لاریجانی گویا هنوز میلش به پاستور است و می‌کوشد مجلسی نزدیک به خودش تشکیل شود تا از این رهگذر در صورت نامزدشدنش در انتخابات 1404 دستِ‌کم با مجلسی مخالف روبه‌رو نباشد

شرق مازندران :پس از ماجرای ردصلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری که منجر به واکنش مقام معظم رهبری شد، به نظر می آید اکنون برنامه ریزی ها به سمت و سوی شکل گیری مجلسی همسو با لاریجانی می رود.

با پایان مرحله نخست نام نویسی ها برای انتخابات مجلس، مشخص شد که علی لاریجانی قرار نیست خود ورودی مستقیم به عرصه انتخابات داشته باشد و آن طور که از اظهار نظر های اطرافیان و فعالان سیاسی بر می آید؛ او قرار است غیر مستقیم و با چهره هایی نظیر منصور حقیقت‌پور، عزت‌ا… یوسفیان‌ملا و البته علی مطهری وارد کارزار انتخاباتی اسفندماه شود.

لاریجانی بر مطهری حساب ویژه باز کرده زیرا تصور می‌کند او می‌تواند از نیروهای اصلاح‌طلب میانه‌رو نیز جذب لیستش کند. موضوعی که حقیقت پور بر آن مهر تایید زده تصریح می کند : آقای لاریجانی مشفقانه به خیلی از دوستان شان گفت «بروند ثبت نام کنند» اما خودش بنا به ظلمی که به او شد و متأسفانه جبران نشد تصمیم گرفت در انتخابات مجلس نامزد نشود.

البته خالص سازها نفس راحت تری می کشند… وقتی آدم های عاقل به داخل مجلس بروند یعنی تفکر آقای لاریجانی به مجلس راه یافت. نه مردم به تندروها، خشن ها، خالص گراها و اقتدار گراها به معنای پیروزی آقای لاریجانی است.

در واقع لاریجانی بر دو گروه سرمایه‌گذاری خواهد کرد؛ اصولگرایان سنتی و مشخصا نیروهای نزدیک به جامعه روحانیت مبارز و اصلاح‌طلبان میانه‌رو. در کنار این ها او بر مستقلین یعنی نزدیکان روحانی هم حساب باز کرده است. اما همه این ها برای چیست؟

پس از پایان مجلس دهم به نظر رسید که لاریجانی دیگر نمی‌خواهد ادامه کار سیاسی‌اش را در مجلس دنبال کند. او در انتخابات مجلس یازدهم نامزد نشد تا حدس‌ها و گمان‌ها به سمت میل او برای ریاست‌جمهوری برود.

گمانه‌زنی‌ها درست هم بود و او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ نامزد شد که البته صلاحیتش تایید نشد. هرچند به نظر می‌رسید لاریجانی می‌دانست که در آن مقطع به دلیل عملکرد دولت روحانی، ناکامی‌ برجام و البته عملکرد ضعیف مجلس دهم اقبالی از سوی مردم ندارد، خواست تا دو سال فاصله ایجاد شود.

او در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شد و عملا نتوانست موج انتخاباتی برای خود راه بیندازد که در نهایت هم صلاحیتش تأیید نشد. لاریجانی گویا هنوز میلش به پاستور است و می‌کوشد مجلسی نزدیک به خودش تشکیل شود تا از این رهگذر در صورت نامزدشدنش در انتخابات ۱۴۰۴ دستِ‌کم با مجلسی مخالف روبه‌رو نباشد؛ به همین دلیل انتخابات مجلس دوازدهم برای علی لاریجانی بسیار مهم است؛ تا جایی که همه نیروهایش را فراخوانده است.

تحلیلی که سبحانی نیا فعال سیاسی اصولگرا نیز با آن هم نظر است و با اشاره به تأثیر نتیجه انتخابات مجلس بر تصمیم شخصیت های سیاسی درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار می کند: «در واقع قابل پیش بینی بود که آقای لاریجانی این دوره نیاید اما غیرمستقیم از طریق نیروهای مرتبط با خود برای تأثیرگذاری بر مدیریت مجلس آینده تلاش کند چون ترکیب مجلس آینده می تواند بر تصمیم های بعدی آقای لاریجانی موثر باشد.»