بانوی سالخورده ای که همچنان در شوک از دست دادن جهیزیه دخترش، متحیر است. بی خانمانی دوباره اهالی محله های بهشهر در زیر سیل تکرار شد و این حادثه بغض فروخفته درختان قطع شده ای است که در گلوی رودخانه جریان یافت و قصه بی خانمانی مردمان شهر را دوباره رقم زد.

سیل بهشهر

 

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از مهر, تکرار بی سرپناهی مردم بهشهر و بی تدبیری و سهل انگاری منابع طبیعی دوباره حادثه آفرید و سیل مجدد در بهشهر به زغم کار کارشناسی بیانگر سهل انگاری منابع طبیعی سالها است که ادامه دارد و هر روز تنها بر آوارگی و بدبختی مردم شهر اضافه می کند و بی آنکه فکری برای عدم قطع درختان شهرم شود مردم ما همچنان در هراس بی سرپناهی و خیس بارانی باشند که زندگیشان را  متلاطم کرده است.

 

 

با بررسی و یادآوری سیل ویرانگر مرداد ماه سال ۷۸ نکا، سیلی که علاوه بر تخریب روستاها، جاده ها، پل ها و جنگل ها ، بسیاری از هم استانی های ما را در شهر همجوارمان نکا و مسافر عبوری از این منطقه را قربانی خود کرد و سیل ویرانگر سال ۹۱ بهشهر که ۶ نفر از همشهریان ما قربانی این سیل شده اند متوجه ورود چوب آلات جنگلی و خسارت عمده در این راستا می شویم که باید زنگ خطری برای مردم و مسئولان در این رابطه باشد.

 

 

البته وجود سیل ویرانگر ۷۸ در نکا زنگ هشدار بلندی برای مسئولان بود تا آبخیزداری را در مناطق بالادست و مناطق جنگلی مورد توجه قرار دهند که این کار با ۱۰ سال تاخیر در سال ۸۸ به مطالعه گذاشته شد و علی رغم مطالعات و بررسی های لازم، متاسفانه علی رغم گذشت ۵ سال از مطالعه همچنان شاهد سیل و ورود درختان تنومند جنگلی در سیلاب های مختلف در شرق مازندران و نقاط مختلف مرکز و غرب مازندران هستیم.

 

 

سیل بهشهر

 

 

 

هنوز هم وقتی صحبت از سیل می شود شهروندان بهشهری به یاد گل و لای و درختان تنومندی در سیل نکا و سال ۹۱ می افتند که دیوارها را شکسته و وارد منازل شد و هر چه را که بر سر عبورشان بود از بین برد و در سیل روز چهارشنبه با وجود هشدارهای مختلف در رابطه با آبخیزداری مناسب، متاسفانه دوباره سیل و دوباره درختان تنومند در بهشهر، ویرانگری کرد.

 

 

سیل امروز نتیجه قاچاق چوب از جنگل است

زن میانسالی که تمام زندگی اش زیر آب و گل ولای رفته بود و  فرش ها و وسایل خانه شان زیر گل لای بود گفت: متاسفانه داد ما به جایی نمی رسد تا کی ما بدبختان باید بدبخت تر شویم و عده ای به نان و نوایی برسند و با قاچاق چوب از جنگل ویرانی را برای ما به ارمغان بیاورند.

 

 

وی که از عدم رسیدگی مسئولین گله مند بود اظهار داشت: متاسفانه تنها کمکی که به ما شده است دادن ۴ تا کنسرو و چند متر پلاستیک و موکتی و این موارد بوده است که برای ما زندگی نمی شود.

 

 

این بانوی میانسال در کوه خیل ادامه داد: برای دومین بار طعمه سیل شده ایم و متاسفانه بی مدیریتی مسئولان دوباره ما را خانه نشین کرده است و این روزها به جای سیر کردن شکم فرزندانمان باید با مشکل بی خانمانی و آوارگی هم دست و پنجه نرم کنیم.

 

 

محمد نجفی نیز از دیگر افراد ساکن در فراش محله بهشهر می گوید: متاسفانه عدم مدیریت درست در بحران مدیریت و ارائه برنامه های پیشگیرانه از وقوع سیل، موجب بروز این مشکلات و بی خانمانی مردم شده است.

 

مردم با گل و لای همخانه شده اند

وی بیان داشت: این قهر طبیعت است  که بر سر مردم ما نازل شده است و متاسفانه برداشت بی رویه چوب از جنگل و ایجاد فرسایش خاک موجب شده است تا گل و لای از جنگل وارد منطقه شده و زندگی مردم را بر آب دهد.

