احمدی با اشاره باینکه تمشک نکا ثبت ملی می شود افزود؛ دومین جشنواره تمشک نکا با رفع نواقص جشنواره تمشک سال گذشته در این شهرستان برگزار خواهد شد

به گزارش شرق پرس به نقل از مهر، سید مهدی احمدی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی ثمشک جنگلی در شهرستان نکا اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته نخستین جشنواره تمشک به خوبی مورد فعلیت و استقبال عموم قرار گرفته است برای بهره وری بیشتر، بکارگیری ازنیروی انسانی و همچنین ایجاد نشاط اجتماعی در تلاش هستیم دومین دوره این جشنواره به دور از نواقص های سال گذشته در این شهرستان برگزار شود.

وی از تمشک به عنوان نماد گردشگری شهرستان نکا یاد کرد که در چند سال اخیر این مورد به فعلیت نرسیده بود اما خوشبختانه با نگاه ویژه و کشف این محصول در شهرستان نکا هم اکنون به عنوان نماد گردشگری و ملی این شهر شناخته می شود.

شهردار نکا با اعلام اینکه در آستانه برگزاری دومین جشنواره تمشک جنگلی این محصول ثبت ملی می شود تصریح کرد: به منظور ثبت ملی نماد مختص به تمشک جنگلی نکا اقدامات لازم صورت گرفته شد که هم اکنون پس از گذشت یک سال در آستانه افتتاحیه دومین دوره برگزاری این جشنواره ثبت ملی خواهد شد

به گفته احمدی با آسیب شناسی و بررسی های انجام شده از جشنواره سال گذشته به دنبال رفع نواقص و اجرای هر چه بهتر این جشنواره در شهرستان نکا هستیم.

وی به بحث کمبود تمشک درمکان جشنواره را از جمله نواقص بارز اولین جشنواره تمشک در شهرستان نکا برشمرد که خوشبختانه امسال این نقص ها برطرف خواهد شد.

تولید یکهزار تنی تمشک در جنگل های نکا

این مسئول شهری با اشاره به اینکه سالانه بیش از یک هزار تن تمشک در جنگل های شهرستان نکا تولید می شود افزود: بالغ بر یک هزار تن این محصول خدادادی در جنگل های شهرستان نکا استحصال می شود که متاسفانه طبق تحقیقات کارشناسان بخش اعظمی از این محصول در سال از بین می رود.

احمدی تنها زحمت این محصول را برای بهروری و رونق اقتصادی خانوارها چیدن برشمرد چرا که به صورت خدادای فصل بهار در اراضی و جنگل های این شهرستان به صورت خود رو سبز و آماده چیدن می شود.

شهردار نکا گفت: تمشک میوه ای با فرآورده های متنوعی از جمله بستنی، شربت، مربا و غیره در حوزه صنایع تبدیلی به خوبی می تواند مسیر توسعه را برای نیروی انسانی این شهرستان تداعی کند لذا دراین حوزه با بکارگیری از نیروی انسانی برای برداشت و سرمایه گذاران برای صنایع تبدیلی می توان دراین حوزه موفق واقع شد.

احمدی در ادامه به سه رکن اساسی جشنوراره ملی تمشک جنگلی اشاره و بیان کرد: ارائه ورزش های بومی ومحلی در این جشنواره، توانمندی های این شهردر حوزه هنر و موسیقی و همچنین بکارگیری از این ظرفیت ها در این مراسم و ارائه صنایع دستی و گردشگری شهرستان نکا را از جمله سه رکن اساسی دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی برشمرد.

این مسئول اضافه کرد: دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی با پیش بینی ۱۰۰ غرفه به همراه جشن های متنوع بومی و محلی به مدت ۵ شب عصر ۲۹ خرداد ماه سال جاری با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در محل برگزاری جشنواره در شهرک شهید عباسپور نکا افتتاح خواهد شد.

شهردار نکا در پایان با تاکید بر پیگیری مزرعه تمشک در این شهرستان خاطرنشان کرد: به دنبال رونق اقتصادی خانوارها وبکارگیری از نیروی انسانی از طریق جهاد کشاورزی بحث مزرعه تمشک نکا را در دستور کار قرار دادیم ودر ادامه این طرح به دنبال قطعه زمینی هستیم تا کشت تمشک را رونق دهیم هرچند که جای تمشک جنگلی را نخواهد گرفت.