقال آب دریای خزر به سمنان را صادر کند در واقع یک نقطه سیاه در کارنامه عملکرد سازمان محیط زیست ایران رقم زده است و قطعا دلسوزان و دوستداران محیط زیست کشور و ساکنان ساحل دریای خزر این اقدام را محکوم می کنند.

شاعری یادآور شد: مشکل کم آبی استان سمنان باید از طریق شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی؛ حل شود چرا که به آب های آزاد متصل است و البته این پروژه از استان هرمزگان به کرمان و یزد در حال اجرا است و با ادامه مسیر انتقال آب خلیج فارس از هرمزگان به کرمان به راحتی می توان آب خلیج فارس را به سمنان، یزد، تهران، اصفهان و قم منتقل کرد و مشکل کم آبی این مناطق را تا حدود زیادی مرتفع ساخت.

وی خاطرنشان کرد: شاید مسیر انتقال آب خزر به سمنان چند کیلومتر نزدیک تر از مسیر انتقال آب خلیج فارس از هرمزگان به کرمان و سمنان باشد اما هزینه زیست محیطی و اجتماعی آن به مراتب بیشتر و غیرقابل جبران است؛ مردم مازندران اجازه نمی دهند این پروژه به مرحله اجرا دربیاید و مدبرانه از این اقدام نادرست جلوگیری می کنند و به همین دلیل صحبت کردن دولت و نمایندگان مردم سمنان در مجلس درباره اجرای انتقال آب خزر به سمنان در واقع آب در هاون کوبیدن است.