جنگ روسیه علیه اوکراین، بهانه ای برای بلوک غرب شد تا فشار های سنگین سیاسی، اقتصادی و حتی ورزشی خود را علیه روسیه آغاز کند....

شرق مازندران – سردبیر : ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور #اوکراین ، تا همین سه سال پیش تنها یک کمدین در فیلم و سریال ها بوده که هیچ تجربه‌ای در عرصه #سیاست نداشت. اما حالا با ایستادگی مقابل ولادمیر #پوتین رهبر #روسیه قبل از ورود به عالم سیاست یک افسر اطلاعاتی زبده بوده، به یک قهرمان ملی در کشورش و شاید نقاط دیگر جهان تبدیل شده است.

زلنسکی با پیژامه صورتی‌اش در نسخه اوکراینی برنامه تلویزیونی باید خیلی برقصی به شهرت رسید. در سال ۲۰۱۵ در یک سریال #طنز تلویزیونی به نام #خادم_ملت نقش یک معلم را بازی کرد که در آن سریال رئیس جمهور می شود و با فساد مبارزه می کند.
او پس از کسب محبوبیت، در سال ۲۰۱۸ و در دنیای واقعی یک حزب سیاسی به نام خادم ملت تشکیل داد و با کمترین تجربه سیاسی، ۷۳ درصد آرا مردم اوکراین را کسب کرد و رئیس جمهور شد.
زلنسکی ۴۴ ساله حالا وینستون چرچیل درونش را پیدا کرده است.
با شروع جنگ روسیه علیه اوکراین وقتی #آمریکا به او پیشنهاد خروج از کشور را داد، با خونسردی به امریکایی‌ها گفت: دعوا اینجاست. من به #مهمات نیاز دارم، نه خودرو برای فرار.

حرفی شجاعانه از سوی مردی که پیش از انتخابات ۲۰۱۹ هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشت، اما اکنون #ولادمیر دیگر در روسیه که سالها سابقه موفق سیاسی و امنیتی داشت و برخی مجلات او را قدرتمندترین فرد جهان معرفی کردند را وارد چالش بزرگ کرد.

فارغ از استانداردهای دوگانه غرب می توان متصور بود که هر اتفاقی هم که بیافتد این کمدین سابق و رئیس جمهور فعلی اوکراین است که برنده این جدال سخت شده است. البته این را هم می توان گفت که روسیه وارد باتلاقی شده که از سوی غرب و آمریکا طراحی شده بود و امروز حتی اگر تمام اوکراین را هم تسخیر کند برنده نخواهد بود.

اکنون بیش از ۷۰ کشور دنیا علیه پوتین و روسیه به خط شدند. فیفا تیم‌های #فوتبال روسیه را تحریم کرد. حریم هوایی بسیاری از کشورها بروی هواپیماهای روسی بسته شد. ارتباط بانک‌ها روسیه با بانک های جهان قطع شد و میلیاردها دلار پول مردم این کشور در بانک‌های غربی ضبط شد.. اما کمدین اوکراینی امروز قهرمان مردمش و شاید مردم کشورهای دیگر جهان است.

با فرض اینکه پوتین میخواست با این اقدام، ابهت غرب و آمریکای دوره #بایدن را بشکند، هر عاقلی می پذیرد با امتیازات سنگینی که داد و خواهد داد، این اقدام نظامی و راه انداختن جنگ خطرناک به هیچ عنوان عاقلانه نبود.

و اینجاست باری دیگر تاکید می‌کنم، #مشاوران خوب برای سیاستمداران و مدیران از نان شب هم واجب تر است.

محمد مبرا – سردبیر شرق مازندران