ضرورت بررسی راهکارهای کسب درآمد پایدار برای شهرداریها و ایجاد توسعه شهری پایدار برای تمام شهرهای خرد و کلان کشور اجتناب ناپذیر می نماید...

شرق پرس : پس از تصویب قانون “خودکفایی شهرداریها از بودجه عمومی دولتی” در سال ۱۳۶۲ ،  اهمیت کسب درآمد جهت رتق و فتق هزینه های پرسنلی ، عمرانی ، خدماتی و … توسط شهرداریها بیش از پیش احساس شد .

  1. کسب درآمدهای ناپایداری چون عوارض ساختمانی و اراضی ، پروانه ساختمانی ، تراکم و… نیز چاره کار نبوده است و ضرورت بررسی راهکارهای کسب درآمد پایدار برای شهرداریها و ایجاد توسعه شهری پایدار برای تمام شهرهای خرد و کلان کشور اجتناب ناپذیر مینماید . 

در این مقاله سعی شده است با بررسی فرصت ها و تهدیدها و ظرفیت های بالفعل و بالقوه موجود در کلانشهر ساری ، پیشنهاداتی با تعیین اولویت از منظر اثرگذاری و زودبازده بودن و همچنین رسیدن به حداکثر کارایی ، بهره وری و اثربخشی ، در ۱۶ راهکار اجرایی بشرح ذیل ارائه گردد :

اولویت اول : افزایش بهره وری سازمان عمران 

الف : تعمیر و بازسازی و بکارگیری کلیه ماشین آلات در اختیار سازمان عمران 

ب : انجام پروژه های عمرانی بزرگ شهری 

ج : افزایش ظرفیت تولید کارخانه شن وماسه ، کارخانه بتن آماده و کارخانه اسفالت شهرداری ساری

اولویت دوم : تولید و عرضه کلیه محصولات بتنی ( اعم از موزائیک ، کانیو ، جدول و…) جهت مصرف ، فروش به شهرداریها و اشخاص در سطح استان ، فروش به استانهای همجوار (خصوصا” شهرداری تهران بزرگ) و صادرات به کشورهای همسایه از طریق خطوط کشتی رانی و خطوط ریلی.

اولویت سوم : توسعه نهالستان شهرداری ساری و تبدیل آن به بزرگترین نهالستان مبلمان شهری کشور ، جهت مصرف ، فروش به شهرداریها و اشخاص در سطح استان ، فروش به استانهای همجوار (خصوصا” شهرداری تهران بزرگ) و صادرات به کشورهای همسایه از طریق خطوط کشتی رانی ، خطوط ریلی و خطوط هوایی ؛ در کنار تقویت برندسازی شهر ساری و برگزاری جشنواره های متعدد گل و گیاه و درختان زینتی و … 

اولویت چهارم : فعالیت در انجام یا مشارکت پروژه های ساخت و ساز آپارتمان مسکونی و تجاری و شهرک سازی

اولویت پنجم : فعالیت در زمینه تجارت و صادرات (با اولویت محصولات تولیدی مازندران_ اعم از برنج ، مرکبات ، چای ، ماهی و … ) به سایر استانها و کشورهای همسایه از طریق خطوط کشتی رانی ، خطوط ریلی و خطوط هوایی .

اولویت ششم : کاشت درختان سریع الرشد با راندمان و کیفیت بالای تولید چوب (درخت پالونیا و … که قابلیت هفت مرحله کف بری و رشد مجدد دارد) در بلوارها و بوستانها و فضای سبز و مستغلات حاشیه ای شهرداری .

اولویت هفتم : طراحی سامانه سازماندهی گردشگران داخلی و خارجی جهت شرکت در تورهای ساری گردی ، بوم گردی ، طبیعت گردی و … با محوریت استفاده از منابع و زیرساخت های شهرستان ساری .

اولویت هشتم : احداث یا مشارکت در ساخت جایگاه های پمپ بنزین و پمپ گاز در مجاری مختلف ورودی شهر ساری

اولویت نهم : احداث یا مشارکت در ساخت تالار های متعدد پذیرایی در مستغلات شهرداری (مهدشت ، جنگل زارع ، جاده دریا ، ساحل دریا ، سکوتپه و …)

اولویت دهم : احداث یا مشارکت در ساخت فروشگاه های زنجیره ای (هایپر مارکت ها – مشابه هایپر آرین)

اولویت یازدهم : احداث یا مشارکت در ساخت مجموعه تفریحی توریستی تولیدی “مزرعه حیوانات” 

اولویت دوازدهم : احداث یا مشارکت در ساخت گلخانه تولید گل های زینتی و محصولات کشاورزی

اولویت سیزدهم : احداث یا مشارکت در ساخت کارخانه تولید میلگرد 

اولویت چهاردهم : احداث یا مشارکت در ساخت هتل پنج ستاره جنگلی با محوریت جذب گردشگر بین المللی

اولویت پانزدهم : بهبود مدیریت تفکیک پسماند از مبداء (ایجاد انگیزش مالی به روش پرداخت آنی)

اولویت شانزدهم : رسیدن به این واقعیت که زباله ، دورریختنی نیست و بعنوان طلای کثیف ، قابلیت درآمدزائی و پولسازی بالایی در زباله های خشک (قابلیت تفکیک و استفاده مجدد دارد) و زباله های تر(کود ورمی کمپوست و …) دارد .

 

 

  • نویسنده : جواد رخشان