در ایام عید نوروز حدود ۲۳ میلیون خانوار جمعیت ایران عزیز تهیه سبزه عید مشغول می باشند بنا بر این باشد که هر خانوار ایرانی حدود ۱۰۰ گرم گندم مصرف کند می شود به عبارتی ۲۳۰۰۰۰۰۰۰۰ گرم یعنی ۲۳۰۰۰۰۰ کیلو گرم معادل ۲۳۰۰ تن . اگر قیمت هر کیلو گندم ۱۵۰۰ تومان میشود ۳۴۵۰ میلیون تومان

sabze-7sin

 

به گزارش شرق پرس شرق پرس کاشتن سبزه عید به صورت نمادین و شگون، از روزگاران کهن، در همه خانه ها و در بین همهً خانواد ها ها مرسوم است. آخرین ماه سال یعنی اسفند زمان کاشتن سبزه عید می باشد.

 

 

در ایران کهن بـیست و پنج روز پیش از نوروز در میدان شهر دوازده ستون از خشت خام بر پا می شد، بر ستونی گندم، برستونی جو و به ترتیب، برنج، باقلا، کاجیله ، ارزن، ذرت، لوبـیا، نخود، کنجد، عدس و ماش میکاشتـند و در ششمین روز فروردین، با سرود و ترنم و شادی، این سبزه ها را می کندند و برای فرخندگی به هر سو می پراکندند .

 

امروز، در همهً خانه ها رسم است که ده روز یا دو هفته پیش از نوروز، در ظرف های کوچک و بزرگ، کاسه، بشقاب و کوزه ، دانه هایی چون گندم، عدس، ماش و … می کارند و موقع سال تحویل آن را به نشانه طراوت و سرسبزی و سر زندگی بر سر سفره هفت سین می گذارند.

 

این سبزه ها را در خانواده ها تا روز سیزده نگه داشته، و در این روز زمانی که برای ” سیزده بدر ” از خانه بـیرون می روند، در آب روان می اندازند. متوسط مصرف سرانه گندم در جهان ۱۳۰ کیلو گرم است ودر ایران ۲۲۰ کیلو گرم گزارش شده است یعنی مصرف گندم در ایران خیلی بالا ست . و طبق آمار و گزارش مصرف جمهوری اسلامی ایران با سرانه مصرف در سال به عنوان هفتمین مصرف کننده بزرگ گندم در سطح جهان شناخته شد سایت صدای اقتصاد نوشت: از بین ده قلم کالای عمده وارداتی در ده ماه اول امسال، چهار قلم آن، دانه گندم خوراکی، ذرت دامی، برنج، کنجاله سویا و جو باستثنای دانه جو بوده است.

 

در صدر این اقلام وارداتی، دانه گندم خوراکی با ۶۳۴۷ هزار تن، قرار گرفته است. ارزش این کالای وارداتی در این مدت، ۲۱۰۷ میلیون دلار بوده است. همچنین ارزش سهم این کالای عمده وارداتی نسبت به کل کالاهای وارداتی ۴٫۸۲ درصد بوده است.

 

البته درصد تغییر ارزش واردات دانه گندم خوراکی نسبت به ده ماه سال گذشته،۸۱ درصد و درصد تغییر وزن آن، ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

 

در این ایام حدود ۲۳ میلیون خانوار جمعیت ایران عزیز تهیه سبزه عید مشغول می باشند بنا بر این باشد که هر خانوار ایرانی حدود ۱۰۰ گرم گندم مصرف کند می شود به عبارتی ۲۳۰۰۰۰۰۰۰۰ گرم یعنی ۲۳۰۰۰۰۰ کیلو گرم معادل ۲۳۰۰ تن . اگر قیمت هر کیلو گندم ۱۵۰۰ تومان میشود ۳۴۵۰ میلیون تومان .

 

هموطنان عزیز با توجه به مطالب ارائه شده و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری آیا ضرورت دارد این همه هزینه در حدود ۲۰ روز بدون هیچ منفعت اقتصادی صورت گیرد؟ و آیا نمی توانیم به جای سبزه گندم  از دانه های سبزی استفاده کرد که بعد از سیزده قابل استفاده باشد و یا اینکه حداقل این سبزه ها را به دامداری های محل زندگی تحویل دهیم تا از هدر رفت پول ملی و ارز جلوگیری شود؟

انشاالله سال خوبی داشته باشید.

هوشمند بریمانی ورندی