تالار مرکزی ساری علیرغم افتتاح اما از نواقصی برخوردار است که با حضور مسئولانی از وزارت فرهنگ و ارشاد و پیمانکاران این پروژه مورد بررسی قرار گرفت ...

شرق مازندران : تالار مرکزی ساری که پس از گذشت حدود ۱۵ سال در هفته دولت سال گذشته باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد نواقصی دارد که رفع آن می‌تواند به رشد هنر و رفع نیازهای زیرساختی هنرمندان کمک شایانی کند.

مجتمع فرهنگی و هنری مرکز مازندران که با عنوان تالار مرکزی ساری شناخته شده، پس از سال‌ها انتظار با عزم دولت سیزدهم باردیگر در گام اجرایی قرار گرفت به طوری که تا قبل از روی کارآمدن این دولت مردمی در بخش ابنیه این طرح تنها حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که این رقم اکنون به ۱۰۰ درصد رسید.

این مجتمع در زمینی به مساحت پنج هزار و ۳۰۰ متر و با زیربنای ۱۲ هزار و ۳۸۰ متر مربع ساخته شده و یکی‌ از مجهزترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری کشور محسوب می‌شود. تالار مرکزی ساری دارای سه سالن با مجموع ظرفیت ۹۴۶ نفر شامل سالن نمایش با ظرفیت ۶۰۱ نفر، سالن سینما با ۱۸۷ صندلی و سالن موسیقی با ۱۵۸ صندلی است که با تجهیزات به روزو حرفه‌ای اجرا به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری مازندران افزوده شد.

برای تکمیل این مجتمع که ساخت آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

این مجموعه اکنون علاوه بر این، سه سالن دارای فضاهای کارگاهی، اداری و آموزشی نیز دارد که امکان تجمیع بخش‌های فعالیت‌های هنری مرکز استان در یک مجتمع را فراهم می‌کند. ۴۷۶ متر فضای کارگاهی و تمرینی، ۳۷۰ متر فضای اداری و ۲۵۰ متر فضای آموزشی در این مجتمع ایجاد شده است.

اما بسته بودن درب‌های این تالار و فراهم نبودن امکان استفاده‌ از این فضای فرهنگی گلایه های متعددی از سوی هنرمندان به سمت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به عنوان صاحب یا همان متولی این بنا روانه شد. چندی پیش مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان وجود ‌نواقص و رفع نشدن آنها را دلیل عدم استفاده از این فضا اعلام کرد چالشی کارشکنی پیمانکار و وعده های سرخرمن باعث تداوم و ماندگاری آنها شده است.

حضور نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بررسی چالش های بهره برداری از این طرح عظیم فرهنگی و اتمام حجت با پیمانکاران خواسته مسولان ارشد حوزه فرهنگ مازندران در این خصوص بوده است که اخیرا این خواسته محقق شد و مهندس برکت مشاور وزیر و رئیس دفتر نظارت بر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه بررسی آخرین وضعیت تالارمرکزی ساری و رفع موانع و نواقص موجود و پیگیری مراحل آماده‌سازی برای تحویل قطعی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ساری حضور یافت.

سه پیمانکار مجری موظف به تحویل ساختمان تا نیمه خرداد ماه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به ایرنا گفت : این طرح با پیگیری های سال گذشته به بهره برداری رسید.
حسین جوادی افزود : غالبا در کشور طرح های عمرانی دولتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد به بهره برداری می رسد و تالار مرکزی ساری در زمان بهره برداری پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد داشت.
وی ادامه داد : در زمان بهره برداری این پروژه مشکلات عدیده داشت که این موارد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شدیم.
مدیر کل فرهنگ‌و ارشاد اسلامی مازندران گفت : سه شرکت پیمانکاری عملیات ساخت و تجهیز این مجموعه فرهنگی هنری را برعهده دارند.
وی تاخیر در انجام عملیات ساخت و تجهیز و پس از آن تورم و افزایش قیمت وسایل را دلیل عملی نشدن تعهد این شرکت ها در اجرای مابقی ساخت پروژه عنوان کرد و گفت : همین امر باعث شد تا تکمیل ساختمان معطل باقی بماند و پروژه به ارشاد تحویل نشده است.

۱۵ نقص فنی در طرح
جوادی با اشاره به حضور نماینده عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مازندران بمنظور بررسی روند اجرای این پروژه گفت: در این جلسه پیمانکاران کمبود منابع مالی را علت تاخیر در اجرای کار اعلام کردند که مشاور وزیر ارشاد پیگیری برای تخصیص مبالغ مورد نیاز وعده داد.

وی گفت : در این جلسه ۱۵ مورد از معایب و نواقص پروژه از جمله نبود سیستم صوت، امکانات و ‌تجهیزات امنیتی و دوربین ها به پیمانکاران اعلام شد تا رفع کنند.

به گزارش ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تاکید کرد : مسولان شرکت های پیمانکاری با امضای تعهدنامه متعهد شدند تا نیمه اول خرداد ماه نواقص طرح برطرف کنند و ساختمان تکمیل شده تحویل می دهند.