ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف ملی عراق، و شماری از اعضای این ائتلاف در دیدار با فواد معصوم رئیس جمهور، حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده بودند.

alebadi1

فواد معصوم رئیس جمهور عراق حیدر العبادی را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

.

شرق پرس:  شبکه تلویزیونی العراقیه با اعلام این خبر به جزئیات بیشتری اشاره نکرد .

ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف ملی عراق، و شماری از اعضای این ائتلاف در دیدار با فواد معصوم رئیس جمهور، حیدر العبادی را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده بودند.

 صبح امروز دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی تاکید کرده بود،  ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی اکثریت را در پارلمان این کشور دارد و باید نامزد نخست وزیری را تعیین کند.

بر اساس قانون اساسی عراق، رییس جمهور نیز وظیفه دارد نامزد بزرگترین فراکسیون را به عنوان نخست وزیر جدید تایید کند.

شبکه تلویزیونی العراقیه اعلام کرد: اعضای حزب الدعوه با حضور نوری المالکی کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد.

تحصیلات

دکتر حیدر العبادی، دوره کارشناسی را در دانشگاه بغداد در مهندسی برق در سال ۱۹۷۵ طی کرد و دوره کارشناسی ارشد و دوره دکترای خود را در دانشگاه منچستر انگلیس در رشته مهندسی الکترونیک و برق در سال ۱۹۸۰ گذراند.

وی همچنین در دانشگاه «برونل» انگلیس به تدریس علوم قرآنی مشغول بود.

فعالیت سیاسی

در سال ۱۹۸۰ مسئول دفتر حزب الدعوه الاسلامیه در خاورمیانه و در شهر بیروت بود. سپس سمت سخنگوی حزب الدعوه الاسلامیه در انگلیس را بر عهده گرفت و علیه جنایات رژیم صدام فعالیت می‌کرد.

در سال ۱۹۸۱ رژیم صدام، یکی از برادران وی را دستگیر کرد که ۱۰ سال در زندان ماند همچنین در سال ۱۹۸۲ رژیم بعث دو تن از برادران وی را به جرم عضویت در حزب الدعوه الاسلامیه اعدام کرد.

وی هم اکنون نیز عضو حزب الدعوه و سخنگوی این حزب است.

مناصب سیاسی

پس از سقوط دیکتاتور عراق، در سال ۲۰۰۳ به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شد. در سال ۲۰۰۵ به سمت مشاور نخست‌وزیری رسید و همزمان چندین پرونده از جمله به عنوان هماهنگ کننده دولت در شهر تلعفر جهت مبارزه با القاعده را بر عهده گرفت.

وی همچنین مسئول هماهنگی با سازمان ملل در مورد آوارگان عراقی را نیز بر عهده داشت.

در دوره اول پارلمان عراق، ریاست کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری مجلس را بر عهده گرفت.

واحد مرکزی خبر-فارس