احساس امنيت ناشي از تجربه هاي عيني و اكتسابي افراد از شرايط و اوضاع پيراموني است، پس يكي از متغيرهاي با اهميت در ميزان احساس امنيت افراد جامعه رسانه ها، هستند

شرق پرس: احساس امنیت یکی از مفاهیم مهم در حوزه روانشناختی است، وقتی انسان با شنیدن خبری در زمینه های گوناگون و یا مشاهده رفتار یا اتفاقی که مستقیم یا غیرمستقیم با تعلقات و منافع مادی و معنوی وی در تضاد بوده و به نوعی خاطرجمعی، اطمینان، ایمنی، آسودگی و آرامش خاطر او را تحت تأثیر قرار داده و ذهن او را درگیر کرده، روبهرو میشود، در چنین شرایطی احساس ناامنی به وی دست خواهد داد.

در شرایط ناامنی و درگیر شدن ذهن انسان، هیچ امری برای او جالب توجه و لذت بخش نیست، بنابراین احساس امنیت را میتوان اینگونه تعریف نمود:» احساس آزادی از خطر، این احساس وضع خوشایندی را در مردمان ایجاد میکند که فرد در آن دار ای آرامش روحی و جسمی می شود»

احساس امنیت نیز ناشی از تجربه های عینی و اکتسابی افراد از شرایط و اوضاع پیرامونی است، فلذا می توان گفت یکی از متغیرهای با اهمیت در میزان احساس امنیت افراد جا معه ” رسانه ها “، میباشند.

نیروی انتظامی، جهت دستیابی به اهداف خود میباید نسبت به سرمایه گذار ی دراستفاده از رسانه ها اقدام نماید و این امر مستلزم بررسی کمی و کیفی و انجام تحقیقات و کسب اطلاعات لازم در مورد برنامه ها و مطالب رسانه ها که میتواند در تحقق این امرمؤثر واقع گردد، میباشد

. پلیس افزون بر فضای قدرتی که توانمندیهای قدرت سخت ایجاد میکند، میتواند با بهره گیری از رسانه ها از این ابزار قدرت نرم استفاده نموده و در جهت افزایش احساس امنیت افراد جامعه گام بردارد.

در باب تأثیر رسانه دو دیدگاه شدت گرایانه وجود دارد ؛برخی وسایل ارتباط جمعی را ابزاری بس نیرومند می دانند که میتوان از آنان در راه خیر یا شر با تأثیری شگرف سود برگرفت و چنانچه کنترل مطلوب وجود نداشته باشدامکان استفاده از این وسایل در راه دوم بیش تر است.

برخی نیز عقیده دارند که وسایل ارتباط جمعی تأثیر چندانی بر مخاطبین خود ندارد و این وسایل با وجود فناوری برتری که از آن سود میگیرند با موانع بسیاری در راه اثرگذاری بر دیگران مواجه اند،در مقابل این دو دیدگاه افراطی که هر کدام موجب پیدایی اندیشه ها و نظریه هایی گردیده اند .

باید پذیرفت که وسایل ارتباط جمعی ابزاری اجتماعی و فرهنگی به معنای عالی آن هستند و از این جهت اثرات چشمگیری برجای می گذارند، اما این آثار نه آنچنان است که هیچ محدودیتی نشناسد (نظریه گروه اول) یا آنکه چنان ناچیز است که هیچ اعتنایی را شایسته نباشد (نظریه گروه دوم)؛ باید دید حدود تأثیر این وسایل چیست و در چه شرایطی این تأثیرات محدودیت مییابند یا تقویت شد نی هستند

یکی از کارکردهای اساسی رسانه ها اطلاع رسا نی از وقایعی است که در محیط اجتماعی رخ میدهند و بخشی از این اقدام رسانه ها اعم از تلویزیون، رادیو، روزنامه ها ومجلات، اطلاع رسانی از انحرافات اجتماعی است.

پیشگیری از انحرافات اجتماعی و کمک مؤثر به کاهش جرم در جامعه، هشدار و اطلاعسانی به شهروندان درخصوص دام ها و تله هایی که شیادان و جنایتکاران سر راه آن ها قرار داده اند و موضوعاتی از این قبیل را به عنوان کارکرد مثبت این اطلاعسانی تعبیر نموده و برخی از صاحب نظران نیز آموزش خلافکاری، ترویج خشونت، تأثیر نامطلوب بر ذهنیت مردم و تقو یت احساس ناامنی در سطح جامعه را کژکارکرد این نوع از محتوای رسانه ها می دانند.

در دنیای سیاست، رسانه ها ابزاری قدرتمند برای اقناع افکار عمومی محسوب میگردند . نیروی انتظامی میباید از این رسانه در جهت افزایش احساس امنیت مخاطبان استفاده لازم را بنماید فلذا محورهای پیشنهادی زیر ارایه میگردد:

  1. سیاستگذاری در خصوص برنامه های پلیسی با عطف توجه به افز ایش احساس امنیت مخاطبان؛
  2. استفاده از افراد کارشناس و روانشناس در تهیه اخبار امنیتی-انتظامی و برنامه­های پلیسی، تا اینگونه برنامه ها به نحوی تهیه و تنظیم گردد که موجب ا یجاداحساس ناامنی در مخاطبان نگردد؛
  3. تهیه محتوای پیامها و برنامه های پلیسی که توسط صدا و سیما تهیه میگردد،با نظر مسئولین و کارشناسان ناجا

تهیه شده در معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران