صد البته این جدی گرفتن نیز به نفع خود افغان هاست و گرنه کیست که نداند ایران منافع خود را ولو از چنگ آمریکا و متحدانش هم بیرون می کشد و اخطارهایش جدی است

شرق مازندران : رئیس جمهور رئیسی، در سفر اخیرش به استان سیستان و بلوچستان طی سخنانی رسمی به حکومت طالبان اخطار دارد که حقابه ایران از رود هیرمند را بدهد.

این اخطار رئیس جمهور پس از ماه ها رایزنی و رفتار دیپلماتیک در قبال رژیم طالبان صورت گرفت. رایزنی ها و دیپلماسی فعالی که البته افغان های طالبان تا این لحظه در قبال آن رفتار تعهدآمیزی نداشته اند.

پس از اخطار رئیس جمهور کشورمان، رژیم طالبان در بیانیه ای رسمی بصورت شدیداللحنی به این اخطار واکنش نشان داد و مدعی شد که افغانستان آبی ندارد که به ایران بدهد!

ادعای افغان های طالبان در حالی است که نه تنها اطلاعات ماهواره ای کشورمان خلاف آنرا ثابت می کند بلکه رئیس جمهور رئیسی نیز تأکید کرده است که این ادعا بایستی با نظر میدانی کارشناسان ایرانی بررسی شود.

در همین رابطه، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در یک توییت تأکید کرده است که ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است، نه صدور بیانیه سیاسی!

بایستی به برادران افغان این نکته را تذکر داد که همسایگی با یک هژمونی بزرگ به نام ایران اسلامی تابع قواعد خاصی است و افغانستان باید بیاموزد که در اصول بین الملل و دیپلماسی، ملزم به رعایت این قواعد باشد.

ایران اسلامی نشان داده است که در قبال همسایگان و متحدان خود اصل عدالت را مد نظر قرار دارد و در تحصیل منافع خود حتما به منافع سایرین نیز توجه دارد لکن این عدالت ورزی و حسن نیت هرگز نباید به این معنی تفسیر شود که ایران در قبال حق مردمی و سرزمینی هژمونی خود اهل مماشات است.

افغان های طالبان باید بدانند که تجربه اوکراین و شخص آقای زلنسکی در مقابل چشم آنها قرار دارد. تجربه ای که نشان می دهد چطور یک رئیس جمهور و یک کشور حاضر به رعایت اصول همسایگی با هژمون نشدند و اینچنین کشور خود را به مخروبه تبدیل کردند.

بماند که طالبان هرگز پشتیبانی هایی نظیر آنچه اروپا و آمریکا از اوکراین به عمل می آورند را نیز در اختیار ندارد و بلکه صدیق ترین دوست افغانستان نیز ایران اسلامی است.

لذا از دو جنبه الزامات زیستن در جوار یک کشور هژمون و تجربه اوکراین بعنوان کشوری که حاضر به رعایت این الزامات نشد؛ بهتر است جماعت طالبان اخطار رئیس جمهور ایران را جدی بگیرد!

صد البته این جدی گرفتن نیز به نفع خود افغان هاست و گرنه کیست که نداند ایران منافع خود را ولو از چنگ آمریکا و متحدانش هم بیرون می کشد و اخطارهایش جدی است.