دادگاه لاهه اعلام کرد؛ در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام دارویی, هواپیماهای مسافربری و تجهیزات کشاورزی نباید هیچ مانعی ایجاد شود

شرق پرس: دیوان لاهه پس از بررسی اسناد و مدارک درباره شکایت ایران از آمریکا درباره مشکلات ناشی از لغو برجام رای خود را صادر کرد.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ دادگاه به این جمع‌بندی رسیده که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام تاثیر خود را بر مرادوات تجاری هر دو طرف ( ایران و آمریکا) گذاشته است

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ دادگاه می‌داند قبل از خروج آمریکا از برجام قراردادی برای خرید هواپیما از آمریکا صورت گرفته ولی این قرارداد اجرایی نشده و خدمات پس از فروش در این قرارداد هم معلق شده است.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ مشکلاتی بر سر واردات دارو به دلیل اعمال تحریم‌ها ایجاد شده است. به دلیل تحریم‌ها تعدادی از بانک‌ها مراودات خود با ایران را متوقف کرده‌اند و بعضی از بانک‌ها از قبول ارسال پول به ایران خودداری کرده‌اند.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ تصمیمی که ایالات متحده برای تحریم‌ها گرفته است می‌تواند برای حمل و نقل هوایی ایران خطرناک باشد و آنها را از دسترسی به ابزار ضروری برای امنیت خطوط هوایی محروم کند.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ وزارت خارجه آمریکا این اطمینان را داده که نیازهای بشردوستانه ایران و آنچه به امنیت هوایی مربوط می‌شود باید مورد توجه خزانه‌داری آمریکا قرار بگیرد و این نیازها برای ایران تامین شود.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ بر مبنای قانون، این دادگاه ضروری است رایی را اعلام کند که حق و حقوق ایران را در نظر بگیرد.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ بر اساس تعهدات مصرح در پیمان مودت، آمریکا باید به نحو مقتضی محدودیت‌های اعمال‌شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ علیه ایران را رفع کند.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ آمریکا بر اساس تعهداتش ذیل پیمان مودت، باید به نحوی مقتضی هر مانع بر آمده از دستور ۸ می ۲۰۱۸ بر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کنند، خودداری کنند.

دادگاه لاهه اعلام کرد؛ تدابیر فوق الذکر موقت هستند و تا زمان حصول رأی نهایی دیوان، برای طرفین الزام‌آور خواهند بود.