در اقداماتی قابل توجه از سوی دولت تایوان در مقابله با شیوع کرونا، دولت ماسک را سهمیه بندی کرد و هر فرد در هفته تنها سه عدد ماسک می‌توانست بخرد. برای اینکه صفوف طولانی در مقابل داروخانه نیز شکل نگیرد، دولت تایوان، فروش ماسک را آنلاین کرد

یکی از کشور‌های شرق آسیا که با وجود نزدیکی به چین توانسته است در مقابله با کرونا عملکرد موفقی داشته باشند، تایوان است. این کشور با اینکه به دلیل مشکلات سیاسی با چین درگیر محدودیت‌هایی از جمله محدودیت در دریافت اطلاعات ویروس از چین است، اما توانسته است به خوبی این ویروس را کنترل نماید.

تایوان نیز از جمله کشور‌هایی بود که تجربه شیوع سارس را داشت و همین تجربه توانست در مبارزه با کرونا به کمک این کشور بیاید. استراتژی تایوان در مقابله با ویروس کرونا، استفاده از ترکیبی از هوشیاری زود هنگام، اقدامات تحریک آمیز و به اشتراک گذاری اطلاعات با عموم و همچنین استفاده از فناوری در قالب تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و سیستم عامل‌های آنلاین به شمار می‌رود.

*اقدامات دولت تایوان در مبارزه با کرونا

تایوان در اولین فرصت شروع به کنترل مرز‌های خود با چین و نیز ایجاد محدودیت در پرواز‌های بین دو کشور برآمد به گونه‌ای که بیش از ۷۰ درصد پرواز‌های بین تایوان، چین، هنگ کنگ و ماکائو در همان ابتدا شیوع بیماری در چین لغو گردید.

مسئله دوم که دولت تایوان به صورت ضربتی آن را اجرا کرد ممنوعیت صادرات ماسک به خارج و افزایش تولید این محصول در کشور به دلیل پیش بینی نیاز به این محصول در مقابله با کرونا بود. همچنین دولت برنامه افزایش تولید ماسک تا روزانه ۱۰ میلیون عدد را تدوین کرد. برای اینکه این افزایش تولید موجب به هم ریختن بازار و نیز موجب متضرر نشدن تولید کنندگان نشود، دولت اقدام به خرید تمامی این تولیدات کرد.

*استفاده از تکنولوژی برای مدیریت بازار و اطمینان از قرنطینه خانگی

دولت تایوان همچنین امکان پخش و قیمت گذاری ماسک را از بخش خصوصی گرفته و خود این نقش را با قیمت گذاری روی این محصولات عهده دار شد. در اقدامی دیگر، دولت ماسک را سهمیه بندی کرد و هر فرد در هفته تنها سه عدد ماسک می‌توانست بخرد. برای اینکه صفوف طولانی در مقابل داروخانه نیز شکل نگیرد، دولت تایوان، فروش ماسک را آنلاین کرد.

تایوان برای قرنطینه و اطلاع رسانی به مردم علاوه بر برگزاری نشست‌های خبری، از ابزار‌های فناوارنه نیز بهره می‌برد. یکی از این ابزار‌ها ردیابی افراد توسط داده‌های مکانی سیم کارت است. اگر کسی از خارج وارد تایوان شود و بعد از انجام آزمایش در صورت منفی بودن از محل‌هایی که اعلام کرده است دورتر شود، سریعا به وی اطلاع داده شود که از محدوده خارج شده است. همچنین برای افرادی که در قرنطینه خانگی هستند نیز پیامک‌ها ارسال می‌شود. همچنین با استفاده از داده‌ها مکانی سیم کارت به افراد اطلاع داده می‌شود که مکانی که الان در آن قرار دارند به دلیل حضور فرد یا افراد مبتلا آلوده است.

وجود پرونده الکترونیک سلامت نیز در این برهه کمک بزرگی به سیستم بهداشت تایوان در مقابله با کرونا کرده است. با وجود پرونده الکترونیک، پزشکان به راحتی می‌توانند به سابقه بیماران دسترسی داشته و میزان خطرناک بودن ابتلا به کرونا را در وی ارزیابی کنند.

همه این اقدامات زمانی موثر واقع شد که تایوان برای مقابله با کرونا با هوشیاری تمام یک فرماندهی واحد، منسجم و منضبط به ریاست سیستم بهداشتی خود با اختیارات گسترده ایجاد کرد که این فرماندهی که نیز در تصمیمات خود دو اصل دقت و سرعت سرلوحه قرار داد. این مسائل سبب شد تا تایوان که حتی امکان دریافت کمک‌های سازمان جهانی بهداشت را نیز ندارد بتواند عملکردی موفق در مقابله با کرونا داشته باشد./فارس