نمونه های گرفته شده از پرندگان تلف شده در میانکاله، نشان می دهد علت مرگ این پرندگان بیماری بوتولیسم است...

به گزارش شرق پرس به نقل از اداره حفاظت محیط زیست استان، مجموع تلفات پرندگان مهاجر با احتساب تلفات هشت روز گذشته به ۲ هزار و ۲۰۴ لاشه رسیده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: از حدود ده روز پیش خبر از تلف شدن شماری از پرندگان زمستان گذران در تالاب میانکاله است.
نقیبی افزود: با دریافت نمونه های گرفته شده از پرندگان تلف شده در تالاب میانکاله و خلیج گرگان و ارسال آن به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، مشخص شد علت مرگ این پرندگان بیماری بوتولیسم است.
بوتولیسم مسمومیت طبیعی است و زمانی که مواد آلی در آب تالاب ها افزایش پیدا می کنند میکروارگانیسم های خاص که تولید بیوتوکسین می کنند نیز افزایش می یابند و سم تولید شده از آن سیستم عصبی پرندگان را درگیر می کند و در نهایت به دلیل از نارسایی تنفسی به مرگ پرنده منجر می شود.

 با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجرآبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات پایش و جمع‌آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی در روز جمعه ۱۷ بهمن ماه ۹۹ انجام شد.

 با اعزام چندین اکیپ از محیط‌بانان یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر و اداره کل از طریق قایق، موتور سیکلت و دستگاه تراکتور عملیات پایش انجام که ۳۸۸ قطعه پرنده از هشت گونه مختلف جمع‌آوری و در دو نقطه در بندر گز و گلوگاه دفن بهداشتی شدند.

به اطلاع می‌رساند؛ با احتساب تلفات هشت روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع‌آوری شده، به عدد ۲ هزار و ۲۰۴ لاشه رسیده است.

قابل ذکر است؛ نواحی پایش شده جمعه، نوار جنوبی از ساحل قلعه پایان به سمت شرق تا آبادگران و الی نوکنده، لیوان و کهنه کلباد و سطح آبی بندرگز تیرتاش زیر میان قلعه و تا نزدیکی اسماعیل سای بوده است.