در پی اتفاقات تلخ روی داده در حوزه مدیریت شهری ساری، اینبار چهره های متفاوت با ایده ها و برنامه های موثر به عرصه انتخابات شورای شهر ساری ورود کرده اند که در بین همه آنها خانم حقوقدان صدیقه قاسمی پاشاکلائی با برنامه و اهداف قدرتمند و قابل اجرا جایگاه ویژه ای در بین کارشناسان، فعالین عرصه رسانه و شهروندان پیدا کرد ...

شرق پرس – سردبیر : صدیقه قاسمی پاشاکلائی معروف به خانم وکیل، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و وکیل پایه یک دادگستری، بدون شک یکی از چهره های نوپدید در عرصه سیاسی اجتماعی شهر ساری است و قطعاً با توجه به تجربیات و فعالیت ها و همینطور ضرورت حضور نیروهای جوان و تازه نفس در عرصه مدیریت، از این بانوی توانمند بیشتر خواهیم شنید. تا جاییکه بسیاری از کارشناسان عرصه سیاسی ، وی را پدیده در معرفی بانوان توانمند دانستند و از صدیقه قاسمی بعنوان نماد یک بانوی جوان و با انگیزه ساروی و سرمایه اجتماعی شهر یاد کرده اند.

 

در ادامه نظرتان را به گفتگویی با این بانوی حقوقدان جلب می نماییم:

 

سئوال : انگیزه اصلی شما از ورود و ثبت نام در انتخابات شورای شهر ساری چه بود ؟

 

یکی از مهم ترین عوامل محرک در اعلام حضور بنده اتفاقات اخیر در مدیریت شهری و آسیب به اعتماد شهروندان که بخشی از آن ناشی از عدم آگاهی از قوانین و نبود جدیت لازم در مواجه با بیت المال بوده، البته توصیه برخی از کُنشگران سیاسی ، اجتماعی و دلسوزان شهر در ورودم به این عرصه تاثیرگذار بود و تحصیل و تجربه در زمینه حقوق نیز در این تصمیم تاثیرگذار بود.

 

سئوال : بانوان زیادی در سطح شهر هستند که تحصیلات حقوقی دارند . شما چه توانمندی متفاوتی نسبت به دیگران دارید که در این عرصه سخت ورود کردید؟

 

بنده ۱۳ سال در محاکم مختلف از حقوق حقه موکلینم دفاع کردم و پرونده های ریز و درشت زیادی در دست داشتم که تجربیات ارزنده ای را برایم بهمراه داشت و به خوبی آموختم که وکیل قاطعی برای شهروندان باشم. از سوی دیگر به سبب فعالیت های سیاسی و اجتماعی با مشکلات حوزه شهری نیز اشنایی کافی دارم و با توجه به ماهیت شغلی با مشکلات شهروندان ، مطالبات و نارسایی ها که منجر به بزه می شود آشنایی لازم را پیدا کردم. معتقدم حضور یک حقوق دان در جمع ۹ نفره شورای شهر مرکز استان که کمتر مسبوق به سابقه بوده، می تواند در حرکت صحیح و قانونی اعضاء شورا تاثیر گذار باشد.
البته اعتقاد دارم برجسته ترین ویژگی این حضور ، اتاق فکر قوی و مشورت بردن از افراد نخبه شهر است که برای کسب حداقل یک کرسی به نفع بانوان تلاش می کنند.

 

سئوال : مهمترین برنامه های شما در صورت موفقیت و ورود به شورای شهر ساری چه خواهد بود ؟

معتقدم شورای شهر جای افراد اندیشمند، باتجربه و اهل ایده و طرح هست. توجه داشته باشید اجرای طرح ها معمولا بعهده بازوان اجرایی مدیریت شهری و شهرداری است اما تولید فکر و تصویب برنامه ها کار افراد نخبه، با زکاوت و با وسعت دید است.
بازگشت اعتماد بر پایه شفافیت در همه امور ؛ نشاط اجتماعی ؛ محرومیت زدایی و مقابله با تبعیض در توزیع امکانات شهری؛ تاکید بر وظایف نظارتی شورای شهر؛ احیا و تقویت جایگاه جوانان و بانوان در مدیریت شهری؛ پیگیری حقوق شهروندی ؛ بستر سازی و مانع زدایی برای ورود بخش خصوصی توانمند و توسعه زیرساختی و فرهنگی شهر از مهم ترین برنامه های حقیر خواهد بود که با پشتوانه مردم شهرم پیگیری خواهم کرد.

