قالیباف این روزها بیرق نواصولگرایی را برداشته و انقتادهایی از جریان اصولگرا دارد. او همان راه احمدی نژاد یعنی انتقاد از اصولگرایان را پیش گرفت

شرق پرس: تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی زمان زیادی مانده اما فضای کشور مدت ها است که انتخاباتی است. برخی ها حتی در تدارک راه اندازه ستادهای انتخاباتی یا حداقل حلقه اصلی آن هستند. در این میان در چند هفته اخیر در رسانه ها و فضای سیاسی ایده ای مطرح است که مورد توجه قرار گرفته است. رئیس جمهور نظامی؛ نسخه برخی تحلیلگران و صاحب نظران سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ و ایران بعد از آن است. این ایده را اول بار محمد علی پورمختار گفت. ابراهیم فیاض جامعه شناس نیز پی اش را گرفت و تلاش کرد تا ثابت کند راهی غیر از برای کشور باقی نمانده است. او از آمادگی جامعه برای پذیرش رئیس جمهور نظامی گفت.

سیاسیون اما رویکرد متفاوتی داشتند.برخی از آنان همچون اسماعیل کوثری صحبت از این مساله یک بحث انحرافی دانسته و تاکید کردند که هرکسی در صورت رعایت قانون و جلب آرای عمومی می تواند رئیس جمهور شود. در مقابل این گروه که تاکتیک چراغ خاموش و بی سر و صدا را انتخاب کرده بودند، گروهی مثل حسین الله کرم دست به گمانه زنی در مورد کاندیدای نظامی احتمالی زدند. مثلا الله کرم از قاسم سلیمانی نام برد و ابراهیم فیاض کلید واژه رضاخان حزب اللهی را به کار گرفت تا به محمدباقر قالیباف اشاره کند. گزینه های دیگری نیز مطرح درد این مورد مطرح شد. گزینه هایی مثل دریادار علی شمخانی و محسن رضایی که اگرچه قبلا بخت خود را در عرصه انتخابات ها آزموده اند اما هنوز هم کاندیدای بالقوه به حساب می آیند. در این میان تازه ترین گزینه سردار حسین دهقان بود که روزنامه اعتماد از آن رونمایی کرد.سوال این است که آیا واقعا این چهره ها برای حضور در انتخابات آماده می شوند؟ اگر چنین تصمیم اتخاذ شود کدام یک از افراد مطرح در این خصوص پا به میدان خواهد گذاشت.

بازگشت به انتخابات

محسن رضایی یکی از چهره های مطرح در این حوزه است . او در انتخابات ۸۸ و ۹۲ از کاندیداها بود .رضایی در انتخابات سال ۸۴ انصراف داد و سال ۸۸ نیز ۱.۷۳ درصد آرا را جذب کرد. پیشرفت او طی چهار سال بعد قابل توجه بود و در انتخابات ۹۲، ۱۰.۶ درصد از رای مردم را به خود اختصاص داد.

او برای انتخابات سال ۹۲ بسیار با برنامه حضور یافته بود و تلاش می کرد فارغ از مباحث جنجالی سیاسی به مردم ثابت کند برای بهبود اوضاع برنامه دارد . نکته اما این بود که یک دوقطبی که میان حسن روحانی و سعید جلیلی ایجاد شد اجازه نداد که برنامه های او به خوبی دیده شود . روابط او با اصولگرایان هم خوب است و به نظر می رسد در صورت نامزدی می تواند مورد حمایت طیف هایی از آن ها باشد.

گزینه جدید

درست همان وقت که رسانه ها ماجرای رئیس جمهور نظامی را فراموش کرده بودند، روزنامه اعتماد از کاندیداتوری احتمالی سردار حسین دهقان نوشت. این روزنامه بر اساس شنیده هایش خبر داده که وزیر دفاع سابق ستاد نوپایی را دست و پا کرده است. بی گمان شرایط و اوضاع منطقه ای و بین المللی در ترغیب دهقان به کاندیداتوری بی اثر نبوده است. او در ماه های اخیر چندین موضع گیری قابل توجه داشته است. اعتماد یا دیگر رسانه ها خبری از ترکیب ستاد و حلقه نزدیک به او نداده اند اما نگاهی به آخرین مصاحبه او نشان می دهد که احمدی نژادی ها جایی در این ترکیب ندارند. او در مصاحبه با نشریه مثلث انتقادات بسیاری نسبت به یاران احمدی نژاد مطرح و در عین حال تلاش کرد که غرابت هایی میان خود و جریان اصلاح طلب ایجاد کند. او به نظر یک گزینه میان جناحی می آید.سخنان او مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد و از جمله افراد مورد احترام دو جناح است. حتی اگر اصولگرایان هم از او حمایت کنند به نظر نمی رسد که اصلاح طلبان بخواهند چندان موضع منفی با او داشته باشند. او گزینه خوبی است که می تواند حرف های زیادی برای انتخابات داشته باشد.

آیا قالیباف بنای آمدن دارد؟

محمد باقر قالبیاف در جدیدترین مصاحبه اش گفته است که در حال سفر به استان ها است. او در عین اینکه از برجام دفاع کرده اما انتقاداتی را هم به دولت روحانی وارد کرده است. قالیباف در دو انتخابات رقیب حسن روحانی بوده است و برخی می گویند تمایل دارد تا در این انتخابات پیش رو هم نامزد باشد.

برخی می گویند تیم رسانه ای او کار خود را شروع کرده است. قالیباف این روزها بیرق نواصولگرایی را برداشته و سعی دارد انقتادهایی از جریان اصولگرا داشته باشد. او همان راه احمدی نژاد یعنی انتقاد از اصولگرایان را پیش گرفته و به پیروزی امیدوار است. می گویند او این بار به جای طبقه متوسط می خواهد طبقه مستضعف را انتخاب کند.

از شورای عالی امنیت ملی تا پاستور

دریادار علی شمخانی از چهره های مطرح سیاست ایران است. او اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی و تاثیر گذار در مسائل و موضوعات حیاتی کشور است. شمخانی یک بار هم کاندیداتوری را تجربه کرده است. وزیر دفاع دولت اصلاحات به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به انتخابات سال ۸۰ ورود کرد و مقابل مافوق خود یعنی سید محمد خاتمی ایستاد. شمخانی تنها ۲.۶ دهم آرای رای دهندگان را کسب کرد اما همیشه خارج از گود انتخابات چهره اثرگذاری بوده است. بر همین اساس می توان انتظار داشت که در صورت عملیاتی شدن استقبال از رئیس جمهور نظامی نام او نیز در میان کاندیداها باشد./نامه