قطعاً خبر حمله روسیه به اکراین یکی از بازیهای عجیب سیاسی قرن حاضر خواهد بود که در هر صورت سندی دیگر برای هوشیاری کشورهای مستقل جهان به ثبت رسید ...

شرق مازندران – محمد مبرا : داستان حمله روسیه به اکراین یکی از عجیب ترین وقایع سیاسی حال حاضر جهان است که می توان از آن بعنوان جنگ سیاسی قدرت و در حقیقت بازی شطرنج قدرتهای غرب و شرق نام برد.

روابط روسیه با اکراین به دلیل عضویت این کشور در ناتو (پیمان کشورهای غربی) به تنش کشیده شد و ظاهراً این موضوع می تواند یک فرصت و دستاویزی مهم برای لشکرکشی غرب به مرزهای روسیه باشد.

در حالیکه روسیه اصرار می‌کند برنامه ای برای حمله به اکراین ندارد، اما قدرت های غربی به سرکردگی آمریکا زنگ خطر جنگ را به صدا درآوردند و انگلیس حتی پا را فراتر گذاشته و پرچم خود را پایین کشید و سفارت خود را تعطیل کرد!. پس از آن نیز بیش از ۱۵ کشور عموما اروپایی هم شهروندان خود را از اکراین فراخواندند! تا جو روانی سنگینی بر مناسبات جهان حاکم شود.

از طرفی سران کشورهای جهان هم پشت سرهم با روسیه ارتباط می گیرند که به اکراین حمله نکنند و روسیه هربار اعلام می کند قصدی برای حمله ندارد و این جنجال طراحی شده غرب است!

با تحلیل وقابع روی داده به این نتیجه می رسیم که دو حالت ممکن است اتفاق بیافتد؛ یا روسیه واقعا با اکراین وارد جنگ می شود که بسیاری از معادلات بهم می ریزد و یا اینهم یکی از سیاست های درس آموز آمریکا و انگلیس است و می خواهند به این بهانه کشور اکراین که هم مرز با روسیه است را پر از سلاح های پیشرفته غرب کنند تا فشار بر روسیه و بلوک شرق افزایش یابد.

البته هر اتفاقی که بیافتد، این کش و قوس برای ما مردم ایران علی الخصوص جوانان، درس های بسیار مهمی در پی خواهد داشت.

درس مهم در شناخت دسیسه ها و تاکتیک های قدرت های غرب و شرق و البته روشن شدن راه برای کشورهای مستقل و بعبارتی ضلع سوم و نوظهور جهان.

 

 

  • نویسنده : محمد مبرا