 

سئوال : یکی از مشکلات حوزه شهری ساری گسترش حاشیه نشینی و محلات آسیب پذیر است. برای این موضوع تدبیری اندیشیده اید؟

بله . متاسفانه یکی از عوامل گسترش حاشیه نشینی می تواند توسعه نامتوازن شهر ساری باشد که در پی آن شاهد افزایش بزه در برخی محلات هم بوده ایم. استخراج ایده ها و طرح های خلاقانه برای مدیریت بهتر این مناطق و برخورداری از امکانات مناسب شهری، از وظایف شورای شهر مطلوب است که از نگاه عادلانه به این موضوعات بپردازد. استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاه های دیگر جهت همکاری و هماهنگی با مدیریت شهری در زمینه ارائه خدمات استاندارد یکی دیگر از راهکارهاست که در سایه ی نگاه تعاملی روی می دهد. البته سکوت نهادهای عریض و طویل فرهنگی و فرهنگ ساز در مواجه با حاشیه نشینی در شهرها نیز قابل پذیرش نیست.

 

سئوال : به نظر می آید ساری بواسطه تعلل برخی مدیران شهری در سالهای قبل، از عرصه رقابت با شهرهای همسطح دور شده است. آیا برای سرعت بخشیدن به حرکت کم شتاب توسعه مرکز استان مازندران راهکاری دارید؟

یکی از مهم ترین دغدغه های مردم شهر ساری در همه این سالها که اتفاقاً یکی از تاریخی ترین شهرهای شمال کشور محسوب می شود اینست که چرا در توسعه شهری همگام با شهرهای دیگر رشد نداشتیم و دچار عقب ماندگی شدیم؟
نه تنها در رقابت با شهرهایی مانند رشت و گرگان عقب افتاده ایم ، بلکه به لحاظ شهرسازی و جذب گردشگر و صنعت توریسم هم متوقف هستیم. این طرح های عمرانی پاسخگوی نیاز شهروندان و این جمعیت مرکز استان نیست. معتقدم با توجه به موقعیت ویژه شهر ساری و اقلیم و داشته های طبیعی و تاریخی باید با تسهیل ورود سرمایه گذاران و عقد قراردادهای عمرانی و گردشگری به روند توسعه این شهر مظلوم سرعت بخشیم. البته معتقدم ساری را فقط شهروندان ساروی با نگاه و انتخاب صحیح در انتخابات های مجلس شورای اسلامی و شورای شهر نجات می دهند.

 

سوال : با توجه به سوابق شما، یقینا با بانوان بدسرپرست و بی سرپرست و همچنین با کودکان کار و بی سرپرست و بد سرپرست مواجه شده اید. آیا راهکاری برای رفع این مشکلات در نظر گرفته اید؟

قانون دستگاه های متولی این حوزه را مشخص کرده. اما در مدیریت شهری نیز می توان با تعامل و ارائه راهکار به دستگاه های مسئول در کمک به این بخش آسیب دیده از جامعه پیگیری لازم را صورت داد.

آموزش بانوان آسیب دیده برای کسب مهارت و اشتغال پایدار در مراکزی مانند فنی و حرفه ای، راه اندازی بازارچه های بانوان و همکاری با بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار و… از این دست برنامه ریزی های کوتاه مدت است که می تواند تسکین دهنده باشد. اما درمان اصلی و قطعی این مشکلات اجتماعی ریشه های اقتصادی و فرهنگی دارد.