سرباز راهور که با اصول خلبانی آشنایی داشت، در محل سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان حضور داشت و مانع از یک فاجعه برای سیدحمید سجادی و همراهانش شد ...

شرق مازندران : بالگرد وزیر ورزش و جوانان از کرمان به سمت شهر «رابر» می‌رود و آنجا به خاطر مشکلی که پیش آمده بود، فرود می‌آید. آنها حدود نیم الی یک ساعت در رابر به ‌سر می‌برند. مجدد سوار می‌شوند تا به شهرستان بافت بروند که  حادثه سقوط بالگرد وزیر رخ می‌دهد. از رابر تا بافت حدود ۲۰ الی ۲۵ کیلومتر فاصله است.

 

دقیقا وقتی بالگرد می‌خواست در ورزشگاه «شهید چاهایی» کرمان فرود بیاید، دچار سانحه شد.

معاونان و برخی افراد دیگر برای استقبال در کنار چمن این ورزشگاه حضور داشتند که متوجه ماجرا می‌شوند و سریع از یک خلبان که در آن نزدیکی بوده، کمک می‌گیرند.

این خلبان هم سریع ارتباط «باتری بالگرد» با موتور را قطع کرده و از آتش‌سوزی بعد از سقوط جلوگیری  می‌کند.

 

گفت‌وگو با خلبانی که بالگرد را  از آتش‌سوزی نجات داد

 

عرفان رضایی، خلبانی است که توانست بالگرد را از آتش‌سوزی نجات دهد. ۲۸ سال دارد و مهندس اویونیک و خلبانی است. او درخصوص اقدامی که انجام داده است، می‌گوید: «محل استقرار من آن روز در همان ورزشگاه بود،چون سرباز پلیس راهور هستم به خاطر حضور آقای وزیر آن روز ما آنجا مستقر بودیم. بعد هم وقتی آن حادثه رخ داد سریع به صحنه رفتیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده. همان موقع سرهنگ جانشین با توجه به اطلاعاتی که از من داشت به من گفت که آیا می‌توانی ارتباط باتری و موتور بالگرد را قطع کنی! خب آشنایی من با هواپیما است و با هلیکوپتر آشنایی چندانی ندارم.

 

سربازی که مانع از انفجار بالگرد وزیر ورزش و جوانان شد

 

برای همین سردار با یک خلبان تماس گرفت و او هم مرا راهنمایی کرد که چه کارهایی باید انجام دهم. بعد هم من باید در یک بازه زمانی مشخص اول برق کابین را قطع می‌کردم و سپس مراحل دیگر را انجام می‌دادم. بالگرد وقتی سقوط کرد مرتب «نشت بنزین» داشت و اگر به‌موقع باتری‌اش کشیده نمی‌شد، منجر به آتش‌سوزی می‌شد.

 

خطر دیگری که وجود داشت این بود که برق بالگرد در همان لحظه‌ای که سقوط کرده بود، وصل بود و اول باید برق هلیکوپتر را قطع می‌کردم و بعد باتری آن را جدا می‌کردم. خود این عمل هم خطرناک بود چون اگر یک دکمه را اشتباه می‌زدم، می‌توانست باز منجر به انفجار یا آتش‌سوزی شود.»