 

 

نجفی گفت: متاسفانه عدم توجه به کار کارشناسی مسئولان موجب شده است که قسمت اعظمی از شهرستان بهشهر دچار سیل شده و بیش از ۱۵۰ خانوار بهشهری دچار سیل و خسارت در منازل مسکونی شوند.

 

 

وی بیان داشت: مسئولین در این رابطه مسئول هستند و باید جوابگو باشند تا به کی باید جنگل خالی شود و ما تاوان کارها و بی مسئولیتی برخی مسئولین را بدهیم اینکه جلوی قاچاق چوب و برش درختان جنگلی گرفته شود ایا خواسته زیادی است که از مسئولان مربوطه داریم.

 

 

نجفی اضافه کرد: هر چند که مسئولین فعالیت‌های بسیاری برای امدادرسانی و جمع آوری کمک‌ها برای مقابله با گسترش سیل انجام داده‌اند اما عدم متولی مناسب در جنگل های شمالی و همچنین سهل انگاری منابع طبیعی در ایجاد سد سرشاخه گیر برزو این روند را با چالش مواجه کرده است که متاسفانه منابع طبیعی بعنوان مقصر اصلی جوابگو نیست.

 

 

اعتبارات قطره چکانی پاسخگو نیست

وی با بیان اینکه متاسفانه اعتبارات قطره چکانی مسئولان به سیل زدگان در سالهای جوابگوی نیاز آنان نیست ادامه داد: وجود سیل در همان محله ای که دو سال گذشته دچار سیل شده است و همان منازل دل انسان را به درد می آورد و متاسفانه مسئولان تنها به حضور خود در مناطق و امدادرسانی بسنده کرده و کار زیر بنایی نمی کنند.

 

 

رقیه جباری دیگر شهروند بهشهری گفت: خوشبختانه مردم صبوری داریم که علی رغم این همه خسارت باز هم ایستادگی و مقاومت می کنند و سهل انگاری مسئولین را تحمل می کنند و متاسفانه ضعف مدیریتی همچنان دیده می شود.

 

 

وی افزود: در سیل سال ۹۱ هم همه این مسئولین آمدند و قول دادند که منطقه را ایمن می کنند اما متاسفانه تنها در حد وعده مانده است و باز هم همان منازلی که در سیل گذشته آسیب دید دوباره امسال طعمه سیل شد و ماییم و بدبختی های هر روز ما و اینکه دوباره  باید از فردا به دنبال ضامن ، وام و … باشیم.

 

 

جباری ادامه داد: وجود قانون شکنی های مختلف در بالا دست و قاچاق چوب از جنگل ها موجب بی خانمانی ما شده است و بی خانمانی ما کفاره گناهان نابخشوده از ما بهتران است؛ به قولی طبیعت با این سیل انتقام خود را از ما گرفته است.

 

 

علی ناصری نیز در این رابطه با اشاره به عدم ایجاد سد سرشاخه گیر در رودخانه برزو گفت: متاسفانه کاهلی و سهل انگاری مسئولین و منابع طبیعی در احداث این سد موجب بدبختی دوباره مردم فراش محله و کوه خیل شد.

 

 

وی گفت: ما تا چه زمانی باید تاوان ندانم کاری ها و قانون شکنی ها و بی برنامگی های مسئولین و منابع طبیعی را پس دهیم.

 

 

ناصری گفت: ما مردمان بدبختی هستیم که از نداری در این منطقه سکونت کرده ایم وگرنه ما هم دلمان زندگی خوب و خوراک و لباس خوب می خواهد اما فقر و نداری ما را مجبورکرده که در این محله باشیم و مسئولان همچنانکه از ما عوارض و مالیات و پول پروانه ساختمان دریافت می کنند باید خدمات خوب ارائه کنند که متاسفانه وعده ها عملی نشد.

 

جهیزیه هایی که سیل برد و به خانه بخت نرسید

وی با اشاره به از بین رفتن جهیزیه های دختران دم بخت در این منطقه خاطر نشان کرد: متاسفانه کسی فریادهای ما را از پشت چشم های اشک آلود ما نمیبیند بسیاری از مردم ما در این سیل همه دار و ندار خود را از دست دادند و فقط اشک ریختند و مدارا کردند و این حق مظلومیت مردم و بی دفاعی آنان نیست.

