اگر در صنعت گردشگری ، تنها برای موضوعات مادی برنامه و هدف داشته باشیم، یعنی یک فرصت بسیار مهم برای اقدامات خلاقانه فرهنگی و هویت بخشی را از دست داده ایم ...

شرق مازندران – محمد مبرا : شعاری که برای هفته گردشگری امسال انتخاب شد، ” رویش اندیشه های نو در گردشگری ” است . شعار مهمی برای استان مازندران که در حوزه های مختلف گردشگری ازجمله زیرساخت، تبلیغ و برندینگ ، جذب منابع و سرمایه گذار و… دچار چالش است و بعبارتی باید در این حوزه اندیشه های نو را کشف کنیم و پرورش دهیم و طرحی نو دراندازیم.

از طرفی انتخاب این شعار همزمان با تغییرات مدیریتی در حوزه مدیریتی گردشگری مازندران، میتواند این انگیزه را بوجود آورد که باید در حوزه گردشگری مازندران تحول ایجاد کرد و برای اندیشه نو و بکارگیری خلاقیت و ابتکار با هدف توسعه و مانع زدایی در گردشگری مازندران برنامه ریزی کرد.

امروز جوامعی در حوزه گردشگری موفق عمل میکنند که با ایجاد جذابیت، رفع مشکلات و تسهیل گری، پای سرمایه گذار را به محدوده سرزمینی خود باز می نمایند و سرمایه گذاران نیز در فضایی امن و با فراغ خاطر سرمایه های خود را در جهت توسعه زیرساخت های گردشگری هزینه میکنند و این یک معادله برد برد خواهد بود.

اما مسئله دیگری که در اجرای آن باید برنامه ریزی کرد، آمایش سرزمینی و شناسایی ظرفیت های منطقه ای در توسعه گردشگری مازندران است. یعنی ممکن است در شهرستانی، بناهای تاریخی و آثار باستانی یک استعداد باشد، در شهرستانی گردشگری تجربه محور و بومگردی مورد توجه قرار گیرد و در شهرستان دیگر صنایع دستی… و اگر در این حوزه برنامه قوی برای آمایش سرزمینی وجود نداشته باشد، قطعا شاهد هدر رفت انرژی و منابع و همینطور انحراف در اهداف خواهیم بود.
استعداد کم نظیر مازندران در همه حوزه ها لزوم توجه جدی به این مقوله را بیشتر میکند و بعبارتی هیچ بخشی در استان مغفول نخواهد بود. تا جائیکه حتی برای ظرفیت شناسی و توسعه گردشگری مذهبی در مازندران نیز باید برنامه داشته باشیم و از ایده های خلاقانه استفاده نماییم.

حضور میلیونی گردشگران و مسافران حتی بصورت گذری از استان مازندران یک ظرفیت بی بدیل برای ماست و اگر برنامه ریزی درست و اصولی از شرق تا غرب استان داشته باشیم می توانیم در کوتاه مدت مازندران را بعنوان قطب گردشگری در منطقه تبدیل کنیم.

از سویی بدلیل گستردگی و تنوع آب و هوایی در استان می توانیم در موضوعاتی مثل تایم شرینگ و اقامت های کوتاه همراه با تنوع اقلیمی برای گردشگران داخلی و خارجی برنامه ریزی کنیم.

البته هنوز از برخی ظرفیت ها مثل پرنده نگری در میانکاله و دیگر تالاب ها بعنوان ابتکارات نو در جذب توریست بهره ای نبردیم در حالیکه امروز بسیاری از کشورها درآمدهای هنگفت در این موضوعات دارند. هنوز جاهایی مثل باداب سورت که یک اعجوبه کم نظیر جهانی و مانند یک گنج دست نخورده و یک چاه نفت پلمب شده است به آژانس های گردشگری به درستی معرفی نشده است . و اندک سرمایه گذاری و آماده سازی زیرساخت می تواند یک درآمد پایدار و تمیز را برای مردم استان و کشور بهمراه داشته باشد.

باید بپذیریم که ظرفیت مازندران فقط جنگل و دریا نیست. باید برای ویلا نشینان و گردشگران و اوقات فراغت شان طرح و برنامه داشته باشیم و این میزبانی را فرصت مغتنمی برای پیشبرد اهداف فرهنگی نیز بدانیم. و ساده لوحانه است که فقط به بعد مادی و مالی این حوزه چشم داشته باشیم.
مسئله مهم اینست که گفتمان گردشگری استان را باید بر محور فرهنگی بنا کنیم. یعنیاگر در این استان با تاریخ غنی و تنوع فرهنگی، همزمان با توسعه زیرساخت برای میزبانی از گردشگران، بسترسازی برای اهداف فرهنگی و فرهنگ سازی نداشته باشیم، یعنی این فرصت طلایی را از دست داده ایم. چراکه ما امروز با مشکلات مهمی مانند هویت سازی برای جوانان روبرو هستیم .
به جرات می توانم بگویم که صنعت گردشگری یک مقوله چندوجهی، بسیار پیچیده و نیازمند نگاه جدی و خردمندانه همه مسئولان ملی و استانی است. و مقوله بسیار مهم که امروز در همه ابعاد با آن روبرو هستیم بحث فرهنگ سازی است.
اگر همه نهادها و دستگاه های استانی پای کار باشند، می توانیم با برنامه ریزی دقیق و مبتکرانه، مدت اقامت گردشگران در استان را بعنوان یک فرصت برای فرهنگ سازی و ترسیم اهداف فرهنگی طراحی کنیم و گفتمان گردشگری خود را در جهت اهداف فرهنگی، فرهنگ سازی و هویت بخشی تعریف نماییم.