یکی از خریداران با مقایسه قیمت‌های لوازم التحریر نسبت به سال گذشته می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به پارسال چند برابر شده و حتی بی کیفیت‌ترین وسایل هم گران شده است

شرق پرس : روزهای پایانی شهریور ماه است و طبق یک عادت قدیمی با نزدیک شدن به ماه مهر، ماه مدرسه ، ماه کتاب و دفتر نو و اشتیاق خرید مداد و مدادرنگی وارد بازار نرگسیه ساری شدم .

چرخی به فروشگاه های لوازم تحریر داخل بازار میزنم و با دیالوگ مشترک بسیاری از پدر و مادرها  که می گویند«این پاک کن چند؟ این مداد چند؟ این دفتر صد برگ چند؟» مواجه می شوم .

بچه ها ذوق خرید سال تحصیلی جدید را دارند و از غصه پردرد گرانی این روزها و شب های قهرمان زندگیشان خبر ندارند.

 

گرانی لوازم التحریر و رویا‌ی تلخ دانش آموزان

فاطمه عرب که دوقلوی پسر دارد و امسال برای سومین سالی است که آنها را راهی  مدرسه می کند گفت:  امسال اقلام مربوط به لوازم‌التحریر در بازار سه برابر شده است.

او با بیان اینکه یک کارگر ساختمانی مگر چقدر درآمد دارد، می گوید: هزینه خرید مداد ، دفتر‌های چندبرگی ، مدادرنگی  و  کوله پشتی و بدون احتساب خرید لباس و کمک به مدرسه  برای  هریک از دوقلوها  ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان شد .

پدر دوقلوها هم می گوید: با وجود افزایش بیش از حد قیمت لوازم‌التحریر، مجبوریم برای فرزندانم وسایل تهیه کنیم.

فاطمه میر حمزه ای که دو دختر دبستانی دارد، می گوید: نوشت‌افزار سال قبل دخترم را برای امسال نگه داشتم.او افزود: دخترانم خوشبختانه قبول کرده‌اند که وسایل لوازم‌التحریر سال گذشته را استفاده کنند و امسال فقط نیمی از وسایل را تهیه کرده‌ایم.

یکی از فروشنده های بازار نرگسیه ساری می گوید : به دلیل قیمت گران اجناس، خانواده ها توان خرید ندارند و به ناچار لوازم‌التحریر ارزان و بی‌کیفیت خریداری می‌کنند.او می گوید: برخی از والدین فقط اجناس را قیمت می‌کنند .

یکی از خریداران با مقایسه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به پارسال چند برابر شده و حتی بی کیفیت‌ترین وسایل هم گران شده است.

او می گوید: امسال به سختی می‌شود حتی وسایل ضروری را به صورت محدود تهیه کرد؛ مثلا قیمت یک مداد اتود ۵ هزار تومانی الان بیشتر از ۲۵ هزار تومان شده است.

نجفی رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار مازندران ، گفت: وضعیت بازار لوازم التحریر به دلیل کاهش توان خرید مردم و افزایش ۳ برابری قیمت‌ها این روز‌ها راکد است. او افزود: برخی از محصولات خارجی ارزان‌تر هستند و همین مسئله خریداران را علاقه‌مند به خرید محصولات خارجی می‌کند.

 

نمایشگاه های پاییزه تسکین دهنده مقطعی این روزها 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران ، گفت: به منظور رفاه حال شهروندان و با توجه به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه در ۱۰ شهر استان گشایش یافت. قوانلو افزود: در این نمایشگاه اولویت با کالا‌هایی مثل کیف، کفش، پوشاک، لوازم التحریر و نوشت افزار است.

او  گفت: با تامین دفترچه و لوازم التحریر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، به ازای هر دانش آموز کم برخوردار زیر پوشش نهاد‌های کمیته امداد و بهزیستی ۵ دفتر تعلق می‌گیرد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان صنعت، معدن و تجارت مازندران  گفت: هرگونه فروش اجباری نوشت افزار به صورت سبدی به مشتریان ممنوع است.

اصغر زاده به اجرای طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در سراسر مازندران اشاره کرد و افزود: در این طرح بازرسان تا ۱۰ مهر ماه بر نحوه فروش واحد‌های تولیدی ، واردکننده و فروشگاه‌های لوازم التحریر نظارت می کنند .

او گفت: هم استانی‌ها درصورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی شامل گرانفروشی، تقلب، کم فروشی، احتکار، عدم درج قیمت موارد را به تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.

 

سایه کالای خارجی بر بازار لوازم التحریر   

شاید خرید کالای ایرانی مرغوب می توانست امروز کمی از این زخم ناجور گرانی لوازم التحریر و رویا‌ی دانش آموزانی که هنوز مهر نیامده مورد بی مهری قرار گرفته است را الیتام دهد.

این روزها انتخاب میان لوازم تحریر ایرانی یا خارجی به یکی از مسائل مهم خانواده ها تبدیل شده است و شدت آن زمانی بالا می گیرد که طبق آمار رسمی تنها حدود ۳۰ درصد از بازار نوشت افزارهای کشور به محصولات ایرانی اختصاص دارد. این موضوع می تواند از جهات مختلف به اقتصاد کشور و حتی دانش آموزان لطمه بزند و زمینه را برای ایجاد مشکلات بیشتر فراهم کند.  ضمن آنکه المانهایی که گویای فرهنگ ایرانی – اسلامی است در بازار لوازم التحریر به ندرت مشاهده می شود.

براستی ، اگر کیفیت و تنوع اجناس به روز باشد از لوازم التحریر ایرانی استقبال نخواهد شد؟ شاید بخشی از شرمندگی این روزها بخاطر شکل گیری فرهنگ غلطی است که خودمان به خودمان عادت داده ایم.

 

 

 

 

 

 

.

  • منبع خبر : mazandaran.iribnews