 

 

رضا قربانی نیز با اشاره به اینکه متاسفانه عدم لایروبی رودخانه ها و انهار یکی از مشکلات ایجاد این مسئله و سیل گرفتگی است اظهار داشت: سال در سال لایروبی از انهار نه در این منطقه و نه در قسمت های مختلف شهر انجام نمی شود و تمام جداول و رودخانه ها پر از رسوبات و زباله ها و نخاله است.

 

 

وی ادامه داد: وجود درختان شکسته در جنگل، قطع بی رویه درختان، فرسایش خاک، عدم لایروبی رودخانه ها و عدم برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری از این مسائل همه دست به دست هم داده اند تا سیل بهشهر اتفاق افتد.

 

 

قربانی که یکی از بستگانش طعمه سیل شده است به خبرنگار مهر گفت: زنگ خطر برای مسئولان ما تنها در زمان ایجاد بحران به صدا در می آید و قبل و بعد از آن خبری از برنامه ریزی و رفع مشکل نیست.

 

 

وی بیان داشت: متاسفانه حضور برخی مدیران ناکارآمد و به قولی کارنابلد موجب شده است که مردم خسارت کارهای نکرده مسئولین را بپردازند و مدیریت بحرانی که از قبل از بحران باید مدیریت داشته باشد، تنها در زمان ایجاد بحران پدیدار شود.

 

 

قربانی با اشاره به قاچاق چوب در اراضی جنگلی بهشهر گفت: آیا خسارت برخورد با قاچاقچیان چوب و نابودکنندگان جنگل بیشتر از خسارت مالی این همه انسان است که مسئولین خاموش نشسته اند و حرکتی انجام نمی دهند.

 

 

وی گفت: مداخلات انسانی در طبیعت و تخریب محیط زیست مسئله ای نیست که به سادگی بتوانیم از کنار آن بگذریم ضمن اینکه در این سیل همچنانکه فرماندار نیز در رسانه ها اعلام کرد منابع طبیعی با بی تدبیری تمام و عدم احداث سد سرشاخه گیر موجب بی خانمانی مردم شده است در حالیکه همین سد برروی رودخانه بزپل زده شده و هیچ مشکلی در این منطقه ایجاد نکرده است.

 

سیل بهشهر

 

این شهروند بهشهری اضافه کرد: متاسفانه در ظهر روز چهارشنبه ۱۴ خرداد، وقوع سیلی را در بهشهر شاهد بودند که نه تنها با خود آب و گل و لای ، که بخشی از درختان جنگل بالادست را به خیابان های شهر و داخل حیاط و منازل شهروندان آورده بود که باید گفت: آقای مدیر منابع طبیعی سهل انگاری شما موجب بروز چنین خسارتی شده و شما در برابر مردم مسئول هستید و باید جوابگو باشید.

 

 

مهدی یوسفی از دیگر شهروندان بهشهری در این رابطه بیان داشت: عدم فرهنگ سازی در استفاده از جنگل و رفتارهای مغایر با طبیعت از مسائل مهمی است که باید با کار کارشناسی، فرهنگ سازی و عوامل پیشگیرانه به مردم هشدار داده شود.

 

 

وی گفت: آنچه موجب بروز خسارت و حتی تلفات جانی در بهشهر شده علاوه بر سیلاب ناشی از بارش باران، هجوم انبوهی از کنده ها و چوب های جنگلی بود که سبب شد تا در و دیوار بر روی مردم خراب شود، دهانه پل ها بسته و سیلاب همچون سیل گذشته به جای روان شدن در جوی و نهر و رودخانه ، به داخل خانه و کاشانه مردم بریزد.

 

 

مهمترین مشکل سیل بهشهر آبخیزداری است

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز بارها در این رابطه گفت: مهمترین مشکل سیل بهشهر مشکل آبخیزداری است و تا مشکلات مربوط به آبخیزداری را حل نکنیم، با بارش هر بارانی باید انتظار چنین مشکلات ریز و درشتی را داشته باشیم.

 

 

احمد علی مقیمی افزود: علت وقوع سیل سال های اخیر در مازندران ، قطع درختان و تخریب مراتع بالادست است که در این رابطه  از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگل ها و نیز بی توجهی به طرح های آبخیزداری و تجاوز به حریم رودخانه ها ، در وقوع سیل موثر است.

 

فرماندار بهشهر نیز، منابع طبیعی و سهل انگاری در ایجاد سد سرشاخه گیر را مهمترین عامل سیل فعلی در بهشهر عنوان کرد و گفت: چرا باید اجازه بدهیم که درختانی در جنگل قطع و به پایین جنگل آوردئه شده و موجب خسارت شود متاسفانه یک سال و نیم از حادثه سیل ۹۱ در بهشهر گذشت و نتوانستیم جلوی این معضل را بگیریم.

