در حال حاضر قاچاقچیان با در اختیار داشتن فلزیاب و معدن یاب‌های پیشرفته در پی یافتن گنج و اشیای قیمتی، باعث ویرانی و غارت اماکن باستانی شده اند.   به گزارش شرق پرس، قلعه شاه نشین یکی از بناهای تاریخی است که در جنوب روستای آسیابسر و بر سر ارتفاعات آن واقع […]

 

حفاری گنج تخریب بناب تاریخی قلعه آسیابسر

 

 

 در حال حاضر قاچاقچیان با در اختیار داشتن فلزیاب و معدن یاب‌های پیشرفته در پی یافتن گنج و اشیای قیمتی، باعث ویرانی و غارت اماکن باستانی شده اند.

 

به گزارش شرق پرس، قلعه شاه نشین یکی از بناهای تاریخی است که در جنوب روستای آسیابسر و بر سر ارتفاعات آن واقع شده که برای رسیدن به قلعه باید از ۵ خندق که در جهت شمالی و بخش هایی از غرب و شرق قلعه ساخته شده، عبور کرد. این خندق ها در فواصل متفاوت از یکدیگر قرار گرفته اند.

با توجه به حفاری‌های غیرمجاز به آسانی نمی‌توان ورودی این قلعه را مشخص کرد ولی به احتمال قریب به یقین، ورودی قلعه در گوشه‌ی شمالی غربی اثر قرار دارد.

دیواره جنوبی قلعه به ارتفاع ۲متر و ۷۰سانت باقی مانده که ۴ ردیف سوراخ هایی به اندازه های مختلف برای محافظت از قلعه برای نگهبانان در نظر گرفته شده است.

آب این قلعه به‌وسیله تنبوشه ها از چشمه موجود در ارتفاعات بخش جنوبی به این قلعه هدایت می شد.

حفاری های غیرمجاز در مسیر قلعه این محل را به مسیر گودالی تبدیل کرده است و متأسفانه تخریب های طبیعی و غیرطبیعی که توسط برخی افراد بومی به‌دلیل عدم آگاهی و منفعت طلبی انجام می گیرد، باعث ویرانی و غارت محوطه باستانی دختر قلعه شده است.

 

در حال حاضر قاچاقچیان با در اختیار داشتن فلزیاب و معدن یاب‌های پیشرفته در پی یافتن گنج و اشیای قیمتی، باعث ویرانی و غارت اماکن باستانی شده اند.

 

حفاری گنج تخریب بناب تاریخی قلعه آسیابسر

 

 متأسفانه در حال حاضر شهرستان بهشهر فاقد اداره میراث فرهنگی و گردشگری بوده و فقط دفتر نمایندگی این اداره در بهشهر فعالیت می کند، با توجه به اینکه شهرستان بهشهر از لحاظ تاریخی بسیار غنی بوده، تأسیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری برای حفاظت و صیانت از این آثار تاریخی ضروری است.

 

استفاده از این ظرفیت بالای تاریخی، برای جذب توریست و رونق صنعت گردشگری کمک بسیار زیادی به ایجاد شغل در منطقه  و رونق اقتصادی شهرستان خواهد کرد.

 گزارش از محمدرضا ضابط/بلاغ

 

/انتهای خبر