سخنگوی وزارت خارجه ایران با نگران‌کننده خواندن اخبار حمله به پنجشیر گفت: حملات به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

شرق پرس : دو منبع وابسته به جبهه مقاومت اعلام کردند در نبرد اخیر در استان پنجشیر، نیرو‌های ویژه پاکستانی که با این استان آشنا هستند و نقشه این منطقه را دارند، به سنگر‌های نیرو‌های مقاومت از هوا هجوم آوردند.

اسپوتنیک با بیان اینکه نیرو‌های کماندو و ویژه پاکستان به پنجشیر حمله کرده‌اند، افزود عملیات پنجشیر در شرایطی پیگیری می‌شود که ژنرال فیض حمید، رئیس نهاد اطلاعاتی پاکستان (آی‌اس‌آی) در کابل حضور دارد.

برخی از شبکه‌های اجتماعی به نقل از ضیاء آریانژاد، نماینده سمنگان در پارلمان سابق افغانستان، خبر حمله پهپاد‌ی پاکستان به پنجشیر را تایید کردند و نوشتند، «پنجشیر با پهپاد‌های نیرو‌های هوایی پاکستان و با استفاده از بمب‌های هوشمند بمباران شده است.»

منابعی از جبهه مقاومت پنجشیر گزارش داده‌اند که خلبان‌های پاکستانی با استفاده از جنگنده‌های امریکایی که به‌دست طالبان افتاده است، مواضع جبهه مقاومت را در پنجشیر هدف قرار می‌دهند.

این حملات که دخالت مستقیم یک کشور خارجی در کشوری دیگر محسوب می‌شود، پس از آن شدت گرفت و پنجشیری که نزدیک به یک هفته با محاصره غذایی و قطعی برق و اینترنت روبرو بود، از سوی پاکستان بمباران شد.

نکته آنکه پیش از آن اعلام شده بود نیروهایی که در پنجشیر به نیابت از طالبان وارد میدان شده بودند، اغلب نیروهای داعش و القاعده بودند که عمده آنها پاکستانی، عرب‌زبان با از ایغورهای چین به شمار می‌رفتند. اما پس از عدم موفقیت آنها و محاصره از سوی جبهه مقاومت در پنجشیر و ناکام ماندن تسخیر، ارتش پاکستان به کمک آنها رفت و با حملات هوایی، نیروهای جبهه مقاومت را در کوه مورد هدف قرار داد.

عدم شناخت طالبان به ادوات جنگی هوایی و حتی استفاده از هلیکوپتر، موجب شد که به سهولت دخالت ارتش پاکستان در این حملات روشن شود.

بر اساس اخبار منتشر شده، فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان در پنجشیر که خبر کشته شدن او در توئیت‌هایی از احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود و ژنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع سابق افغانستان تایید شده است، به همراه ژنرال ودود، از فرماندهان پنجشیری، در منطقه‌ای امن مورد حمله پهپادهای پاکستانی قرار گرفت که در این حمله هر دو نفر کشته شدند. گفته می‌شود این دو با خودروی احمد مسعود درحال تردد بودند.

برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند.

تأکید احمد مسعود بر هدایت طالبان از سوی پاکستان در حمله به پنجشیر

این حملات پی‌درپی موجب شد احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در توییتی خطاب به جهان، اعتراض خود را به حملات هوایی پاکستان اعلام کند. او در این توییت نوشت: «طالبان با ما نمی‌جنگند، اما ارتش پاکستان و ISI (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان)، آنها را رهبری می‌کنند. طالبان آنقدر قوی نیستند که با ما رقابت کنند، اما ارتش پاکستان با آنها همکاری می‌کند.» او همچنین در هشتک این توییت، خواستار تحریم پاکستان شد.

 

خطیب‌زاده: حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اظهارنظری مستقیم، حملات شب گذشته به پنجشیر را محکوم کرد.

او با بیان اینکه اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران‌کننده است، گفت: «حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف عمیق است.» و تاکید کرد که دخالت خارجی را در دست بررسی داریم.

به گفته او، تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان مستقل و غیور هستند و تاکید کرد که موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

خطیب‌زاده یادآور شد: «هیچ‌کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان به تعهدات خود پایبند باشد. گرسنگی‌دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و … مایه تاسف است. ایران تمامی مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند. این خواست و اراده مردم است که باید محقق شود نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری.»