 

 

ایجاد سدی که می توانست از فاجعه جلوگیری کند

محمد تقی نورزاد افزود: مقصر این کم کاری و سهل انگاری باید جوابگو باشد چرا که سدی که با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومانی می توانست از فاجعه جلوگیری کند با سهل انگاری امروز فاجعه به بار آورد و حدود ۱۷ میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت.

 

 

وی ادامه داد: در سیل روزهای گذشته ۵ بخش از بهشهر دچار سیل شد و اگر این سیل در شب اتفاق می افتد خسارتهای جبران ناپذیری را به همراه داشت که در حال حاضر نیز باید خسارت مردم را جبران کرده و جوابگوی مردم باشیم.

 

 

نورزاد با بیان اینکه ایجاد سد سرشاخه گیر از تاکیدات مهم ما در رودخانه برزو و بزپل بود که در بزپل با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومانی احداث و از خسارت جلوگیری کرد اما در رودخانه برزو متاسفانه با وجود پول و اعتبارات و زمان مناسب این سد عملیاتی نشد و سهل انگاری شد.

 

 

فرماندار بهشهر با بیان اینکه باید قبل از رسوبگیر در رودخانه برزو سد سرشاخه گیر زده می شد تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود که متاسفانه منابع طبیعی با سهل انگاری مانع ادامه کار و روند رو به رشد کارها در این رابطه شد.

 

 

نورزاد گفت: اولویت اول و تاکید مهم ما ایجاد سد سرشاخه گیر بوده که متاسفانه عملی نشد و باید در این رابطه پیشگیری های لازم از هم اکنون انجام شود تا کوچکترین چوبی از جنگل وارد حریم شهر نشود و باید جلوی این مسئله گرفته شود.

 

 

احداث سد سرشاخه گیر توجیه فنی ندارد

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر نیز گفت: احداث سد سرشاخه گیر در رودخانه برزو توجیه فنی ندارد و به دلیل عدم وجود شرایط توپوگرافی نمی توان در این رودخانه سد سرشاخه گیر احداث کرد.

 

 

مسعود حبیبی افزود: در سیل اخیر هم با توجه به احداث رسوبگیر در برزو خوشبختانه ۸۰ تا ۹۰ درصد سرشاخه ها پشت رسوبگیر جمع شد و حجم بالایی از چوبها در پشت این رسوبگیر باقی مانده است.

 

 

وی گفت: دو کانون اصلی سیل بهشهر رودخانه بزپل و رودخانه برزو بوده است که خوشبختانه سد سرشاخه گیر با هزینه ۸۵۰ میلیون تومانی بر رودخانه بزپل مناسب بوده و جواب داده است و مشکلی در این منطقه نداریم اما در رودخانه برزو این طرح توجیه فنی ندارد.

 

 

حبیبی ادامه داد: سد سرشاخه گیر به تنهایی نمی تواند جوابگوی جلوگیری از سیل در بهشهر باشد بلکه باید با بازکردن حریم رودخانه ها، لایروبی، پاکسازی حریم رودخانه از منازل غیرقانونی ازتکرار حوادث مشابه در آینده جلوگیری کرد.

 

 

  براساس کارشناسی کارشناسان و مسئولان، علل سیل سال های گذشته در بهشهر تغییر کاربری اراضی و کاهش تراکم پوشش گیاهی در مناطق جنگلی و مراتع بالادست در نتیجه آتش سوزی و تعلیف غیر مجاز دام اعلام شد که در این رابطه هم اکنون مردم از جنگل استفاده های زیادی می کنند که قطع سرشاخه برای تعلیف دام، چوب برای هیزم، استفاده از میوه های جنگلی و شاخ و برگ درختان  از آن جمله این مسائل و استفاده ها است که از نظر کارشناسان باید با تغییر سبک زندگی و کسب درآمد، انگیزه تخریب جنگل را کاهش داد تا بیش از این شاهد از بین رفتن جنگل و بروز ناهنجاری در پایین دست و شهرها نشد.

 

 

دوباره باران در راه است اگر چه باران برای همه ما نعمتی بزرگ است و ما چشم انتظار این هدیه بزرگ الهی هستیم اما در کنار ما کسانی هستند که این روزها با نگاه بارانی شان

 

 

نگاه  مسئولان را بیشتر از باران انتظار می کشند و از این می ترسند که دوباره باران در راه باشد و باز قصه سیل تکرار شود.