بارش باران و آب شدن برف ها در روستاهای هزارجریب باعث شدت یافتن روان آب در اراضی شده و احتمال رانش خاک های سست را افزایش داده است

به گزارش شرق پرس محمدیان معاون فرماندار نکا گفت که بخشی از روستای ولامده در بخش هزارجریب این شهرستان به دلیل رانشی شدن زمین و احتمال تخریب خانه های مردم تخلیه شد و دام های اهالی هم به مکان امن انتقال یافت.

محمد محمدیان در گفت و گو با ایرنا افزود : با تشدید سامانه بارشی ، هم اکنون شاهد بارش باران در محورهای مختلف بخش هزارجریب و دیگر نقاط کوهستانی نکا هستیم که به دنبال خود آب شدن برف را هم در پی دارد و همین عامل باعث شدت یافتن روان آب در اراضی شده و احتمال رانش خاک های سست را افزایش داده است.
وی گفت : از همان ابتدای بارش باران و برف در ۲۸ اسفند ماه سال گذشته، شاهد رانش در محورهای مختلف نکا بودیم که با فوریت وارد کار شده و بهینه سازی در برخی از محورها در دستور کار قرار گرفت و تردد عادی شد ، اما در برخی از محورها ناچار به تعریف جاده جایگزین شدیم.
بخشدار هزارجریب افزود : مسیر صفرمیان و پوروا از جمله مسیرهای هزارجریب است که به دلیل رانش زمین از ۲۸ اسفند ماه تاکنون مسدود است و ناچار به بازگشایی مسیر جایگزین برای این محور شدیم.

تخلیه روستا در شهرستان نکا بدلیل رانش زمین

محمدیان گفت : برای تردد اهالی روستاهای مسیر صفرمیان و پوروا ، مسیر ‘ کامشی چشمه ‘ از سد گلورد به ‘ لایی ‘ بازگشایی شد و تردد از این محور انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه تشدید سامانه بارشی، موجب بروز رانش در برخی از محورهای جدید شد ، توضیح داد : در این راستا روستای ولامده در معرض رانش شدید قرار گرفت و بخشی از خانه های روستایی و دامداری تخلیه شد.
محمدیان گفت : احتمال خطر رانش و آسیب رسانی به مسکن روستایی و دامداری ها در روستای ولامده وجود داشت که ستاد مدیریت بحران اقدام به تخلیه بخشی از مسکن های روستایی از سکنه و تخلیه دامداری ها از دام شد.
وی با اشاره به تخریب پل روستای ‘ چرمی’ افزود: این پل بعد از روستای ‘سوچلما’ در بخش هزارجریب نکا واقع شده است که براثر بارش باران و شدن فشار وارد آمده به این پل تخریب و همچنان از عصر امروز تاکنون راه دسترسی به حدود ۱۰ روستای این محور مسدود است.
براثر وقوع سیل یکشنبه شب هفته گذشته در مازندران به حدود ۲۰۰ روستا و چندین هزار دهنه کشاورزی، ابنیه و تاسیسات زیرساختی خسارت وارد شد.
همچنین سیل راه، آب، برق و گاز بیش از ۲۰۰ روستای مازندران را قطع کرد که براساس گزارش رسمی تاکنون حدود ۸۰ درصد از اثرات ناشی از سیل در استان پاکسازی شد.