جدائی طلبان ضمن رد درخواست پوتین اعلام کردند که در روز یکشنبه هفته آینده همه پرسی کسب استقلال از کی یف را برگزار می کنند.     شرق پرس:  ولادیمر پوتین روز گذشته پس از دیدار با نمایندگان سازمان امنیت و همکاری های اروپا، از جدائی طلبان اوکراینی خواسته بود تا برنامه خود […]

 

 

جدائی طلبان ضمن رد درخواست پوتین اعلام کردند که در روز یکشنبه هفته آینده همه پرسی کسب استقلال از کی یف را برگزار می کنند.

 

 

شرق پرس:  ولادیمر پوتین روز گذشته پس از دیدار با نمایندگان سازمان امنیت و همکاری های اروپا، از جدائی طلبان اوکراینی خواسته بود تا برنامه خود برای برگزاری همه پرسی کسب استقلال را به تعویق بیاندازند اما امروز پنجشنبه درخواست رئیس جمهور روسیه از سوی مخالفان دولت مرکزی اوکراین رد شد.
 
جدائی طلبان ضمن رد درخواست پوتین اعلام کردند که در روز یکشنبه هفته آینده همه پرسی کسب استقلال از کی یف را برگزار می کنند.
 
در پی استقلال کریمه از کی یف، در لوهانسک و دونتسک نیز جدائی طلبان اقدام به پیگیری اعتراض خود کرده و جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک را تشکیل دادند و قرار است روز ۲۱ اردیبهشت ماه اقدام به برگزاری همه پرسی کسب استقلال از کریمه کنند.
 
اما این برنامه جدائی طلبان با مخالفت شدید کشورهای غربی مواجه شده و آمریکا همه پرسی هفته آینده را غیر قانونی خوانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌ شنبه تلاش های جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین برای سازماندهی همه پرسی در این منطقه را محکوم کرده و این اقدام را جعلی دانست.
 
“جن ساکی” با بیان این موضوع در ادامه گفت: ایالات متحده با نگرانی تلاش های جدایی طلبان حامی روسیه در دونتسک و لوهانسک برای سازماندهی یک همه‌ پرسی جعلی بر سر استقلال این مناطق را تحت نظر دارد.
 
ساکی این تلاش ها را با همه پرسی در شبه جزیره کریمه مقایسه کرده و افزود: راه کارهای در پیش گرفته شده در مورد کریمه می خواهد بار دیگر تکرار شود.
 
این در حالی است که قرار است چهارم خرداد در اوکراین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. کی یف و قدرت های غربی معتقدند که همه پرسی در لوهانسک و دونتسک از سوی روسیه و با هدف تخریب انتخابات اوکراین سازماندهی شده است.
 
قرار است برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین٬ سازمان امنیت و همکاری اروپا حدود یک هزار ناظر انتخاباتی و آمریکا نیز سه هزار ناظر انتخاباتی به کی یف اعزام کنند./فارس

 

/انتهای خبر