در این بین شهرستان میاندرود یکی از شهرستان‎های محروم از نظر استفاده از علم روابط عمومی است تا جایی که در بیش از 20 اداره در این شهرستان آمار اداراتی که از روابط عمومی تخصصی و کارآمد استفاده می‎کنند بی‌نهایت ناامید کنند است.

میاندرود ادارات اطلاع رسانی رسانه

 

 

مقایسه سخنان مسئولان ادارات مختلف در باب ضرورت تعامل با رسانه‌ها با این رویکرد آنان نشان از وجود نغض غرض در این میان دارد.

 

 

 

 قرن بیست و یکم را به درستی قرن ارتباطات و انفجار اطلاعات دانسته‌اند جایی که یک حادثه سیل در شرق آسیا با سرعت باور نکردنی به جنوب آفریقا می‌رسد ولی عمر ماندگاری خبر به ثانیه هم نمی‌رسد.

 

 

به گزارش شرق پرس به نقل از فارس این واقعیت نشان دهنده ژرفای اهمیت خبر و اطلاع رسانی در عصر حاضر است و بی‌شک هر کسی که در مقابل این دریای اطلاعات و خبر قرار بگیرد گره بر باد می‌زند.

 

 

شاید کمتر کسی باشد که امروز در اداره‌ای کار کند و از داستان پنهان کاری‌های ادارات و روابط عمومی‎ها نسبت به خبرنگاران خبر نداشته باشد اما به راستی این در همه جای کشور و یا جهان اتفاق می‌افتد.

 

 

در پاسخ باید گفت: نه زیرا در جوامعی که توسعه کمی کیفی در ادارات آنها اتفاق افتاده تعریف درستی از پست سازمانی روابط عمومی با نام لاتین public relation‏ اتفاق افتاده است مسئولان روابط عمومی جایگاه و وظایف خود را می‌دانند.

 

 

این بخش سازمانی در ایران همزمان با دوره قاجار برای دوری از استبداد پادشاهی در ابتدا با نام اداره تبلیغات و مطبوعات راه‌اندازی شد اما پس از سالها در سالهای پس از جنگ جهانی دوم نام روابط عمومی بر سر درب این بخش از ادارات نهاده شد.

 

 

رسانه‌ها نماینده افکار عمومی

 

 

نکته تاسف انگیز اینکه در ایران رویه‌ای متناقض با روح و هدف اصلی از تشکیل روابط عمومی شکل گرفت.

 

 

عدم ارتباط مناسب با اصحاب خبر و رسانه امروزه معضلی است که به یک عادت و کم‌کاری غیرقابل کتمان برای برخی از متولیان روابط عمومی‎ها بدل شده است.

 

 

اگر اساسنامه و شرح وظایف روابط عمومی‌ها در ادارات دولتی فقط به اندازه چند ثانیه مطالعه شود روشن‌تر از روز مشخص است که ارتباط با رسانه‌ها شاه بیت و گل سر سبد وظایف متولیان روابط عمومی است.

 

 

و اگر بپذیریم که رسانه‌ها چشم و گوش مردم برای دانستن اقدامات مسئولان هستند این ناپسندترین کار است که هم به وظیفه ذاتی خود در روابط عمومی عمل نکنیم و هم حق دانستن را از مردم سلب کنیم.

 

 

در این بین شهرستان میاندرود یکی از شهرستان‎های محروم از نظر استفاده از علم روابط عمومی است تا جایی که در بیش از ۲۰ اداره در این شهرستان آمار اداراتی که از روابط عمومی تخصصی و کارآمد استفاده می‎کنند بی‌نهایت ناامید کنند است.

 

 

 رفت و آمدهای مدیران به دور از چشم رسانه‌ها

 

 

میاندرود شاید از معدود شهرستان‎هایی باشد که خبرنگاران آن ماه‌ها است نمایندگان خود را ندیده‌اند و سئوالات نامحدودی که پاسخی برای آنها پیدا نشده است.

 

 

در این مدت بازدیدهای دو نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی بدون اطلاع‌رسانی مناسب انجام شده است بدون زحمت ارسال حتی یک پیامک از طرف روابط عمومی‌ها برای خبرنگاران این شهرستان همراه است.

 

 

مساله مهم دیگر در این مورد افتتاح دفتر دو نماینده این شهرستان در ماه‎های اخیر در میاندرود است که بالاخره پس از ماه‌ها فاصله از عمل تا قول نمایندگان به اجرا درآمد اما از یک تماس یا پیامک مدیران دفاتر این نمایندگان برای ارتباط گیری با نمایندگان افکار عمومی در این شهرستان دریغ شده است.

 

 

میاندرود شهرستانی غیرمتمرکز با فواصل دور نقاط جمعیتی است که حتی یک تاکسی نیز در آن فعالیت نمی‎کند و این مساله عمق دشواری کار خبرنگاری در این شهرستان را اثبات می‎کند.

 

 

اما انگار دست‎هایی به دنبال تعطیلی اطلاع‌رسانی در این شهرستان هستند و گرنه هیچ بهانه‌ای برای این عدم همکاری مورد پذیرش عقل سلیم نیست مگر اینکه این یک رویه انتخاب شده در ادارات این شهرستان باشد.

 

 

دولتی شدن مجاری خروج اطلاعات ضعف بزرگ

 

 

توجه به این نکته بسیار مهم است که در عصر کنونی که بر مبنای ارتباطات بنا گذاشته شده دیوار کشیدن میان مسئولان و مدیران با اصحاب رسانه که رکن چهارم دموکراسی به شمار می‌روند بی‌معنا است.

 

 

به همین دلیل در کشورهای توسعه یافته که نحوه تعامل میان رسانه‎ها و مدیران یا هر بخش دیگر که باید به جامعه پاسخگو باشد تعریف شده و شفاف است و مشکل جدی در روند پرسشگری و پاسخگویی یا وجود ندارد.

 

 

عدم تعریف جایگاه مهم روابط عمومی، فعالیت مدیرانی که خود ر از روابط عمومی خلاق و مرتبط با رسانه‌ها بی‌نیاز می‎دانند و وجود روابط عمومی‎هایی که بهترین عملکرد خود در سازمان را محصور کردن مدیر در حلقه سکوت می‎دانند در کنار تلاش برای دولتی کردن مجرای خروج و انتشار اطلاعات مهم‌ترین مشکلات روابط‎ عمومی‎های این شهرستان برای اطلاع‎رسانی است.

 

 

اگر سخنان مسئولان ادارات مختلف در باب ضرورت تعامل با رسانه‌ها را با این رویکرد آنان مقایسه کنیم متوجه نقض غرض در این میان می‌شویم.

 

 

حال که در سومین سال فعالیت شهرستان میاندرود سومین فرماندار این شهرستان با شعار همکاری و پاسخگویی قدم در راه ساختن عقب ماندگی‌های این شهرستان نهاده است امید می‌رود توجه روابط عمومی‌های ادارات به رسانه‌ها و تعامل با خبرنگاران به عنوان اصل مهم مدنی و رکن چهارم قانون اساسی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.