برند سازی محصولات در مازندران با هدف توسعه اقتصادی, در ایستگاه هلو و شلیل برای نکا قرار گرفت و جشنواره این میوه مفید و خوشمزه در بایع کلا نکا آغاز شد

به گزارش شرق پرس جشنواره هلو و شلیل نکا به منظور معرفی توانمندی های کشاورزان, شب گذشته با حضور باغداران و مسئولان استانی و کشوری در در شرق مازندران برگزار شد.

طبق اعلام مسئولان در ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان نکا  هلو کشت می شود که عواید حاصل از این تولیدات سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان است که نقش مهمی در اقتصاد منطقه و استان دارد.

جشنواره هلو و شلیل از سوم تا پنجم مرداد ماه در در روستای بایع‌کلا نکا برگزار است و ۵۰ غرفه محصولات باغی، زراعی و صنایع دستی غذایی و گل و گیاه را برای علاقمندان عرضه می کنند.

شکرالله حاجیوند مدیر کل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در این جشنواره گفت: هلو و شلیل استان مازندران نیازمند حمایت و درایت ویژه برای رسیدن صادرات و توسعه همه جانبه است.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت : ایران مقام سوم سطح زیر کشت هلو و شلیل و رتبه چهارم تولید جهانی را دارا است و مازندران، البرز و تهران از جمله استان های تولید کننده هلو و شلیل در کشور هستند که براساس اعلام مراجع رسمی مازندران رتبه سوم تولید هلو و شلیل تولید این محصول را دارد.

حاجیوند افزود؛ این ظرفیت برای استان مازندران وجود دارد که یک کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات باغی داشته باشد و سرمایه گذاران می توانند در این بخش وارد شده و وزارت جهاد کشاورزی از انها حمایت می کند.

با ظرفیت های کشاورزی و باغی در نکا کسی نباید بیکار باشد

علی محمد شاعری نماینده شهرستان های نکا, بهشهر و گلوگاه نیز در این جشنواره گفت : داشتن جایگاه عرضه محصولات باغی، کشاورزی و زراعی نیاز مهم شرق مازندرن است که اگر زمین توسط اهالی اخذ شود تغییر کاربری و حمایت برای ایجاد پایانه و میدان عرضه محصولات کشاورزی و باغی انجام خواهد شد.

نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به ظرفیت تولید مرکبات در دنگسرک نکا، تولید ۵۰ درصدی هلو و شلیل مازندران در بایع‌کلای و همینطور استعداد تولید گیاهان دارویی و … نباید کسی در نکا بیکار باشد و باید بخش خصوصی وارد عمل شده و سرمایه‌گذاری کند.

شاعری با انتقاد از وضعیت موجود در صادرات محصولات مازندران گفت: کشور روسیه که باید از پرتقال مازندران استفاده کند اکنون از پرتقال کشور ترکیه که از مرزهای ایران برای روسیه صادر می‌شود، استفاده می‌کند. در بخش صادرات محصولات ضعیف عمل شد و مسئولان ذیربط باید کارهای بیشتری انجام دهند.

فرماندار نکا هم در سخنانی اظهار کرد: برپایی این جشنواره در واقع جشن شکرگزاری برای وجود این نعمات، افزایش شور و نشاط اجتماعی در بین مردم جامعه و شناساندن ظرفیت های منطقه است تا همگان با نخبگان و تولیدکنندگان نمونه آشنا شوند.
عبدالجواد توحیدی مقدم گفت: نگاه دولت معرفی محصولات مناطق مختلف و برندسازی برای توسعه اقتصادی است که در این بخش از سرمایه گذاران مختلف در بخش صنایع تبدیلی با توجه به نیاز منطقه استقبال می شود.