زيارتگاه امامزاده عباس ساری يكي از شاهكارهاي معماري قرن نهم هجري است كه در۳۰ دقيقه و ۳۶ درجه عرض جغرافيايي و در۵۸ دقيقه و۵۲ درجه طول جغرافيايي و به ارتفاع ۱۸ متري سطح دريا قرار گرفته است .

 

 

شرق پرس:  یکی از مزارات با شکوه و زیبای شهرستان ساری ، حرم امامزاده عباس (ع) است که در شرق شهر ساری بلوار امام رضا خیابان امامزاده عباس واقع شده است.
 
 

در گذشته این آرامگاه در دهکده آزادگله از دهکده های اندرود شهرستان ساری واقع بود اما اکنون به جهت گسترش شهر ، این منطقه جزء شهر ساری میباشد .

 

امامزاده عبّاس از رواه محدثین شیعه بشمار میآید و تفسیر علی بن ابراهیم قمی (ع) را روایت کرده است . او به احتمال قوی در زمان امام هادی (ع) به دنیا آمده  و در عصر غیبت صغری ( ۲۵۰ – ۳۱۰ه.ق ) نشو نمو یافته و به مراتب علمی دست پیدا کرده است ، سپس جهت استفاده بیشتر به قم مهاجرت و از اساتید فّنِ حدیث کسب علم نموده و خود راوی اخبار زیادی بوده است .

 

 

این زیارتگاه یکی از شاهکارهای معماری قرن نهم هجری است که در۳۰ دقیقه و ۳۶ درجه عرض جغرافیایی و در۵۸ دقیقه و۵۲ درجه طول جغرافیایی و به ارتفاع ۱۸ متری سطح  دریا قرار گرفته است .

 

بدنه اصلی بنا هشت ضلعی و بر بالای اضلاع ، قرنیسهای سینه کفتری وبالای آن کمربندی هشت ضلعی وبالای آن گنبد هرمی شکل هشت ضلعی وبرنوک این بنا یک قندیل طلاکاری شده واقع شده و ارتفاع این بنا ۳۰ متر میباشد .

 

نمازخانه ای متصل به بنا اصلی بقعه در سال ۱۳۷۰ بصورت ۸ضلعی ساخته شده است این نمازخانه دارای یک اتاق کفشداری ویک اتاق پاسخ به سوالات شرعی و دردو طرف ورودی صحن اصلی دو نمازخانه کوچک زنانه واقع شده است وپس ازطی دو پله صحن هشت ضلعی نمازخانه اصلی قرارداشته پس ازطی یک راهرو کوچک صحن مطهرامامزاده عباس(ع) واقع شده است. در ورودیه صحن مطهر یک درب چوبی نفیس قرار دارد و بر بالای آن پنجره مشبک  قرار دارد.

 

 

در ادامه تصاویری از این مکان تاریخی و دیدنی شهر ساری را ملاحظه می فرمائید:  

 

 

 

emamzadeabbas1

 

 

 

emamzadeabbas2

 

 

 

emamzadeabbas3

 

 

 

emamzadeabbas4

 

 

 

emamzadeabbas5

 

 

 

emamzadeabbas6