شرق پرس : نخستین چیزی که درباره نارنجک‌انداز ام۳۲۰ جلب توجه می کند، اندازه جمع و جور و شکل ظاهری این سلاح است. ام۳۲۰ یک سلاح مستقل محسوب می شود، اما اندازه کوچک و وزن کم این سلاح، امکان یکپارچه سازی آن با سلاح های دیگر مانند تفنگ تهاجمی ام۴ کارباین را نیز فراهم می […]

شرق پرس : نخستین چیزی که درباره نارنجک‌انداز ام۳۲۰ جلب توجه می کند، اندازه جمع و جور و شکل ظاهری این سلاح است. ام۳۲۰ یک سلاح مستقل محسوب می شود، اما اندازه کوچک و وزن کم این سلاح، امکان یکپارچه سازی آن با سلاح های دیگر مانند تفنگ تهاجمی ام۴ کارباین را نیز فراهم می کند.

این نارنجک‌انداز به نوعی جایگزین نارنجک‌انداز ام ۲۰۳ است که زیر لوله تفنگ های تهاجمی نصب می شود.

ظاهر نارنجک‌انداز ام۳۲۰ به نوعی شبیه به مسلسل کوچک یوزی است. این سلاح می تواند نارنجک های ۴۰ میلیمتری را شلیک کند. ام۳۲۰ ابتدا توسط نیروهای ویژه ارتش آمریکا بکار گرفته شد و سپس خدمت در واحدهای پیاده نظام عادی را نیز آغاز کرد.

تولید انبوه ام۳۲۰ از سال ۲۰۰۸ آغاز و از سال ۲۰۰۹ وارد خدمت شد. ارتش آمریکا ۷۱ هزار قبضه از این نارنجک‌انداز را سفارش داده است. ام۳۲۰ سلاح ارزانی برای ارتش آمریکا نبوده و ۲۷۰ میلیون دلار برای خرید این سلاح و لوازم جانبی آن هزینه شده است.

گلوله گذاری آسان و استفاده از نارنجک های دوربرد

مزیت اصلی نارنجک‌انداز ام۳۲۰ نسبت به ام۲۰۳ امکان پر کردن سلاح از بغل است که گلوله گذاری راحت‌تر و شلیک گلوله هایی با برد بیشتر از جمله نارنجک هدایت شونده لیزری ۴۰ میلیمتری ریتیان با برد بسیار طولانی را فراهم می کند.

جمع و جور و قدرتمند

نارنجک انداز ام۳۲۰ در حالت پایه و بدون نارنجک ۱٫۶ کیلوگرم وزن دارد و در صورت استفاده از دوربین، فاصله‌یاب لیزری و قنداق وزن آن به ۲٫۲ کیلوگرم می رسد.

طول نارنجک‌انداز ام۳۲۰ با قنداق بسته ۳۵۰ میلیمتر و با قنداق باز ۵۰۸ میلیمتر است که همچنان اندازه ای جمع و جور برای چنین سلاح قدرتمندی محسوب می شود. برد موثر این سلاح برای یک هدف نقطه ای ۱۵۰ متر و برای یک هدف منطقه ای ۳۵۰ متر است.

نارنجک‌انداز ام۳۲۰ در هر بار یک نارنجک را شلیک می کند و دارای دوربین دید در روز/شب همراه با یک تنظیم کننده ارتفاع و فاصله‌یاب لیزری است. ترکیب این موارد دقت نارنجک‌انداز ام۳۲۰ را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

این سلاح برای استفاده در زمانی که نیروهای خودی در فاصله نزدیک با نیروهای دشمن درگیر هستند، طراحی نشده است. شعاع نزدیک خطر این سلاح ۱۶۵ متر است. با استفاده از ام۳۲۰ می توان پرتابه هایی انفجاری را به سمت نیروهای دشمن که سنگر گرفته یا در فضای باز هستند، شلیک کرد، از این رو، استفاده از آن هنگامی که نیروی خودی در نزدیکی نیروهای دشمن هستند می تواند به زمینگیر شدن نیروهای خودی نیز منجر شود.

استفاده از نارنجک های مختلف

با استفاده از نارنجک‌انداز ام۳۲۰ می توان نارنجک های دو منظوره با قابلیت انفجار شدید را به سمت خودروهای زرهی سبک شلیک کرد. همچنین، امکان استفاده از نارنجک های آتش‌زا و دودزا نیز وجود دارد.

در مجموع ام۳۲۰ سلاحی چند کاره است که جوخه های پیاده نظام را چابک‌تر و قدرتمندتر می سازد. این سلاح توسط شرکت هکلر و کخ (Heckler & Koch) در آلمان و همچنین شرکت کپکو (Capco) در آمریکا تولید شده است.

 

سلاح انفرادی جالب که مورد استقبال ارتش آمریکا قرار گرفت + تصاویر

 

سلاح انفرادی جالب که مورد استقبال ارتش آمریکا قرار گرفت + تصاویر