نویسنده و کارگردان این نمایش در حاشیه تمرین این نمایش گفت: ما برای آماده سازی این نمایش تمرین های سخت و نفس گیری داشتیم و در تمام طول پاییز و زمستان در تمرین ها حضور پیدا کردیم.
teater نمایش “رستم و سهراب” اقتباس از شاهنامه، به نویسندگی و کارگردانی افشین رشیدی در ساری به روی صحنه می رود.

.

به گزارش شرق پرس, این تئاتر افشین رشیدی از نهم شهریور ماه سال جاری در سالن آمفی تئاتر سلمان هراتی  مجتمع فرهنگی ارشاد ساری به روی صحنه می رود.

نویسنده و کارگردان این نمایش در حاشیه تمرین این نمایش گفت: ما برای آماده سازی این نمایش تمرین های سخت و نفس گیری داشتیم و در تمام طول پاییز و زمستان در تمرین ها حضور پیدا کردیم.

 وی ادامه داد: رستم و سهراب یکی از نقاط عطف و حسّاس در شاهنامه فردوسی است به این دلیل که این پدر و پسر بدون آن که یکدیگر را بشناسند با یکدیگر به نبرد می پردازند و پدر به شکل ناباورانه ای پسرش را می کشد و این در نوع خود یک تراژدی اسفبار است که ریشه اصلی اش در سیاست بازی شاه توران است که به دلیل رسیدن به منافع شخصی مانع آشنایی و دیدار عاطفی آن دو می شود.

رشیدی که اجرای آثار کلاسیک دیگری از جمله « اژدهاک و آرش» را نیز در کارنامه خود دارد با توجّه به شیوه اجرای نمایش به صورت کلاسیک گفت: در این مُدل از اجراها چه در متن یا بازیگردانی یا طرّاحی صحنه و لباس باید در مسیری گام برداریم که هم زبان نمایش که متعلّق به دوران گذشته است لحاظ شود و هم حرکات هنرپیشه ها و فرم های موجود در میزانسن ها شاخصه های کلاسیک ر ا داشته باشد.

وی در خصوص نحوه حمایت از تولید این نمایش گفت: تاکنون به چند مؤسّسه مالی اعتباری مراجعه کردیم و به آنان پیشنهاد دادیم که در مقابل تبلیغاتی که ما در طرح پوستر، تراکت و بلیط ها و بیلبوردهایی که مدّنظر است از آنان به عمل می آوریم، گروه را در تولید حمایت مالی نمایند که با کمال تأسّف هنوز پاسخ مناسبی دریافت نکرده ایم.

وی افزود: این یکی از معضلات نمایش حرفه ای در شهرستانهاست که حامی مالی مقتدر و تشکیلاتی ندارد حال آن که سرمایه گذاری در این نمایش ها به طور حتم به نفع حامی مالی است امّا آنان ترجیح می دهند صدها  میلیون تومان را صرف پخش چند ثانیه تبلیغات تلویزیونی و رادیویی کنند امّا در این باره سکوت می کنند.

رشیدی که ساخت هفت فیلم کوتاه داستانی و مستند را نیز در کارنامه اش دارد ادامه داد: « لذا مانند همیشه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که متوّلی اصلی تولیدات ماست، خالصانه ما را مورد حمایت جدّی قرار داد که نشان دهنده حُسن توجّه مدیرکل محترم، معاون محترم هنری و کارشناس ارجمند تئاتر استان است.

مدیرآموزشگاه بازیگری حرکت در ادامه با توّجه به اهمیّت حضور تماشاگر حین اجرای نمایش گفت: نمایش بدون حضور تماشاگر هیچ امتیازی ندارد و این مردم هستند که در نهایت به کیفیّت یا عدم کیفیّت یک نمایش اعتبار یا عدم اعتبار می دهند و ما انتظار داریم شهروندان عزیز این نمایش را با دقّت و جدّیت ببینند و نظرات خودشان را به گروه مجری اعلام کنند تا ببینیم می توانیم این نمایش ها را ادامه دهیم یا خیر؟.

این کارگردان نمایش با اشاره به نقش و جایگاه رسانه ها و اهالی مطبوعات در عرصه فرهنگ و هنر گفت: در نظر داریم تا در اوّلین اجرای این نمایش به طور رایگان میزبان خانواده محترم رسانه ها و مطبوعات و نیز معلّمان ارجمند تاریخ و ادبیات و همچنین خانواده محترم شهدا و ایثارگران باشیم و این برای گروه مجری یک افتخار و اعتبار است که این عزیزان نخستین تماشاگران ما در شب های اجرا باشند.

رشیدی هم چنین ابراز امیدواری کرد در نخستین شب اجرا گروه مجری میزبان دکتر یونسی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران و هیأت همراه باشد و افزود: برای ما حضور شخص آقای دکتر یونسی که خود یک هنرمند و ادیب و شاعر است در سالن اجرا بسیار مهّم و ارزشمند است.

وی ادامه داد: ما از پیش متن نمایشنامه را خدمت ایشان  ارائه دادیم و خوشبختانه ایشان این اثر را مطالعه کرده است و اعلام کرد که حتماً در اجرای این نمایش حضور خواهد یافت و بدیهی است همه هنرمندان استان حضور ارزشمند ایشان حین تولید آثارشان را برای خود افتخار و اعتبار می دانند و ما هم از این اتفّاق بسیار خرسند و مفتخر خواهیم شد.

مهر