مدیر جهاد کشاورزی نکا گفت: در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هزار و ۳۸۶ هکتار از شالیزارهای نکا در برابر خسارت‌های طبیعی و آفات بیمه شدند. به گزارش شرق پرس,‌ حسن سلیمی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در سال جاری با برنامه ریزی انجام شده هزار و ۳۸۶ هکتار از […]

 

 

مدیر جهاد کشاورزی نکا گفت: در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های انجام شده هزار و ۳۸۶ هکتار از شالیزارهای نکا در برابر خسارت‌های طبیعی و آفات بیمه شدند.

به گزارش شرق پرس,‌ حسن سلیمی امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در سال جاری با برنامه ریزی انجام شده هزار و ۳۸۶ هکتار از شالیزارهای نکا در برابر خسارت‌های طبیعی و آفات بیمه شدند.

وی تصریح کرد: از این مقدار سطح بیمه شده شالیزارهای نکا، هزار و ۲۲۴ هکتار بیمه برنج عادی، ۸۲ هکتار بیمه فوق‌العاده و ۸۰ هکتار بیمه تضمین تولید برنج بوده است.

وی گفت: ایجاد تعامل با کشاورزان، استفاده از کارشناسان زبده در این زمینه، فرهنگ‌سازی بیمه محصولات کشاورزی و تعامل با دهیاران در جهت فرهنگ سازی این مهم از جمله موارد در ترغیب کشاورزان برای بیمه محصولات بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی نکا خاطرنشان کرد: بیمه محصولات کشاورزی یکی از ابزارهای حمایتی مناسب در هنگام بروز حوادث طبیعی است که با توجه به وجود خشکسالی احتمالی در منطقه امیدواریم کشاورزان از بیمه برنج استقبال کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری برنج در اراضی شالیزاری نکا به دو روش مکانیزه و سنتی کشت شده است.

سلیمی با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۹ هزار و ۶۱۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت برنج اختصاص یافت، افزود: از این سطوح، پنج هزار و ۶۱۵ هکتار مربوط به ارقام محلی و چهار هزار هکتار مربوط به ارقام پر محصول بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با بیان اینکه تمام تلاش ما هدایت کشاورزان به سمت کشت مکانیزه است، یادآور شد: کشت مکانیزه ضمن اینکه از لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه است باعث بالا رفتن میزان تولید نیز می‌شود.

وی با اشاره به کشت مکانیزه در دو هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری نکا ادامه داد: کاهش سختی کار، صرفه‌جویی در وقت و انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول، افزایش بهره‌وری از نیروهای کارگری و کاهش هزینه‌های تولید، از مهم‌ترین مزایای کشت مکانیزه برنج است.

سلیمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که برداشت با کمباین ویژه در هزار و ۸۰۰ هکتار و مبارزه بیولوژیک در سطح ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در سال جاری صورت گیرد.

این مسئول با اشاره به مزایای استفاده از کشت مکانیزه افزود: کارشناسی‌های انجام شده تا حدود ۵۰ درصد هزینه‌های جاری کشت برنج را نسبت به روش سنتی کاهش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با بیان اینکه سطح پرورش رتون و نشاء مجدد این شهرستان در سال‌جاری به یک هزار هکتار می‌رسد، تصریح کرد: بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم بذر اصلاح شده رقم شیرودی و فجر بین کشاورزان شالیکار این شهرستان توزیع شده است.

 

/انتهای خبر